آفتاب

برداشت سیاه نیشکر در خوزستان

برداشت سیاه نیشکر در خوزستان

اهواز - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با اشاره به آغاز برداشت سیاه از مزارع نیشکر این شهرستان گفت: امسال 70 درصد مزارع نیشکردر اهواز با شیوه سوزاندن مزارع برداشت می شود این در حالیست که برداشت سیاه مورد تایید محیط زیست نیست.

علی بنی عگبه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس گزارش دریافتی برداشت نیشکر از مزارع واحد دهخدا در روزهای اخیر به صورت برداشت سیاه و سوزاندن مزارع بوده که شکایت هایی را به دنبال داشته است.
وی با بیان اینکه امسال با توجه به بارندگی های مستمر برداشت نیشکر با تاخیر آغاز شده است گفت: با وقفه ایجاد شده در بارش ها، برداشت نیشکر اخیرا آغاز شده که بخشی از آن برداشت سیاه و به صورت سوزاندن مزارع و بخشی نیز به صورت برداشت سبز است که به وسیله ماشین دروگر انجام می شود.
بنی عگبه با انتقاد از سوزاندن مزارع نیشکر در زمان برداشت، اظهار داشت: اعتقاد سازمان محیط زیست این است که همه مزارع به صورت سبز برداشت شود اما کارگروهی متشکل از دادستانی، بازرسی و بهداشت که سه سال پیش تشکیل شده بود مقرر کرده است که در سال اول 20 درصد، سال دوم 23 درصد و امسال 30 درصد از مزارع به صورت سبز برداشت شود و بعد از آن در مورد نحوه برداشت تصمیم گیری شود.
وی تصریح کرد: برداشت نیشکر تا زمانی که از طریق سوزاندن مزارع باشد مورد تایید محیط زیست نیست.
برداشت سیاه یا به عبارتی سوزاندن مزارع نیشکر در زمان برداشت، بیش از 10 سال است که با اعتراض شهروندان در اهواز روبه روست، زیرا دود شدید و خاکستر ناشی از این روش برداشت روستاهای اطراف و شهر اهواز را دچار آلودگی می کند.
این روش به دلیل تخریب خاک و تولید گازهای سمی و تخریب زیستگاه جانوران، با مخالفت کارشناسان روبه رو بوده است.
80 هزار هکتار مزرعه نیشکر، در شمال و جنوب اهواز، بیش از 120 روز از سال (طی ماه های مهر تا اردیبهشت) را با سوزاندن مزارع نیشکر آلوده می کنند.
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر روز جمعه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز این شرکت را دوستدار محیط زیست معرفی کرده و گفت: بیش از 30 درصد مزارع نیشکربه صورت برداشت سبز انجام می شود.
براساس ماده 9 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده 2 قانون جلوگیری از آلودگی هوا سوزاندن مزارع و کاه و کلش ممنوع است. شورای سلامت خوزستان نیز از سال 90 ممنوعیت آتش زدن مزارع را مصوب و شرکت توسعه نیشکر را موظف به برداشت سبز کرده است.
از سوی دیگر طرح جامع کاهش آلودگی کلان شهر اهواز آتش زدن مزارع نیشکر و پسماندهای آن را یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای این کلان شهر برشمرده است. بر اساس این طرح که در سال 90 به تصویب رسیده، مقرر شده وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه های مربوطه ازابتدای سال 91 به گونه ای برنامه ریزی کنند تا با بهره گیری از دستاوردهای نوین و فناوری‌های جدید از سوزاندن پسماندهای کشاورزی در مزارع نیشکر ممانعت شود.
9754/6002/6068
کد N2097599

وبگردی