آفتاب

آمریکا و اروپا با الحاق ایتالیا به طرح جاده ابریشم مخالفت کردند

آمریکا و اروپا با الحاق ایتالیا به طرح جاده ابریشم مخالفت کردند

رم - ایرنا - اتحادیه اروپا و آمریکا با پیوستن ایتالیا به شبکه راهبردی حمل و نقل چین موسوم به جاده ایریشم مخالفت کردند.

به گزارش ایرنا، در پی مذاکرات رم و پکن درخصوص پیوستن ایتالیا به پروژه راهبردی چین برای راه اندازی شبکه حمل ونقل یکپارچه از درون سرزمین خود تا قلب اروپا موسوم به 'جاده ابریشم جدید'، گرت مارکیز سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با روزنامه 'فایننشال تایمز' تصریح کرد: ما طرح کمربند و راه را به عنوان اقدامی حساب شده از سوی چین برای منافع خود تلقی کرده و نسبت به اینکه الحاق ایتالیا به آن می تواند مزایایی را برای شهروندان ایتالیایی به همراه داشته باشد، تردید داریم. الحاق به این طرح ممکن است در درازمدت به وجهه بین المللی ایتالیا آسیب وارد کند.
ازسوی دیگر 'لو کانگ' سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات مذکور گفت: این قضاوت غیرقابل قبول است. ایتالیا به عنوان یک کشور بزرگ و یک اقتصاد بزرگ به خوبی می داند منافعش در کجاست و در این راستا می تواند سیاست های مستقل اتخاذ کند.
درصورت امضای تفاهم نامه مذکور میان رم و پکن، ایتالیا نخستین کشور از کشورهای بنیانگذار اتحادیه اروپا خواهد بود که به طرح جاده ابریشم جدید چین می پیوندد.
'میکله جراچی' معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا یادآوری کرد که مذاکرات هنوز به پایان نرسیده ولی این امکان وجود دارد که در مناسبت سفر رسمی 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین به رم در روزهای 22 و 23 مارس که متعاقب آن به پاریس و سپس واشنگتن سفر خواهد کرد، به نتیجه برسد.
یکی از سخنگویان کمیسیون اتحادیه اروپا نیز روز گذشته اعلام کرد که بروکسل نسبت به الحاق احتمالی ایتالیا به طرح جاده ابریشم جدید چین نگران است. راهبرد اتحادیه اروپا تاکنون نشان دادن رویکرد باز به طرح چین مشروط بر مرتبط ساختن آن با استانداردهای قانون تجارت و ابزار کنترلی برای «مبادلاتی پایدار از نقطه نظر زیست محیطی، اجتماعی، مالیاتی و اقتصادی» بوده است.
شبک**اروپام**461**1392
کد N2109436

وبگردی