آفتاب

آموزش رشته‌های میان رشته‌ای باستان‌شناسی باید به‌روز رسانی شود

 آموزش رشته‌های میان رشته‌ای باستان‌شناسی باید به‌روز رسانی شود

شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران با سخنان رئیس موزه ملی ایران کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران، صبح امروز (14 اسفند ماه) با حضور مسئولان، باستان‌شناسان ایرانی و خارجی، علی‌اصغر مونسان (رئیس سازمان میراث فرهنگی) و محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی) در موزه ملی ایران برگزار شد.

جبرئیل نوکنده (رئیس موزه ملی ایران) در مراسم افتتاحیه این همایش درباره نمایشگاه 4 دهه کشفیات باستان‌شناسی ایران سخنانی را ایراد کرد.

متن این سخنرانی به شرح زیر است: امروز افتخار آن را دارم که در موزه ملی ایران میزبان نمایشگاه بزرگی هستیم که از یکسو نتیجه تلاش مضاعف دست‌اندرکاران میراث فرهنگی در حوزه‌های مختلف و از سوی دیگر نتیجه چهار دهه فعالیت‌های باستان‌شناسی ایران را با افتخار در معرض نمایش قرار داده است.

ایده برگزاری نمایشگاه‌ «چهار دهه باستان‌شناسی ایران» از سوی دکتر طالبیان، معاونت محترم میراث فرهنگی سازمان به مناسبت پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مطرح شد و با حمایت و پیگیری‌های مستمر ایشان، جناب دکتر کارگر مدیرکل اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی، ادارت کل استان‌ها و با پشتیبانی بدون وقفه ویژه فرماندهی محترم یگان حفاظت کار انتقال آثار صورت گرفت. طبق تصمیمات اولیه مقرر شد از محوطه‌های کاوش شده چهل سال اخیر، از هر استان کشور 10 اثر توسط خودشان انتخاب و ارسال گردد. برخی از استان‌ها در همان روزهای آغازین از سر لطف با موزه هماهنگی‌هایی را انجام دادند و با پیگیری‌های مستمر خوشبختانه از تعداد 388 قلم آثار رسیده، هیات کارشناس موزه 260 اثر را براساس فاکتورهای علمی و نمایشگاهی انتخاب کرد. این نمایشگاه دربرگیرنده قدمتی از 200 هزار سال پیش تا قرون میانه اسلامی بوده و نتایج یافته‌های 118 محوطه است که در طی 40 سال اخیر مورد کاوش‌های علمی و پژوهش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته است.

از سوی دیگر برگزاری شانزدهمین همایش باستان‌شناسی و ارائه دستاوردهای علمی باستان شناختی و نتایج پژوهش‌های میدانی همواره یکی از مهم‌ترین رویدادهای باستان‌شناسی کشور قلمداد می‌شود. برگزاری این همایش را به جامعه باستان‌شناسی تبریک می‌گویم و از همه دست‌اندرکاران آن سپاسگزارم.

مطالعات باستان‌شناسی خاستگاه تمدن و فرهنگ‌ها را روشن می‌سازد و با مستندسازی و انتقال دستاوردها و تجربه‌های پیشینیان مسیر آینده را برای بشر تبیین می‌کند. بدون شک یکی از راهکارهای توسعه و تفوق بر مشکلات عصر جدید اتکا بر پیشینه تاریخی و مواریث فرهنگی این مرز و بوم است لذا انجام مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی و ارائه مدارک مستند باستان ‌شناختی می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کرده و بر پایه آنها به تعامل و تقابل فرهنگ در طول تاریخ دست یافت. کشف آنچه از گذشته برای ما باقیمانده است وظیفه و رسالتی است که بر دوش باستان‌شناسان قرار دارد و نتایج این بررسی‌های دقیق علمی پشتوانه مهمی است تا نسل آینده با بهره‌گیری از این دستاوردها رونق و شکوفایی کشور را به عرصه ظهور برساند.

شانزدهمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران و گشایش نمایشگاه چهار دهه فعالیت‌های باستان‌شناسی ایران را درحالی آغاز می‌کنیم که فاصله چندانی هم با بهار طبیعت نداریم. این همزمانی را به فال نیک گرفته و خرسندیم که موزه باستان‌شناسی کشور رویداد خجسته و ارزنده‌ای را در نوروز 98 رقم زده تا مهمانان نوروزیش از هر نقطه جغرافیایی ایران عزیزمان و از هر قوم و نژادی که باشند آثار تاریخی فرهنگی از شمال، جنوب، شرق و غرب کشور را شاهد بوده و می‌توانند داشته‌های فرهنگی، قومی و اجدادی خودشان را مرور کنند، در عین‌ این رنگین کمان قومیتی و فرهنگی به خاطر خواهند آورد که این همه تنوع و کثرت در یک هویت و وحدت ملی به نام ایران جای گرفته که عرصه خودباوری و رشد و سازندگی با اتکا بر چنین ظرفیت‌های فرهنگی و قومی است.

از حضور همه سپاسگزاری کرده و بار دیگر از همه یاران و همراهانی که در گردآوری این گنجینه ارزشمند و نمایش آن در موزه باستان‌شناسی کشور همراهی کردند، قدردانی می‌گردد.

نکته‌ای که باید در انتها به آن اشاره شود اینکه آثار این مجموعه در طی یک ماه وارد موزه شده که آخرین ورود آثار در روز چهارشنبه تاریخ 8 اسفند در ساعات پایانی شب صورت گرفت. پس فرصت بسیار اندک بود اما همکارانم در موزه با حرکت جهادی این رویداد بزرگ ملی را به ثمر رساندند و این هدیه موزه ملی ایران برای نوروز 98 پیشکش همه ایرانیان.

پیروز و پاینده باشید.

روح الله شیرازی (رییس پژوهشکده باستان‌شناسی و دبیر علمی این گردهمایی) نیز تصریح کرد: سرزمین ایران یکی از کانون‌های تاریخ بشری‌ست که همواره مورد توجه بوده است. هرچند دانش باستان‌شناسی رشته‌ای جوان به شمار می‌آید اما راه کمال را سپری کرده است.

وی با اشاره به برگزاری گردهمایی باستان‌شناسان در ایران گفت: برگزاری این گردهمایی حدود نیم قرن سابقه دارد و پروهشکده باستان‌شناسی حوزه‌های آموزش، پژوهش و مطالعات باستان‌شناسی را در این همایش مدنظر دارد. البته با وجود فعالیت‌های انجام شده و فعال شدن گروه‌های باستان‌شناسی در دانشگاه‌ها هنوز راه طولانی در پیش داریم و آموزش رشته‌های میان رشته‌ای باستان‌شناسی باید به‌روز رسانی شود.

او یادآور شد: کاوش‌های اضطراری در محدوده طرح‌های عمرانی اجرایی شده است چراکه ایران کشوری در حال توسعه است و باید با تمهیدات میراثی و باستان‌شناسی همراه باشد.

ادامه دارد...

کد N2106900

وبگردی