آفتاب
مدیر کل آسیای غربی وزارت خارجه:

برجام پروژه امنیتی سازی ایران را متوقف کرد

برجام پروژه امنیتی سازی ایران را متوقف کرد

تهران - ایرنا - مدیر کل آسیای غربی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که با امضای 'برجام' پروژه امنیتی سازی ایران متوقف شد.

'رسول موسوی روز چهارشنبه در 'نشست ریشه های ایران هراسی در کشورهای همسایه و راه کارهای مواجهه با آن' که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، افزود که بعد از برجام ، مثلث آمریکا، اسراییل و عربستان، پروژه امنیت سازی جدیدی علیه جمهوری اسلامی آغاز کرده اند.
وی همچنین گفت: پروژه امنیت سازی جدید به واقع همان طرح 'ایران هراسی' است که پیش از برجام نیز وجود داشت.
وی با بیان اینکه پیش از برجام دشمنان توانسته بودند ایران را از مرحله 'تهدید ذهنی به تهدید عینی' تبدیل کنند و پرونده ایران به شورای امنیت رفته بود، افزود: با توافق برجام این پروژه متوقف شد.

** پروژه امنیتی سازی ایران پس از برجام از سوی مثلت امریکا، اسراییل و عربستان دنبال می شود
موسوی درباره پروژه «امنیتی سازی » که پس از برجام از سوی مثلث امریکا، اسراییل و عربستان علیه ایران کلید خورده و دنبال می شود،گفت: در این پروژه تلاش این مثلث بر این است که ایران را برای همسایگانش یک تهدید جلوه دهد.
وی در عین حال افزود: امریکا در چهل سال گذشته همواره تلاش کرده است که ایران اسلامی را برای کشورهای همسایه تهدید نشان دهد.
وی همچنین با بیان اینکه باید جلوی ایران هراسی را که در قالب پروژه امنیتی سازی از سوی دشمنان دنبال می شود بگیریم گفت: اگر این کار صورت نگیرد به معنای آن است که به امنیت ملی خود بی توجه هستیم و تامین امنیت ملی نیز در گرو خنثی سازی ایران هراسی است.

** تبدیل تهدیدها به فرصت
موسوی با بیان اینکه هنر سیاسی هر کشوری تبدیل تهدیدها به فرصت است افزود: در پروسه تبدیل تهدید به فرصت، توجه به همسایگان بسیار مهم است، زیرا دشمنان هر اقدامی بخواهند انجام دهند از پهنای کشورهای همسایه است و باید در جلب منافع ملی و خنثی کردن تهدید ها به گونه ای رفتار کرد که همسایه ها بجای احساس خطر تصور کنند که منافع ملی شان در همراهی تامین می شود.
وی به عملکرد چین و پروژه کمربند راه آهن این کشور اشاره کرد و گفت: چین در پروژه راه آهن به گونه ای عمل می کند که کشورهای همسایه احساس کنند که منافع این راه مواصلاتی متعلق به همه کشورهاست و موجب رونق اقتصادی آنها می شود.

** جمهوری اسلامی پس از چین بیشترین همسایه ها را در جهان دارد
مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه با بیان اینکه چین با 17 همسایه بیشترین و ایران با 15 همسایه دومین ، کشورهای همجوار را در دنیا دارد، گفت: این میزان همسایه برای هر کشوری می تواند هم فرصت باشد هم تهدید، به شرط آنکه یک هماهنگی بین همسایه ها و کشور مبدا باشد.
وی افزود: ایران منحصر بفردترین کشور در جهان به لحاظ تنوع همسایگان به لحاظ راهبردهایی است که دنبال می کنند.
این مقام وزارت خارجه در بخشی دیگر از این نشست، ریشه های ایران هراسی را برشمرد و بخشی از آن را طرح دشمنان و بخشی را منتج از موقعیت ژئوپلتیک ایران دانست.

** پروژه امنیتی سازی ایران چگونه اعمال می شود
موسوی در بخشی دیگر از این نشست گفت: پروژه امنیتی سازی ایران از سوی دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل در بعد عملی راهبری می شود.
وی افزود: به طور مثال دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل از جمله در فضای مجازی با 'اپلیکیشن های شایعه ساز' و 'ربات های توئیت'، ایران را سرچ کرده و از آن مطالب منفی را بر می گزینند و روی آن با توییت و ریتوییت کار می کنند و به شایعات درباره ایران دامن می زنند.

** مقابله با ایران هراسی با راهکارهایی چون همگرایی سیاسی منطقه ای و نوروزستان
موسوی گفت: حلقه وصل را در مقابله با ایران هراسی نباید فراموش کنیم، ایران باید بتواند خودش را به همسایگان وصل کند.
به گفته وی، راههای مواصلاتی در این مقوله یک اقدام صرفا اقتصادی یا سیاسی نیست ، بلکه پروژه ای فرهنگی است که همسایه ها به کشوری مهمتر تکیه می زنند و ایران همان کشور است که حلقه وصل کشورهای همسایه می شود.
وی در تبیین بخش دیگری از راهکار مقابله با ایران هراسی به پروژه نوروزستان اشاره کرد و گفت: باید بیش از پیش به بحث نوروز توجه کنیم ، ایران در پهنایی قرار دارد که نقطه اتصال با کشورهای همسایه بستر نوروز است.
دستیار ویژه وزیر امورخارجه یکی دیگر از راه های مقابله با ایران هراسی را ابتکارات ایران در همگرایی های سیاسی ، منطقه ای از جمله پروژه های مختلفی مانند گفت و گوی ادیان و تقریب مذاهب، صلح جهانی، گفت و گوی تمدن ها و خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای برشمرد.
وی افزود: مهم است که بدانیم در مقابله با پروژه ایران هراسی چه کاری باید انجام داد و همسایه ها از وجود ایران اسلامی احساس تهدید نکنند بلکه مدام حس کنند که بودن کشوری چون ایران در جوارشان مهم است و بر بقای آنها تاثیر دارد.
موسوی در این باره روابط ایران و عمان و حتی ایران و کویت را به عنوان مثال ذکر کرد.
خاورم**1651 ** 1418**1211
کد N2108408

وبگردی