آفتاب

ارتفاع بارش‌های کشور به ۱۹۵.۸ میلی متر رسید

ارتفاع بارش‌های کشور به ۱۹۵.۸ میلی متر رسید

کارشناس ­شرکت مدیریت منابع آب گفت: متوسط ارتفاع بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ تاکنون به ۱۹۵.۸ میلی‌متر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، حسین خلیل شایان افزود: این درحالی است که متوسط بارش کشور در مدت مشابه در سال گذشته معادل ۸۸.۹ میلی متر و متوسط بلندمدت آن معادل ۱۵۴.۹ میلی متر است.

این کارشناس آب‌های سطحی دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب با بیان اینکه بیشترین تأثیر این بارش‌ها در حوضه آبریز مرزی غرب و معادل ۳۳ میلیمتر است، گفت: میزان بارندگی در حوضه مرزی غرب از ۵۱۰ میلیمتر درمدت مشابه هفته گذشته به ۵۴۳ میلیمتر در تاریخ ۱۶ اسفند رسیده که این جبهه بارشی سبب افزایش ۱۰ میلی متری بارش‌های کشور در یک هفته گذشته شده است.

شایان گفت: از ۶ حوضه آبریز کشور، بارش‌ها در حوضه آبریز مرزی شرق با ۱۰ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه درازمدت، با بارشی کمتر از نرمال مواجه بوده است.

وی افزود: بیشترین میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تا اول اسفند ماه مربوط به ایستگاه چلگرد استان چهارمحال و بختیاری معادل ۱۳۲۷ میلی متر و کمترین آن در ایستگاه امور آب سیستان و بلوچستان معادل ۱۲ میلی متر ثبت شده است.

شایان، میانگین بارندگی را در ۲۶ استان کشور منتهی به اول اسفندماه بالاتر از متوسط ۵۰ سال گذشته دانست و افزود: در این میان استان ایلام با ۱۲۱ درصد بیشترین میزان افزایش بارندگی را در مقایسه با درازمدت دارد.

کارشناس آب‌های سطحی دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ادامه داد: طبق آمار بدست آمده هفت استان اردبیل، خراسان جنوبی، فارس، یزد، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان همچنان بارشی کمتر از متوسط ۵۰ سال گذشته را دارا هستند و بیشترین میزان کاهش بارندگی سال آبی جاری نسبت به متوسط نیم‌قرن اخیر مربوط به استان سیستان و بلوچستان و معادل ۲۵ درصد است.

کد N2108956

وبگردی