آفتاب

هر کیلو اضافه وزن، احتمال ابتلا به دیابت را 5 درصد افزایش می دهد

هر کیلو اضافه وزن، احتمال ابتلا به دیابت را 5 درصد افزایش می دهد

تهران- ایرنا- رئیس انجمن دیابت ایران گفت: هر یک کیلوگرم اضافه وزن، خطر ابتلا به بیماری دیابت را پنج درصد در بین افراد جامعه افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا از انجمن دیابت ایران، امیرکامران نیکوسخن روز شنبه افزود: با توجه به افزایش دیابت در کشور، باید از کودکی تغییراتی اساسی در شیوه زندگی کودکان ایجاد کرد.
وی اظهار داشت: رژیم غذایی ما باید به سمتی برود که خوراکی‌های مضر نخوریم، اما همچنان شاهد افزایش شیوه‌های غذایی غلط در بین مردم هستیم، تبلیغاتی که در سطح شهر در زمینه تغذیه ناسالم می‌بینیم این را می‌طلبد که رسانه‌ها و مسئولان کشور برای اصلاح شیوه زندگی مردم به سرعت وارد عمل شوند.
رئیس انجمن دیابت ایران ادامه داد: اکنون 12 درصد جمعیت بزرگسال کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند و سن ابتلا به این بیماری در حال پایین آمدن است.
نیکوسخن تاکید کرد: با اضافه وزن و چاقی، خطر ابتلا به بیماری‌ها ازجمله دیابت بسیار بالا می‌رود، آمار فعلی دیابت نگران‌کننده نیست، من نگران افزایش آمار آینده هستم. اگر با این وضعیت پیش برویم، در نسل بعد چندین برابر این ارقام را برای شیوع دیابت اعلام خواهیم کرد.
نیکوسخن با ابراز نگرانی از اینکه ما در جمعیت جوان کنونی که در نسل بعد به دوره میانسالی راه پیدا می‌کنند، افزایش دیابت را شاهد خواهیم بود، افزود: اگر بخواهیم جلوی افزایش دیابت در آینده را بگیریم، باید روی نوجوانان و جوانان کار کنیم و شیوه زندگی آنان را تغییر دهیم.
به گفته وی، بی‌تحرکی افراد باعث اضافه وزن می‌شود و پرفشاری و چربی خون و بیمارهای گوناگونی را به فرد چاق تحمیل می‌کند، برای پرهیز از این خطرات باید حتی سیستم آموزشی ما از همان مدرسه، سبک صحیح زندگی و تغذیه را به افراد جامعه بیاموزد تا آمار افزایش وزن رو به فزونی نرود.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر ۴۱۸ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که ۲۰۰ میلیون نفر از این آمار را زنان تشکیل می‌دهند، در آمارهای جهانی از هر پنج زن مبتلا به دیابت، 2 نفر در سنین باروری قرار دارند و از هر هفت تولد یک مورد متاثر از این بیماری است و این موضوع می‌تواند در آینده مشکلاتی برای کودک ایجاد کند.
بیشتر موارد ابتلا به این بیماری نیز از سن ۳۰ سالگی به بعد دیده می‌شود، اما با توجه به تغییر فرهنگ زندگی، تغذیه نامناسب و کاهش فعالیت جسمی، ابتلا به این نوع دیابت در سنین ۱۳ یا ۱۴ سالگی هم دیده می‌شود و برای پیشگیری باید تغذیه سالم، فعالیت جسمی و مدیریت استرس داشت.
اجتمام*9022*1834
کد N2110502

وبگردی