آفتاب

مکتب عارفان همدانی سرآمد عرفان اسلامی

مکتب عارفان همدانی سرآمد عرفان اسلامی

همدان - ایرنا - حکیم بوعلی سینا، باباطاهر عریان، عین القضات همدانی و آیت الله انصاری همدانی علمایی هستند که جهد و تقوای آنها برای درک محبت و عشق الهی بی نظیر است آنگونه که مکتب این عرفا را سرآمد عارفان مسلمان می دانند و می نامند.

به گزارش ایرنا، باباطاهر، عین القضات، بوعلی سینا و آیت الله محمد جواد انصاری همدانی همگی از عالمانی بودند که به درجه اعلای عرفان رسیده و عشق و محبت الهی را درک کرده و به معنای واقعی عاشق معبود بودند؛ نام این عرفا با همدان دیار دانایی عجین شده فرقی هم نمی کند این مفاخر در همدان دیده گشوده ، زیسته و یا مدفون شده باشند، مهم درخشیدن نام این عرفا بر تارک عرفای اسلامی است.
این بزرگان و نامداران همگی عارف بودند و معرفت خدا را شناخته، اگر چه اعتقادات آنها بنابر یافته های پژوهشی و علمی محققان و اساتید تراز اول کشورمان با یکدیگر متفاوت است، اما سلوک همگی آفریدگار یکتا و زبان مشترک آنها عشق است.
آری عشق، عرفای همدانی را به یکدیگر پیوند داده و جمعی از دانش آموخته ها و دوستداران علم عرفان از سراسر کشور را در دانشگاه بوعلی سینا گرد هم آورده تا مهر و محبت الهی را از منظر این عرفا و در راس آنها عارف و عالم معاصر ایران اسلامی یعنی حضرت امام خمینی (ره) به گفت و شنودی شنیدنی و دلچسب تحلیل و بررسی کنند.

** عقل و عشق هدیه ای برای صلح و دوستی
فاطمه طباطبایی مدرس عرفان اسلامی در دانشگاه های کشور با کلامی بلیغ و شیوا رابطه عشق و عقل را از دیدگاه امام خمینی (ره) تشریح کرد و گفت: اگر کسی خواهان عشق است درونش را باید پاک و پیراسته کند و تنها در این صورت می تواند مجذوب عالم غیب شده و حقیقت را ببیند.
به فرموده امام خمینی (ره) عقل و عشق اگر با یکدیگر توام و ترکیب باشند جهان را به صلح، محبت و نیکی فرا می خواند و گرنه به تفرقه ،خودشیفتگی، مادی گرایی و سلطه گری می انجامد.
طباطبایی گفت: در اندیشه امام عقل و عشق به تنهایی قادر نیست انسان را به ملکوت برساند و به طور حتم باید پیوندی میان این دو برقرار شده تا سرسپردگی و ایمان حاصل شود.
این استاد دانشگاه از امام خمینی (ره) به عنوان یک عارف به تمام معنا یاد کرد که توجه ویژه ای به سلوک الی الله داشت و عشق را اساس عرفان می دانست.

** حق عین القضات و باباطاهر ادا نشده است
رییس انجمن عرفان اسلامی کشور نیز به معنی علم عرفان و راه های درک و فهم این علم پرداخت و گفت: علومی همچون ریاضیات و فلسفه اصطلاحاتی دارد که اگر نیاموخته باشی درک این علوم بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است اما در عرفان اگر اصطلاحات و واژه های خاص را یاد نگرفته و تنها عرفان را تجربه کرده باشی هم این علم برایت قابل فهم است.
حجت الاسلام قاسم کاکایی خاطرنشان کرد: آیت الله انصاری همدانی بی آنکه در هیچ دانشگاه و مکتبی این اصطلاحات را بیاموزد و یا به فرهنگ معینی دسترسی داشته باشد تفاسیری از اشعار حافظ دارد که نادر و بی بدیل است.
وی به اشعار جانسوز باباطاهر نیز اشاره کرد و گفت: اشعار این عارف برجسته معنی آیات الهی و بسیار روشنگر و نشان دهنده معرفت و عشقی خدایی است که در وجودش نفوذ کرده بود.
رییس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز همدلی را زبان مشترک عرفا دانست و گفت: به فرموده مولانا عشق را نه با زبان لفظی بلکه با زبان همدلی باید شنید و فهمید.
حجت الاسلام کاکایی با بیان اینکه ایجاد حجاب از ویژگی های همه علم است افزود: در همه این علوم این خطر وجود دارد اما در علم عرفان عشق واصل است و عرفا با محبت به خداوند متصل شده اند.
وی تاکید کرد: تمام مشکلات انسان ها ریشه در خودپرستی دارد و عشق می تواند خودخواهی را کشته و قلب را نرم کرده و انسان را به مرتبه ای بالا برساند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه آیت الله انصاری همدانی در 24 سالگی به درجه اجتهاد رسیده بود، به جوانان توصیه کرد زندگی عرفا را مطالعه کرده و به ویژه با توحید و خداشناسی آیت الله انصاری همدانی بیشتر آشنا شوند.
حجت الاسلام کاکایی باباطاهر را عارف و عالمی بزرگ دانست و گفت: آنچنان که شایسته بود باباطاهر شناخته نشده و بیشتر او را با دوبیتی هایش می شناسند اما کتاب «کلمات قصار» باباطاهر فوق العاده و بی نظیر است که علمای بزرگی برآن شرح های مختلفی نوشته اند.

** ایران زمین مهد مهر و عرفان
رییس دانشگاه بوعلی سینا برپایی نشست تخصصی«عرفان اسلامی از دیدگاه عارفان مسلمان» را از افتخارات این دانشگاه جامع برشمرد و گفت: سالانه میزبان همایش و گردهمایی های علمی در سطح ملی و بین المللی است که بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.
یعقوب محمدی فر اظهار داشت: علوم انسانی در طبقه بندی های کنونی جایگاه ویژه ای یافته و به عنوان یکی از علوم خاص و بنیادی برای توسعه مورد توجه قرار گرفته است.
وی همدان را از بعد عرفانی غنی دانست و گفت: این کهن شهر مهد عرفا و علمای بسیاری همچون بوعلی سینا، بابا طاهر و عین القضات است که از مشاهیر جهان به حساب می آیند.
رییس دانشگاه بوعلی سینا به کارکردهای عرفان اشاره کرد و گفت: یکی از ادیان پیش از اسلام آیین میترائیسم است که از هفت مرحله تعالی صحبت می کند و از حدود 500 سال قبل از میلاد و حتی پیش تر نام مهر و میترائیسم را در کتیبه ها و نقش برجسته های برده شده که نشان از زمینه های عرفان و تعالی نفس در ایران زمین دارد.

** عشق در اشعار امام خمینی (ره) موج می زند
مدیرکل آموزش و پرورش همدان نیز از امام خمینی (ره) به عنوان عارف دوران معاصر کشور یاد کرد و افزود: فقاهت، فلسفه، اجتهاد، ذوق ادبی و آشنایی به لطایف کلام، آگاهی از سیاست های جهانی، اخلاق آموزنده و سازنده پرتوهایی از شخصیت حضرت امام خمینی (ره) است.
محمد پورداود گفت: اشعار حضرت امام حاوی 149 غزل، 117 رباعی، سه قصیده، یک ترجیح بند و 31 قطعه اشعار پراکنده که بیشترین سروده های امام در قالب غزل است.
وی با بیان اینکه امام در غزلهایش ریاکاری و گسستن از خلق را مردود می داند، اضافه کرد: جوانگرایی، نفی تعلقات دنیایی و زیبایی شناسی در شعر امام موج می زند و علاوه بر ابعاد عرفانی و الهی جنبه های حماسی و غنایی نیز در اشعار امام مشاهده می شود.
از همنشینی دلچسب استاد و شاگرد، هرکسی بنابر ظرف درک و ادراکش توشه ای برداشت تا در دنیای هزار رنگ و فریب امروزی چراغ راهی باشد برای نزدیک شدن به آفریدگار مهرو محبت؛ اما شیرین تر آنکه فرزندان همدان با عارفان دلسوخته این کهنه دیار دانایی بیشتر آشنا شدند؛ شاید این هم اندیشی سرآغاز اندیشه و کاوش برای بیشتر دانستن از عارفان ایران زمین باشد.
7527/2087
کد N2108038

وبگردی