آفتاب

برنامه ویژه‌ای برای توسعه روستاهای تهران در سند دیده شده است

برنامه ویژه‌ای برای توسعه روستاهای تهران در سند دیده شده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: برنامه‌ریزی منسجمی برای توسعه روستایی در سند توسعه استان در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، نعمت‌الله ترکی در مراسم کلنگ‌زنی سامانه نوین آبیاری ۲۸۰ هکتاری در روستای معین‌آباد پیشوا به فقدان نگاه آمایشی در گذشته اشاره کرد و افزود: هر یک از ۳۱ استان کشور از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردارند که به دلیل نبود نگاه آمایشی، تاکنون به درستی از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌ های کلان صورت گرفته، سند آمایش استان‌های کشور با توجه به ظرفیت و قابلیت‌های هر منطقه تدوین شده و استان تهران نیز یکی از همین‌هاست.

ترکی با بیان این که ۱۶ شهرستان استان تهران بر اساس سند آمایشی به شش منطقه تقسیم شده است، افزود: برای هر منطقه بر اساس ظرفیت‌های آمایشی آن برنامه‌ریزی کردیم و تا سال ۱۴۰۰ با اجرای برنامه‌های کوتاه و میان مدت فعالیت‌هایی در زمینه توسعه هر منطقه صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران به تدوین سند توسعه استان تهران اشاره کرد و گفت: این سند برای اولین بار به صورت عملیاتی تهیه شده و نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۰۰ در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات، اجتماعی و زیربنایی چه پیشرفت‌هایی شکل خواهد گرفت.

وی با اشاره به سند توسعه شهرستان پیشوا، افزود: در این سند شرح وظایف تمام دستگاه‌های اجرایی و تکالیف آنها مشخص و از پراکنده کاری‌های گذشته پرهیز شده است.

ترکی با تأکید بر ضررت حرکت برنامه محور برای دستیابی به اهداف مشخص شده، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی منسجمی برای توسعه روستایی در سند توسعه استان در نظر گرفته شده است. در حال حاضر استان تهران از ۷۱۲ روستا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر برخوردار است که در امر تولید و اشتغال از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردارند.

وی گفت: قرار است تا به منظور دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه، ۵۰ درصد از روستاهای استان تهران در امر توسعه کشاورزی، صنعتی، صنایع تبدیلی و گردشگری مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت نقش کنشگران و تسهیل گران در ترویج و تبلیغ طرح‌های توسعه‌ای در سطح روستاها، گفت: خوشبختانه با همکاری نیروهای بسیج، سپاه، جهاد کشاورزی و نیروهای متخصص بومی منطقه، این فرهنگ‌سازی به خوبی انجام شد.

برای اولین بار در سال جاری یک و نیم میلیارد دلار به دستور مقام معظم رهبری در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ کارمزد ۴ تا ۶ درصد برای کسب و کار و ایجاد شغل و توسعه روستایی اختصاص یافت که این تسهیلات بدون هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال روستایی با حداقل مبلغ ۲ میلیارد تومان اعطا می‌شود که می‌تواند در روند توسعه روستایی بسیار اثرگذار باشد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به لزوم مردمی کردن اقتصاد در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: اقتصاد مقاومتی نیازمند مردمی کردن اقتصاد است؛ به این معنا که دولت بخش‌های مختلف اقتصاد را به مردم بسپارد و خود برنامه‌ریزی و پشتیبانی کند.

انتهای پیام

کد N2108566

وبگردی