آفتاب
رئیس سازمان انرژی اتمی:

20 درصد برق نیروگاه بوشهر را با قیمت صادراتی بخرند

20 درصد برق نیروگاه بوشهر را با قیمت صادراتی بخرند

تهران-ایرنا- رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه نیروگاه بوشهر برای تامین سوخت و قطعات یدکی یک هزار و 200 میلیارد تومان نیاز دارد، گفت:انتظار ما این است 20 درصد برق تولیدی نیروگاه بوشهر را با قیمت صادراتی و 80 درصد را با قیمت تکلیفی از ما بخرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا «علی اکبر صالحی» در همایش«سرآمدان فناوری و صنعت» گفت: طی ۴۰ سال قبل همه عناصر فراهم بوده و ما بهترین نیروهای انسانی را داریم و سایر عناصر را نیز داشته ایم. اما در مدیریت آنچنان که شایسته نظام بود نتوانستیم عمل کنیم. ما در مدیریت اشکالاتی داریم اما همانطور که مقام رهبری فرمودند این انقلاب اصلاح پذیر است.
رییس سازمان انرژی اتمی یادآورشد: بعد از پیروزی انقلاب علیرغم همه فشارها و محدودیت‌ها، بیش از ۳۸۰ هزار کیلومتر لوله کشی گاز شده است. در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم همان‌طور که به آب دسترسی دارند، به گاز هم دارند.
وی با اشاره به وضعیت برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: ساخت ساختمان های بلند و ایجاد صنایع مونتاژ به معنی پیشرفت نیست؛ امروز یکی از کشورهای خلیج فارس چهار نیروگاه می سازد اما علم استفاده از آن را ندارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید اورانیوم 20 درصد گفت: همچون گذشته به دنبال خرید 20 درصد بودیم، اما برای ما شروطی گذاشتند که منافع ملی را زیر سوال می برد، از این رو رهبری فرمودند که خودتان تولید کنید و ما با اجماع عناصر مادی و معنوی به خواسته خود رسیدیم.
صالحی افزود: برای رسیدن به این هدف 25 میلیارد تومان بودجه از رییس جمهوری وقت تقاضا شد که در همان روز اول پرداخت کردند و ما توانستیم با 13 میلیارد تومان از آن بودجه به خواسته خود برسیم.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: صنعت هسته ای ما نماد افتخار است چون وارد عرصه ای شدیم که مرزهای فناوری است و مهندسان ما با زحمت و تلاش خود به غنی سازی ۲۰ درصد رسیدند.
وی اظهارداشت: ما نمی‌خواستیم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کنیم و قرار بود نیازهای خود را در این زمینه بخریم، اما زمانی که برای آخرین بار برای خرید اقدام کردیم، لیستی از شروط در برابر ما قرار دادند که حاکمیت و منافع ما را زیر سوال می‌برد؛ در این شرایط بود که رهبری فرمودند خودتان شروع کنید.
صالحی با بیان اینکه با بهره‌گیری از نیروی انسانی نظیر شهید شهریاری‌ها و تامین مالی در کنار بهترین مدیریت‌ها توانستیم به هدف خود دست یابیم خاطرنشان کرد: در آن زمان برای تامین عنصر مالی، رئیس جمهور وقت ۲۵ میلیارد تومان تخصیص داد و ما روز اول بودجه را گرفتیم، اما تنها ۱۲ میلیارد تومان هزینه شد.
وی با تاکید بر نقش عنصر معنویت در دست‌یابی به غنی سازی ۲۰ درصد گفت: خارجی ها گفتند اگر شرایط را قبول کنید ۲۰ درصد را می‌دهند اما ما در کمتر از ۲ سال به ۲۰ درصد دست یافتیم.
رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: برای شتاب بخشیدن به دستاوردها و حرکات صنعتی باید مجموعه‌ای تشکیل شود که نیازهای مختلف صنعتی مطرح شود تا دانشمندان بتوانند این نیازها را برطرف نمایند.
صالحی با اشاره به مطالب منتشر شده درباره بودجه صنعت هسته‌ای کشور، اظهار کرد: در صنعت هسته‌ای در رسانه های بیگانه اعلام کردند که میلیاردها دلار هزینه می‌شود و این هزینه‌ها عامل مشکل اقتصادی مردم است، در حالی که این یک دروغ است و اسناد مربوط به پرداخت های صنعت هسته ای در سازمان برنامه و بودجه وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: از ۳۰ سال قبل کل بودجه تخصیصی به انرژی اتمی را احصا و تبدیل به دلار کردیم، بر اساس اطلاعات به دست آمده در ۳۰ سال حدود ۶ میلیارد دلار هزینه کردیم که نیروگاه بوشهر را هم شامل می‌شود.
رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: اگر بخواهیم امروز نیروگاه بوشهر را بخریم، باید ۵ میلیارد دلار هزینه کنیم. در حالی که در مجموع به طور متوسط سالانه ۲۰۰ میلیون دلار هزینه شده است.
معاون رییس جمهور با اشاره به فعالیت 15 هزار نفر در سازمان انرژی اتمی افزود: برق تولیدی نیروگاه بوشهر ۷ میلیارد کیلو وات ساعت در سال است.هر کیوات ساعت را نیم سنت می‌خرند که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان می شود. در حالی که ارزش صادراتی برق با قیمت 9 سنت و با دلار 10 هزار تومانی ۶۳۰ میلیون دلار می شود.
صالحی خاطرنشان کرد: در واقع به این بخش ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌دهند. این در حالی است که نیروگاه بوشهر ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای سوخت و قطعات یدکی نیاز دارد؛ من سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان را از کجا بیاورم.
وی با تاکید بر لزوم توجه به اولویت ها اظهار داشت: ما می‌گوییم ۲۰ درصد برق بوشهر را با قیمت صادراتی و ۸۰ درصد را با قیمت تکلیفی بخرید.
سیام*9612
کد N2097159

وبگردی