آفتاب
صالحی:

روستاهای دوستدار کتاب فرصتی اکتشافی برای توسعه فرهنگی است

روستاهای دوستدار کتاب فرصتی اکتشافی برای توسعه فرهنگی است

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری پنج دوره جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، این جشنواره را فرصتی اکتشافی مغتنم برای توسعه فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا،سید عباس صالحی شنبه شب در آئین اختتامیه پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و معرفی پنجمین پایتخت کتاب ایران،افزود: این جشنواره باید یک نقطه مهم یعنی توسعه فرهنگی را به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: در توسعه فرهنگی نقطه مرکزی کتاب است، همه تمدن‌های بشری با کتاب آغاز شده‌اند و مسیر فناوری و علم برای رویش‌های انسانی همیشه با کتاب تدوام یافته است.
به گفته وی موضوع کتابخوانی در کمک به توسعه فرهنگی و توسعه فرهنگی برای رسیدن به توسعه اجتماعی هدف این جشنواره بود و ایده پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب براین اساس مطرح شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: بیش از450 شهر در این پنج دوره با ما همراه بوده‌اند، امروز که در این ‌نقطه قرار داریم به نظر می‌آید این دوران پنج ساله شرایط زیادی را فراهم کرده است تا از طریق رقابت، اکتشاف ایده‌ها شکل بگیرد.
صالحی افزود: توسعه اجتماعی به پویش‌های اجتماعی نیاز دارد، در واقع توسعه اجتماعی به افرادی نیاز دارد که اراده داشته و پای کار باشند، وقتی این اتفاق شروع شد ما نمی‌دانستیم چه گر‌وه‌هایی به حوزه کتاب تعلق خاطر دارند، اما امروز گروه‌هایی که به عنوان مخاطب کتاب شناخته شدند باعث شده است که بدانیم چه کسانی پای کار هستند و از این طریق ایده‌سازی‌ها شروع می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در این پنج سال متوجه شدیم که چگونه می‌توانیم حلقه‌های وصل را پیدا کنیم، بخش مهمی از روند توسعه این است که حلقه‌های وصل را پیدا کرد، امر‌وزه ما هم در فضای ملی و هم استانی و شهرستانی در ‌حوزه فرهنگ شرایط خوبی را داریم.
صالحی در عین حال گفت:توسعه اجتماعی حتما باید متکی به مردم باشد زیرا دولت‌ها حداکثر می‌توانند نقش تسهیل‌کننده داشته باشند، اینکه نهادهای مردمی از دل یک نهاد برآیند ‌پایداری آن حرکت را بیشتر می‌کنند، در فضای یک رقابت گسترده می‌توان جامعه ایرانی را درگیر کرد و با درگیری در این ‌موضوعات فرصت‌های جدید را به وجود آورد.
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: ایده های خلاقانه گسترده ای در اقلیم ما وجود دارد، ما حجم قابل توجهی از ایده های زیرساختی در حو‌زه نشر و کتابخوانی را در طول این پنج سال میسر کرده ایم و بانک اطلاعاتی خوبی برای ایده ها در این پنج سال شکل گرفته است.

** حضور 450 شهر در برنامه روستاهای دوستدار کتاب

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و دبیر جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب به ارائه گزارشی از این برنامه از سال ۹۳ تاکنون پرداخت و گفت: برنامه پایتخت کتاب ایران از سال ۹۳ آغاز شد؛ این برنامه برگرفته از برنامه جهانی یونسکو است. تاکنون بیش از ۴۵۰ شهر در این برنامه شرکت داشته‌اند.
ابراهیم حیدری افزود: از جمله برنامه‌های اجراشده در این پنج دوره به جز انتخاب پایتخت کتاب، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب است. که بر اساس آن روستاها برنامه‌های‌شان را به دبیرخانه ارسال می‌کنند و در انتها ۱۰ روستا برگزیده و ۱۰ روستا شایسته تقدیر می‌شوند.
حیدری در ادامه به دیگر برنامه‌های اجراشده در این پنج دوره اشاره کرد و گفت: برنامه مروجان کتابخوانی و باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله دیگر برنامه‌ها بوده‌اند.
دبیر برنامه پایتخت کتاب ایران سپس از جمله اهداف این برنامه به استفاده از ظرفیت‌های دینی، بومی و محلی با توجه به ظرفیت‌های مختلف هر شهر، هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و نهادها در جهت خدمتگزاری و مدیریت یارانه‌های حوزه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره داشت.

** « یزد » پایتخت کتاب ایران معرفی شد

در ادامه این مراسم شهر « یزد » به عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران طی مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد.
همچنین لوح افتخار وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو، تسهیلات مناسب برای تأسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها و مراکز توزیع و حمایت از طرح‌های برگزیده ترویج کتابخوانی و ۳۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی به همراه ۲۵۰ میلیون ریال حواله کتاب به مردم این شهر اهدا شد.

** برگزیدگان دوستدار روستاهای کتاب معرفی و تجلیل شدند

در ادامه این مراسم برگزیدگان و همچنین شایستگان تقدیر جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امید معاون توسعه روستایی، محسن جوادی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمالی‌نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و حجت‌الاسلام ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد معرفی و تقدیر شدند.

**برگزیده برگزیده‌ها:
بزنج - بجنورد - خراسان شمالی

- برگزیده‌ها:

جایدشت - فیروزآباد - فارس
ارکان - بجنورد - خراسان شمالی
کریشکی - لارستان-فارس
حصار زیرخان - نیشابور - خراسان رضوی
اسفندیار - طبس - خراسان جنوبی
مومن‌آباد - سرخه - سمنان
قراخیل - قائمشهر - مازندران
ابتر - ایرانشهر - سیستان و بلوچستان
دریان - شبستر - آذربایجان شرقی
زاغه - بهار - همدان

* شایستگان تقدیر:

ناچیت - بوکان - آذربایجان غربی
خیرآباد جلیل - دوگنبدان - کهکیلویه و بویراحمد
کردخیل - ساری - مازندران
مربچه - رامهرمز - خوزستان
کورک سادات - تنگستان - بوشهر
مشکات - کاشان - اصفهان
زوارم - شیروان - خراسان شمالی
دنگسرک - نکا - مازندران
لاسجرد - سرخه - سمنان
کردکوی - مهریز - یزد
هیئت داوران این جشنواره رضا برزگر، اسماعیل جانعلی‌پور، اسماعیل زیارتی نصرآبادی، علی قیاسی ندوشن، روح‌الله منوچهری، محمود آموزگار، سیدابوالفضل هاشمی و اسماعیل یزدانپور بودند.


** شایعات درباره استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پایه و اساس ندارد

به گزارش ایرنا، این مراسم که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد وی در این آیین با بیان اینکه سید عباس صالحی از مدیران دلسوز و پیگیر کشور است، گفت: تمام شایعاتی که طی روزهای گذشته درباره استعفای ایشان مطرح شد پایه و اساس ندارد. ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد و اگر حمایتی نیز لازم باشد قطعاً از سوی دولت و رئیس جمهوری انجام می‌شود.
فراهنگ ** 1355 **
کد N2097624

وبگردی