آفتاب

وزیرخارجه اسبق سوئد:هدف آمریکا رویارویی مستقیم با ایران است

وزیرخارجه اسبق سوئد:هدف آمریکا رویارویی مستقیم با ایران است

تهران- ایرنا- 'کارل بیلدت' وزیر خارجه اسبق سوئد در یادداشتی که روزنامه واشنگتن پست آن را منتشر کرد، نوشت هدف آمریکا از درخواست همراهی اروپا برای خروج از برجام، خارج شدن ایران از این توافقنامه و ایجاد بهانه ای برای رویارویی مستقیم با این کشور است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در این یادداشت که با عنوان «متاسفم مایک پنس، رویارویی نظامی با ایران آخرین چیزی است که اروپا به آن نیاز دارد» به قلم «کارل بیلدت» وزیر اسبق امور خارجه سوئد در تارنمای این روزنامه منقد ترامپ منتشر شد، آمده است: آیا دولت ترامپ به دنبال بهانه ای برای رویارویی نظامی مستقیم با ایران است؟ پس از نشست عجیب دولت در ورشو در مورد خاورمیانه و نمایش نه چندان تاثیرگذار آن در کنفرانس امنیتی مونیخ، مقام های مهم اروپایی گیج و سرگردان شده اند.
این که دولت ترامپ تصمیم به مخالفت با برنامه جامع اقدام مشترک یا توافق هسته ای با ایران گرفته و اغلب کشورهای دیگر از جمله اروپا از این توافق حمایت می کنند، خبر جدیدی نبود.
اما «مایک پنس» معاون اول رئیس جمهوری آمریکا طی سخنرانی خود در مونیخ، یک گام فراتر نهاد و گفت که اروپا نیز باید از این توافق خارج شود. وی همچنین گفت که پاریس، لندن و برلین باید سازوکاری را که برای تسهیل تراکنش ها با ایران به راه انداخته اند، تعطیل کنند. ظاهرا خط مشی و سیاست جدید بر منع هرگونه تماس با ایران است.
این که از اروپا بخواهیم تلاش های خود برای حفظ برجام را متوقف کند، مثل این است که بخواهیم ایران از این توافق خارج شود. مسئله اینجاست، آیا کشاندن ایران به از سرگیری فعالیت های هسته ای خود که به موجب برجام ممنوع شده اند، در راستای منافع آمریکاست؟
آن طور که به نظر می رسد، هدف آمریکا نیز دقیقا همین است. هیچ راه منطقی دیگری برای تعبیر خواسته هایی که پنس در ورشو و مونیخ مطرح کرد، وجود ندارد.
تنها توضیح منطقی برای اتخاذ چنین سیاستی این است که هدف از آن ایجاد بهانه ای برای رویارویی مستقیم و آشکار با ایران باشد.اگر تهران از آنچه از توافق هسته ای باقی مانده خارج شود و فعالیت های هسته ای خود را از سرگیرد، تردید نکنید که فقط تل آویو نیست که ادعا خواهد کرد ساخت بمب هسته ای نزدیک بوده و باید اقدام نظامی فوری علیه تهران در پیش گرفته شود.
در بخش دیگری از این نوشتار آمده است: این درخواست ها احتمالا طرف های اروپایی را در تلاش برای نگه داشتن ایران در توافق هسته ای، مصمم تر خواهد کرد. لغزش به سمت جنگ با ایران در راستای منافع اروپا نیست.
در عوض رویکرد اروپا به واسطه گفتگوهای جاری E4، بر همراه کردن تهران در گفتگویی دیپلماتیک است که تمرکز اولیه آن بر سوریه بوده و هدف آن است تا به تدریج سایر مسائل منطقه ای که مورد نظر هر دو طرف است، کشیده شود. اگرچه بدون تردید در مورد سوریه اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد اما جنگ با داعش در منطقه مسئله مشترک است. واشنگتن به خوبی می داند که گفتگو با تهران بخشی ضروری از تلاش ها برای برقراری صلح در یمن و افغانستان است.
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران پس از رایزنی هایی که در بغداد و بیروت داشت، در سخنرانی تقابلی خود در کنفرانس مونیخ از «وسواس بیمارگونه» آمریکا در مورد ایران گفت و می توانستید ببینید که چگونه نمایندگان اروپا با احتیاط در تایید این امر سرتکان می دادند.
واشنگتن پست در پایان با بیان این که «اروپا پیشگویی های آخرالزمانی پنس در ورشو و مونیخ را در مورد رفتار منطقه ای ایران بی اساس می داند» نوشت: یک اقیانوس بزرگ میان ما اروپایی ها و خاورمیانه فاصله نینداخته است. ما بدون تردید از هر سیاستی که پیشگام جنگی دیگر در این منطقه پرکشمکش باشد، پرهیز خواهیم کرد.
اروپام**9418**1485
کد N2097153

وبگردی