آفتاب
در مراسم جشن جهانی نوروز مطرح شد؛

ایوبی: مردمان سرزمین نوروز، مردمان روشنایی و رنگ هستند/ میرشکرایی: نوروز جشنی است که همه به آن افتخار می‌کنند

ایوبی: مردمان سرزمین نوروز، مردمان روشنایی و رنگ هستند/ میرشکرایی: نوروز جشنی است که همه به آن افتخار می‌کنند

در مراسم جشن جهان نوروز، نشان نوروز توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به محمد میرشکرایی نوروزشناس و مردم‌شناس که تلاش‌های بسیاری برای تهیه پرونده ثبت جهانی نوروز انجام داده است، اهدا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جشن جهانی نوروز صبح امروز (9 اسفند ماه) با حضور وزیر امور خارجه، مدیرکل کمیسیون ملی یونسکو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و 70 سفیر از کشورهای مختلف و جهان نوروز از جمله آذربایجان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، تاجیکستان و عراق و مسئولان و نمایندگان مجلس در برج میلاد برگزار شد.

علی درویش‌پور (مدیرعامل برج میلاد) در ابتدای این مراسم گفت: از خاستگاه گفت‌وگو و صلح و خانه نوروز به میهمانان عزیز با مشترکات بسیار در تاریخ و تمدن سلام می‌کنم.

او در ادامه آیین نوروز را به عنوان قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین آیین معرفی کرد که همگان آن را می‌شناسند و اظهار کرد: نوروز از هر کجا که به سرزمین ما آمده، قدمش مبارک بوده و امروز مقامات دولت‌های مختلف و جهان نوروز را در کنار هم نشانده است. همسایگان شمالی ما نوروز را فستیوال صلح، دوستی، وحدت و یکپارچگی می‌دانند. در برخی از کشورها نیز نوروز ایام زنده شدن زمین است. کودکان تاجیکستان نوروز را با گل‌گردانی جشن می‌گیرند، در قرقیزستان نیز جوانان رشید عروسک‌های دست‌ساز را که به آن زنگوله‌ای آویخته‌اند روی اسب سوار می‌کنند و از صبح آمدن بهار را خبر می‌دهند. در پاکستان نوروز عالم‌افروز است و می‌آید تا جهان را روشن کند. آنها نوروز را مامن صلح و آشتی می‌دانند و ماموریت آنها آزادی و برادری در دل‌ها است.

او ادامه داد: در عراق جشن باستانی نوروز در بین کردها رونق بیشتری دارد. در هندوستان نماد اهریمن را به آتش می‌کشند و به استقبال بهار می‌روند. در ترکیه نوروز آغاز بهار طبیعت و عامل همدلی و همبستگی است. از دل تمام این آیین‌ها ارتقای صلح و همبستگی نسل‌ها را شاهد هستیم.

درویش پور خاطرنشان کرد: نوروز مرزها را درنوردیده و معنای قشنگی را با خود به همراه دارد و این معنا همان است که مرزها در مقابل مشترکات فرهنگی رنگ می‌بازد. نوروز اگر می‌تواند بهانه‌ای برای همدلی و صلح و امنیت باشد چرا قدرش را ندانیم؟ نوروز بستر گردهمایی اقوام و ملت‌ها است. زیبایی‌ها، آداب و رسوم و فرهنگ نوروز را بزرگ می‌دانیم و برای جهانی عاری از جنگ آن را تکریم می‌کنیم.

مراسم جشن جهان نوروز با صحبت‌های حجت الله ایوبی (مدیرکل کمیسیون ملی یونسکو) ادامه یافت.

او صحبت‌های خود را با خواندن شعری از مولانا آغاز کرد و گفت: نوروز بمانید که ایام شمایید، آغاز شمایید و سرانجام شمایید... آفرین به حضرت مولانا با این اشعار زیبا.

او ادامه داد: افتخار می‌کنیم که از سرزمین نوروز هستیم، سرزمین گرما، روشنایی و آفتاب. مردمان سرزمین نوروز مردمان روشنایی و رنگ هستند. نوروز سفره رنگین الهی روی زمین است. جهان نوروز مختصاتی دارد و جهانی است که عاشق گرما و خورشید است. مردمان این سرزمین در انتظار شادی هستند و شادی آفرینند. در عجب هستم از مردمانی که شادی را رها کرده و غم را می‌پذیرند. ما منتظرانیم اول باید خودمان را از غبار کینه و نفرت سبک کنیم.

ایوبی تصریح کرد: ما مردمان نور هستیم و اول باید نور و چراغ درون خود را روشن کنیم. ما مردمانی هستیم که می‌بخشیم. مردمان دیار نوروز اهل گذشت هستند.

مدیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به آنکه از سال آینده هر سال شاهد برگزاری جشن جهان نوروز خواهیم بود، یادآور شد: مردان اهل سیاست با زبان عقل کار می‌کنند که این امر سبب شد تا به یکباره نوروز 5 سال تعطیل شود. این در حالی است که مردان اهل فرهنگ با زبان دل کار می‌کنند و چون دستی بر شعر و ادبیات هم دارند این زبان را تعدیل کرده و سعی می‌کنند کارها را پیش ببرند از این رو کمیسیون‌های مختلف یونسکو بر آن شدند تا با همکاری یکدیگر از سال آینده هر سال جشن جهان نوروز را برگزار کنند. اگر امسال از کشورهای مختلفی در این جشن حضور دارند و برخی نیستند سال آینده شرایطی را فراهم خواهیم کرد که همه حضور داشته باشند.

 در ادامه مراسم جشن جهان نوروز، نشان نوروز توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به محمد میرشکرایی نوروزشناس و مردم‌شناس که تلاش‌های بسیاری برای تهیه پرونده ثبت جهانی نوروز انجام داده است، اهدا شد.

میرشکرایی با شادباش نوروز در چند کلام گفت: افتخار می‌کنم که پژوهشگر نوروز هستم و تلاش کردیم و نوروز را به ثبت جهانی رساندیم. امروز نوروز جشنی است که همه به آن افتخار می‌کنند و فکر می‌کنند که بخشی از جهان نوروز هستند. من این جشن زیبا را به همه مردمان تبریک و شاد باش می‌گویم.

کد N2102480

وبگردی