آفتاب

آمایش سرزمینی سال آینده وارد مرحله عملیاتی می شود

آمایش سرزمینی سال آینده وارد مرحله عملیاتی می شود

ایلام - ایرنا - مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: مطالعه و برنامه ریزی طرح های مرتبط با آمایش سرزمینی باید تا پایان سال به اتمام برسد و از سال آینده اجرای طرح در دستور کار مسئولان قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، علی آقامحمدی روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان ایلام با حضور مسئولان برنامه ریزی استان های منطقه سه طرح آمایش سرزمینی اظهار داشت: همه ابعاد و زیربخش ها در طرح آمایش سرزمینی توسعه با توجه به ظرفیت های هر استان لحاظ شده است.
وی افزود: برای استان های منطقه سه ورود این استان های به بازار کشورهای عراق، سوریه و لبنان ( کشورهای طرح عسل) در بخش های مختلفی چون تجارت، گردشگری، آموزش، درمان اهمیت و اولویت دارد.
آقامحمدی تاکید کرد: طرح آمایش سرزمین به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به 9 منطقه تبدیل شده که در این مناطق گانه ظرفیت، شاخص و نیازهای استان های زیرگروه تجمیع شده تا همه استان های هر منطقه از ظرفیت های همدیگر متنفع شوند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: این اقدام سازمان برنامه و بودجه از جزیره ای عمل کردن استان ها و دستگاه های مختلف جلوگیری می کند و باعث رشد کشور در همه ابعاد می شود.
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به همین منظور هر استانی موظف به جمع آوری ، مطالعه، بررسی نقاط قوت و ضعف، و ارائه راهکار در یک یا چند شاخص مهم و اصلی در استان های هم گروه خود است تا این استان ها به موازات همدیگر و بر اساس توانمندی و ظرفیت خود توسعه و ارتقا یابند.
آقامحمدی با بیان اینکه هم اکنون وقت عمل است و زمان مطالعه برنامه ریزی به اتمام رسیده، گفت: باید نقاط ضعف و کاستی ها را با خلاقیت و ایده پردازی به فرصت تبدیل و فاصله برنامه ریزی ها با عملیاتی کردن طرح های ارائه شده نزدیک باشد.
وی تاکید کرد: در طرح آمایش سرزمین باید جایگاه استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان لحاظ شود تا با استفاده از توان و ظرفیت علمی و عملی این شرکت ها توسعه همه جانبه با تکیه بر دانش نوین انجام بپذیرد.
وی از مسئولان استان های منطقه سه طرح آمایش خواست کاداستر شهری، روستایی، طبیعی همه مناطق و تمام ظرفیت ها و داشته های این مناطق هرچه سریع تر به اتمام برسد.
آقامحمدی افزود: در طرح آمایش سرزمین علاوه بر اینکه منابع داخلی دیده شده، ارتباط با سایر نقاط دنیا بویژه بازارهای منطقه طرح عسل نیز گنجانده شده است.
به گزارش ایرنا، استان های ایلام، کرمانشاه، همدان و لرستان در گروه منطقه سه طرح آمایش قرار گرفته اند و امروز روسای سازمان برنامه ریزی این استان ها به ارائه آماری از مطالعات خود در زمینه شاخص های محوله پرداختند.
در طرح آمایش سرزمینی، استان ایلام مطالعه در زمینه حمل و نقل و انرژی استان های چهارگانه منطقه سه را بر عهده دارد.
گردشگری و خدمات بر عهده استان همدان بوده، استان لرستان در زمینه زیربخش های کشاورزی این استان ها تحقیق و مطالعه کرده و استان کرمانشاه نیز وضعیت صنعت، معدن و تجارت استان های گروه سه را بررسی کرده است.
در این جلسه با حضور برخی مدیران دستگاه های مرتبط با طرح آمایش سرزمین استان ایلام برگزار شد.
7172/6034
کد N2110625

وبگردی