آفتاب

شیر گران میشود! | اثرات مخرب حذف لبنیات از سفره های مردم بر سلامت

شیر گران میشود! | اثرات مخرب حذف لبنیات از سفره های مردم بر سلامت

اگرچه گرانی‌ها موجب شده است تا بسیاری از خانواده‌ها از بابت معیشت در سختی قرار بگیرند؛ اما نکته اینجاست که باید تلاش کرد صرفه‌جویی در بخش‌های غیرضروری هزینه‌ها باشد نه هزینه‌های مربوط به لبنیات برای خانواده.

به گزارش آفتاب، لبنیات یکی از اصلی‌ترین ارکان سفره خانواده ایرانیان است. شیر، خامه، کره، پنیر، ماست و محصولات دیگر لبنی از جمله مواد غذایی هستند که نقش مهمی نیز در تأمین سلامت اقشار مختلف جامعه دارند.

،توصیه‌های بسیاری درباره استفاده بیشتر از لبنیات در گروه‌های مختلف از جمله کودکان و سالمندان می‌شود ؛ اما نوسانات اقتصادی که به خصوص در سال جاری به‌صورت محسوس دیده شده تأثیر بسیاری در کاهش استفاده از لبنیات داشته است. حالا خبر می‌رسد که کارخانه‌ها درخواست افزایش قیمت را دارند.


لبنیات پاییز امسال دچار افزایش قیمت چند برابر شد. به عنوان مثال هر بطری شیر پرچرب که در اوایل امسال هر لیتر 4300تومان فروخته می‌شد، از سوی برخی کارخانه‌ها تا هر بطری پنج هزار تومان نیز به دست مصرف‌کننده رسید. قیمت پنیر و ماست و دیگر محصولات هم شاهد افزایش چند برابری قیمت بود، به‌طوری که موجب کاهش شدید فروش محصولات لبنی شد.

اگرچه در یکی دو ماه اخیر آرامش نسبی و تا حدودی کاهش قیمت در عرضه این محصولات اتفاق افتاد؛ اما حالا دبیر انجمن صنایع لبنی از درخواست کارخانه‌ها برای افزایش قیمت لبنیات خبر داده است. آن‌طور که آقای رضا باکری گفته است، نه‌تنها قیمت شیرخام کاهش نیافته است، بلکه با توجه به افزایش قیمت خرید شیرخام با نرخ‌های بالاتر از مصوبه ستاد تنظیم بازار، کارخانه‌های لبنی خواستار افزایش نرخ محصولات لبنی هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: هم‌اکنون حداقل قیمت خرید هر کیلو شیرخام از دامداران دو هزار و ۱۵۰تومان بوده که این امر نشان می‌دهد نرخ مصوب دو هزار تومانی شیرخام به هیج عنوان اجرایی نشده است.


باکری همچنین از کاهش قیمت شیرخشک در بازار خبر داد و گفت: در ماه‌های اخیر، تولید کارخانه‌های شیرخشک به بهانه کمبود شیرخشک در بازار به مرز ۲۰هزارتن رسید که با کاهش تقاضای کارخانه‌های لبنی به قیمت ۱۶هزار تومان و نرخ واقعی خود رسید. شیرخشک یکی از مواد اصلی در تولید محصولات لبنی است که کارخانه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور همچنین دپو شدن 10هزار تن شیرخشک در انبارها را رد کرده و گفته است: در سال‌های گذشته، دولت ۱۰ تا ۱۵هزار تن شیرخشک به‌عنوان ذخیره استراتژیک در انبارهای کشور داشت، درحالی که هم‌اکنون حداکثر ۶هزارتن شیرخشک در انبارها موجود است که با توجه به مصرف ماهانه ۱۰هزار تن شیرخشک در کشور رقمی نیست که دامداران خواستار صادرات باشند.


کاهش صادرات لبنیات

اگرچه نوسانات، گریبان‌گیر بازار تولید لبنیات در کشور نیز شده است، اما این اتفاق موجب کاهش وزنی صادرات لبنیات نیز شده است. دبیر انجمن صنایع لبنی در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضع صادرات محصولات لبنی گفت: براساس آمار ۱۰ماهه گمرک، حدود ۳۰۳هزارتن محصولات لبنی با ارزشی بالغ بر ۵۸۰میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که نسبت‌به سال گذشته از نظر وزنی ۹درصد کاهش داشته است که پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان سال ادامه یابد.

به گفته وی تاکنون کارخانه‌های لبنی قیمت‌های مصوب شیرخام را رعایت کردند،اما دامداران تمکینی نسبت به اجرای مصوبه نداشتند. به عبارت دیگر دامداران به‌عنوان تولیدکننده شیر که ماده اولیه و اصلی تولید انواع لبنیات از سوی کارخانه‌هاست، قیمت را بیشتر از نرخ مصوب و مطابق آنچه که برای‌شان صرفه اقتصادی دارد عرضه می‌کنند.


باکری در پایان درباره آخرین تعیین تکلیف قیمت محصولات لبنی تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت خرید شیرخام با نرخ‌های بالاتر از مصوبه ستاد تنظیم بازار، کارخانه‌های لبنی خواستار افزایش نرخ محصولات لبنی هستند، چرا که هم‌اکنون با حاشیه سود یک تا 5/1درصد در حال تولید هستند.

این تذکر در حالی از سوی دبیر انجمن صنایع لبنی مطرح شده است که باید در زمینه نظارت بر عرضه شیر از سوی دامداران به نرخ مصوب نیز اراده جدی وجود داشته باشد.


فعالیت با یک سوم ظرفیت

آذرماه امسال بود که یکی از اعضای انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از کاهش 20درصدی مصرف لبنیات به دنبال افزایش قیمت این محصولات

خبر داد. آن‌طور که آقای یوسف داودی گفته بود مواردی چون کاهش تعداد دام، کمبود علوفه، افزایش قیمت نهاده‌های دامی مثل ذرت، جو، سویا و مواد مشابه دیگر، تشدید قاچاق دام زنده به‌خصوص دام‌های مولد، کاهش ارز پول ملی در برابر دلار و یورو، کاهش واردات شیر خشک متأثر از افزایش نرخ ارز و گرانی ظروف بسته‌بندی محصولات لبنی از جمله اصلی‌ترین مشکلاتی هستند که تولیدکنندگان محصولات لبنی با آن‌ها مواجه هستند. نکته مهم دیگر در این عرصه تعداد تولیدکنندگان انواع لبنیات است.

بر اساس آمار موجود حدود 1500واحد بزرگ و کوچک تولید لبنیات در کشور فعال هستند که در حال حضور حدود یک سوم آن‌ها که 500واحد می‌شود در حال فعالیت هستند.


از لبنیات غافل نشوید

اگرچه گرانی‌ها موجب شده است تا بسیاری از خانواده‌ها از بابت معیشت در سختی قرار بگیرند؛ اما نکته اینجاست که باید تلاش کرد صرفه‌جویی در بخش‌های غیرضروری هزینه‌ها باشد نه هزینه‌های مربوط به لبنیات برای خانواده. چندی قبل بود که آقای ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درباره کاهش مصرف لبنیات در کشور هشدار داد.

به گفته وی با حذف یارانه شیر و لبنیات در سال‌۸۹ به دنبال اجرای هدفمندی یارانه‌ها و نیز به دنبال تورم شدید سال‌های ۹۰ و ۹۱ و کاهش قدرت خرید خانوارها، در سال‌های ۹۰ و ۹۱، کاهش قابل توجه مصرف شیر و لبنیات در خانواده‌ها به وجود آمد و در سال‌های بعد هم کاهش تدریجی در مصرف شیر و لبنیات داشتیم.

در همین سال‌ها بیماری‌ها و عوارض مربوط به مصرف کم شیر و لبنیات در کشور به وضوح افزایش یافته است. وی با یادآوری این مسأله هشدار داده است که اگر برای رونق دوباره استفاده از لبنیات فکری نشود در سال‌های بعد احتمال بروز مشکلات جدی در سلامت خانواده‌ها وجود دارد.




کد N2104042

وبگردی