آفتاب
دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی

احیای مطالعات جیرفت/منقش شدن تابلوهای شهری به آثار موزه‌ای

احیای مطالعات جیرفت/منقش شدن تابلوهای شهری به آثار موزه‌ای

رئیس سازمان میراث فرهنگی دستور احیا و از سر گرفتن مطالعات و کاوش‌های باستانی در جیرفت را داد.

به گزارش خبرنگار مهر، شانزدهمین همایش سالانه باستان شناسی پیش از ظهر روز ۱۴ اسفندماه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران در حال برگزاری است. این همایش با ارائه گزارش‌های باستان شناسی تا روز ۱۶ اسفندماه ادامه دارد.

در این همایش علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: ما در همه علوم به دنبال نوشدن هستیم و از اینکه موضوعات جدید را پیدا کردیم خوشحال شده و جز افتخارات است در حوزه باستان شناسی به دنبال پژوهش در گذشته هستیم و بخش جالب این است که به قدیمی بودن و کهن بودن افتخار می‌کنیم. هر آنچه از دوران گذشته پیدا شود، موجب افتخار بیشتر است.

وی افزود: ما در واقع به کاوش فرهنگی در طول زمان می‌پردازیم. باعث افتخار است که ایرانیان همچون تمدن‌های دیگر هیچ گاه نسبت به زنان بی احترامی نکرده اند چرا که در گذشته برخی تمدن‌ها دختران را زنده به گور و دور می‌انداختند اما در گذشته زنان حتی نقش مدیریت داشته اند.

مونسان گفت: ما باید انتشاراتی داشته باشیم که نسل بعد بتواند از دستاوردهای پژوهش‌ها استفاده کند. اینکه برای دانشجویان کتابی منتشر شود، بدیهی است. باید بتوانیم متناسب با سن جوانان کتاب طراحی کنیم و در کتب درسی مان درباره این پژوهش‌ها مطلب منتشر شود. در این زمینه نیز باید با آموزش و پرورش مذاکره کنیم.

در ادامه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: تلاش داریم تا بخشی از تابلوهای شهری را به آثار موزه‌ای اختصاص دهیم.

وی افزود: اکنون کتاب‌هایی که در حوزه تاریخ هنر ایران است، مربوط به ۵۰ سال اخیر می‌شود و پژوهش‌های جدید در آن دیده نشده است. نمایشگاه جانبی این همایش فرصتی برای هنرمندان است تا براساس یافته‌ها، تحلیل‌های پیشین را بازبینی کنند.

طالبیان به نمایشگاه برپا شده در حاشیه این همایش اشاره کرد و اظهار داشت: در این نمایشگاه که بازدیدکنندگان نوروزی نیز می‌توانند از آن بازدید کنند، آثار تاریخی از دوران پارینه سنگی، جیرفت و غیره وجود دارد که از چهار ماه پیش گردآوری شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور تأکید کرد: در قبل از انقلاب در کاوش‌های باستان شناسی، باستان شناسان ایرانی یا همکار هیئت‌ها بوده اند و یا عضو آن. اما بعد از انقلاب، مدیریت هیئت‌های کاوش به ایرانی‌ها سپرده شد.

در ادامه این برنامه بهروز عمرانی، سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: رئیس سازمان میراث فرهنگی دستور داده تا مطالعات و کاوش‌های باستانی در جیرفت از سر گرفته و احیا شود.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه اقتصادی بندی درباره پیوست تخصصی میراث فرهنگی بر پروژه‌های بزرگ آمده است و بنابر این بند دستگاه‌ها در سطوح ملی و منطقه‌ای ملزم هستند علاوه بر اخذ پیوند زیست محیطی، پیوست میراث فرهنگی نیز داشته باشند تا به این نتیجه برسیم که آیا آن پروژه اجرا بشود یا خیر و یا اینکه نیاز به اصلاح دارد.

عمرانی تصریح کرد: در بندی نیز به ایران فرهنگی اشاره شده است که طبق آن می‌بایست شناسایی و مستند نگاری و حفاظت از میراث فرهنگی در حوزه ایران فرهنگی انجام شود. مقدمات آن نیز با کشورهای همسایه در دست بررسی است.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌هایی بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و مؤسسات آموزشی شده که برخی از آنها فعال است و بخشی دیگر از آن برای آموزش و ارتقا نیروی انسانی و کاربرد فناوری‌های نو باید مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: آسیب شناسی سال گذشته نشان می‌دهد که هیئت‌های باستانی توجه کمتری به امر حفاظت در حین کاوش داشته اند. باید بتوان به سایت‌های باستانی به عنوان سایت موزه مورد خطاب گردشگران نگاه کرد.

کد N2107194

وبگردی