آفتاب

ظریف در بین خردمندان و دانشمندان ایران، جایگاه بسیار بالایی دارد

ظریف در بین خردمندان و دانشمندان ایران، جایگاه بسیار بالایی دارد

وزیر بهداشت با بیان این که باید به ظریف بگوییم که مترس از شب تاریک این کویر غریب، مرنج از غم ایام این زمانه پست، گفت: این سردار بزرگوار عرصه دیپلماسی کشور را نزدیکان وی می دانند که چه رنج هایی کشیده و چه غم ها خورده است تا برجام به بار نشست و بعد از آن زخم زبان های بسیاری شنید تا راه را بپیماید.

به گزارش ایلنا به نقل از  وبدا، سعید نمکی در چهارمین همایش بررسی شیوه های دستیابی به مرجعیت علمی که با حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه در ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز دکتر ظریف را دعوت کردیم تا بگوییم در کنار زخم زبان همنوایان با نتانیاهو و ترامپ و صهیونیست های کاخ سفید، در بین خردمندان و دانشمندان ایران، جایگاه بسیار بالایی دارید و اینکه مردم ساکن این دخمه تنگ، قدر یک روزنه را می دانند بنابراین نور را می شناسند و ارزش این تفکر نورانی را می دانند.

 
وی یادآور شد: دیروز به همکارانم در دولت می گفتم که حضور دکتر ظریف، حضور یک فرد نیست بلکه حضور یک گفتمان است و اینکه مردم غصه می خورند که وی اندکی دور باشد به این دلیل است که احساس می کنند یک گفتمان سیاسی در عرصه بین المللی که گفتمان پیوستن به جهان است، تضعیف می شود و به همه زحماتی که در عرصه دیپلماسی کشیدید احترام می گذاریم.
 
نمکی تصریح کرد: خوشبختانه دستاوردهای گرانقیمت زیادی در حوزه آموزش و پژوهش در علوم پزشکی در عرصه بین المللی داشته ایم اما راه های نرفته بسیاری در پیش داریم.
 
وزیر بهداشت با اشاره به اجرای 5 برنامه توسعه قبل از انقلاب و 6 برنامه توسعه بعد از انقلاب اسلامی، یادآور شد: از بین تعاریف توسعه، زیباترین تعریف این است که توسعه به معنی تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی است و انسان توسعه یافته ابزار توسعه نیست بلکه هدف هایی آن است که از مسیر آموزش و پژوهش، محقق می شود.
 
وی خاطرنشان کرد: از تنگناهای کشور عبور نخواهیم کرد مگر اینکه پژوهشگران برای باز کردن گره های نظام ارائه خدمت، کاری کنند چون در نظام سلامت مشکلات زیادی داریم که باید برای آن راهکارهایی پیدا کنیم.
 
 نمکی ضمن تاکید بر لزوم ارتباط مراکز تحقیقاتی حوزه سلامت به مراکز غیر علوم پزشکی، گفت: باید از بخش خصوصی به عنوان اهرم اصلی در توسعه ملی به ویژه در حوزه پژوهش استفاده بیشتری کنیم البته عنوان می شود که سهم دولت در بخش پژوهش اندک است اما در هیچ کجای دنیا، سهم دولت ها از GDP و منابع عمومی بیش از یک درصد نیست بلکه بخش خصوصی، سرمایه را به این حوزه آورده است که باید برای مشارکت بیشتر آن، راهکارهایی بیندیشیم.
 
وی خاطرنشان کرد: مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی باید به مراکز علمی جهان متصل شوند و از ظرفیت دانشمندان ایرانی خارج از کشور باید استفاده مطلوب تری کنیم و شاید بتوان دیوارهای کشور با جهان در عرصه دیپلماسی را با استفاده از علم و دانش و تکنولوژی برداشت و هموار کرد.

 

کد N2102800

وبگردی