آفتاب

فرود موفقیت آمیز کاوشگر هایابوسا -2 ژاپن بر روی سیارک ریوگو

فرود موفقیت آمیز کاوشگر هایابوسا -2 ژاپن بر روی سیارک ریوگو

پکن- ایرنا- 'جاکسا' آژانس اکتشافات هوا - فضای ژاپن می گوید کاوشگر فضایی اش به نام «هایابوسا-2» در اولین تلاش برای گردآوری نمونه سنگ از سیارک 'ریوگو' با موفقیت بر روی این سیارک فرود آمده است.

به گزارش ایرنا، تلویزیون ژاپن روز شنبه به نقل از جاکسا اعلام کرد این کاوشگر صبح روز جمعه به وقت ژاپن، بر روی سطح سیارک ریوگو فرود آمده است.
هایابوسا-2 مجهز به یک دستگاه ویژه گرداوری خرده سنگ است که حدود یک متر درازا دارد و از بخش زیرین این کاوشگر بیرون آمده و با سطح سیارک ریوگو تماس برقرار می کند این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که گلوله هایی را به روی سطح این سیارک شلیک می کند و خرده سنگ هایی که بلند می شوند را گردآوری می کند.
جاکسا می گوید طبق برنامه، هایابوسا-2 با موفقیت یک گلوله به روی سطح این سیارک شلیک کرده است.
قرار است این کاوشگر پس از اتمام کارهای برنامه ریزی شده، به ارتفاع 20 هزار متری از سطح سیارک ریوگو بازگشته و برای فرود مجدد بر روی آن آماده شود.
جاکسا در نظر دارد پیش از آن که هایابوسا-2 این سیارک را ترک کند، یک یا دو اقدام دیگر برای گردآوری خرده سنگ از سطح آن به انجام برساند.
سفر هایابوسا-2 به سوی سیارک ریوگو در سال 2014 میلادی آغاز شد و در ماه ژوئن سال میلادی گذشته، به بالای این سیارک که در فاصله 300 میلیون کیلومتری از کره زمین قرار داشت، رسید.
هدف اولیه این عملیات، گردآوری نمونه سنگ از سطح ریوگو است که می تواند اطلاعاتی در زمینه منشاء حیات در اختیار قرار دهد قرار است هایابوسا-2 در اواخر سال 2020 میلادی به کره زمین بازگردد.
در این بین، مدیر عملیات کاوشگر هایابوسا-2 ژاپن ابراز اطمینان کرده است که در زمینه انجام اکتشاف در سیارک ها، این کشور همچنان پیشاپیش سایر کشورهای جهان قرار دارد.
ماکوتو یوشیکاوا در گفت و گو با تلویزیون ژاپن اظهار داشت اولین فرود کاوشگر هایابوسا-2 بر روی سیارک ریوگو بزرگترین چالش این ماموریت بود.
وی افزود عده زیادی از دانشمندان جوان در این پروژه مشارکت دارند و این که تجارب اولین ماموریت هایابوسا به ماموریت فعلی منتقل شده است.
**آساق**1904**
کد N2097552

وبگردی