آفتاب
وزیرسابق رفاه در گفت‌وگو با ایرنا:

دولت برای بهبود سلامت روان جامعه به NGO ها مسئولیت بدهد

دولت برای بهبود سلامت روان جامعه به NGO ها مسئولیت بدهد

تهران- ایرنا- وزیر سابق رفاه گفت: دولت باید نقش سازمان های مردم نهاد ( NGO) را در بهبود سلامت روان جامعه جدی بگیرد و به آنها مسئولیت بدهد زیرا به تنهایی نمی تواند در این زمینه موثر باشد.

علی ربیعی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره سلامت روان جامعه افزود: مشکلات سلامت روان جامعه فقط به حوزه سلامت و وزارت بهداشت مربوط نیست و عوامل دیگری مانند رفتارها و فرهنگ اجتماعی و نا امنی روانی نیز در آن موثر است.
وی گفت: کارهای زیادی در حوزه سلامت روان جامعه انجام شده، اما کافی نبوده است. شاخص‌های کشور در حوزه سلامت بسیار بهتر از گذشته شده و حتی یکی از کارهای مثبت انجام شده، بیمه همگانی سلامت بود.
این جامعه شناس ادامه داد: اکنون سبک زندگی افراد تغییر کرده و تکنولوژی در زندگی همه افراد جامعه وارد شده است. بخشی از این مشکلات به کارکرد دستگاه‌های اطلاع رسانی، اجتماعی و هنر بر می‌گردد. در این زمینه رفتار افراد جامعه موثر است. باید دگرخواهی در جامعه رواج پیدا کند. هرچند مشکلات معیشتی نیز باعث این رفتارها می‌شود. نیازمند بازسازی اجتماعی هستیم.

*نقش سازمان‌های مردم نهاد در بهبود سلامت روان جامعه
وی درباره نقش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت روان اجتماعی گفت: سازمان‌های مردم نهاد نقش بسیار موثری در این زمینه دارند و دولت نمی‌تواند به تنهایی در این زمینه فعالیت کند و باید نقش حمایتی داشته باشد. سازمان‌های مردم نهاد منجر به افزایش مناسبات و ارتباطات اجتماعی می‌شود.
ربیعی افزود: متاسفانه اجازه ندادیم سازمان‌های مردم نهاد بیشتر شوند و هر وقت یک سازمان مردم نهاد معروف شده، جلوی کار آن گرفته شده است.

*بیمه همگانی سلامت اشتباه داشت
وزیر سابق رفاه درباره بیمه همگانی سلامت گفت: در حال حاضر هر شخصی در ایران اراده کند می تواند بیمه درمانی داشته باشد، اما آن زمان اشتباهاتی در محاسبه انجام شد و نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و پرونده الکترونیک سلامت ایجاد نشد و کمی دچار مشکل شدیم.
وی افزود: وزارت بهداشت و دکتر هاشمی نیز آن زمان تلاش‌های زیادی کرد و جای تشکر دارد.
ربیعی درباره تعداد بیمه شدگان در ابتدای کار گفت: بار مالی تعداد بیمه شدگان در ابتدای کار در نهایت 3 تا 4 هزار میلیارد تومان بود و کسری ما بیش از این بود. هنر ما در ابتدای راه این بود که افراد بی بضاعت و محروم بیمه شدند.

*درمان محور شدن طرح تحول سلامت
وزیر سابق رفاه درباره درمان محور شدن طرح تحول سلامت نیز اظهار داشت: باید به پیشگیری و بهداشت بیشتر توجه می‌کردیم، اما به هر حال این حرکت آغاز شد و هر حرکتی در ابتدای راه مشکلاتی دارد و در مجموع طرح تحول سلامت، موفقیتی برای دولت آقای روحانی بود.
اجتمام*9482*1485
کد N2110282

وبگردی