آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

نباید لیگ والیبال فدای اتفاقات دیگر شود/ چرا در AVC نفوذ نداریم؟

نباید لیگ والیبال فدای اتفاقات دیگر شود/ چرا در AVC نفوذ نداریم؟

سرمربی تیم والیبال فولاد سیرجان فشردگی برنامه مسابقات لیگ را دلیل آسیب دیدگی بازیکنان عنوان کرد و گفت: تیم‌های شهرستانی بیش‌ترین آسیب را از فشردگی مسابقات خواهند دید.

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله نخست پلی آف لیگ برتر والیبال روز چهارشنبه با برگزاری چهار دیدار شروع به کار کرد. تیم‌های شهرداری ورامین، پیکان تهران، خاتم اردکان، پیام مشهد، سایپا تهران، شهرداری گنبد، کاله مازندران و فولاد سیرجان هشت تیم حاضر در مرحله پلی آف هستند. چهار بازی در مرحله رفت مسابقات برگزار شد و تیم های شهرداری ورامین، پیکان تهران، پیام مشهد و کاله مازندران گام نخست را با پیروزی پشت سر گذاشتند تا در دور برگشت با خیالی آسوده به میدان بروند.

سرمربی تیم والیبال فولاد سیرجان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شکست مقابل تیم پیام مشهد در اولین بازی پلی آف گفت: برای پیروزی برابر تیم پیام مشهد بسیار مصمم بودیم چرا که هر دو بازی خود در مرحله رفت و برگشت مسابقات را واگذار کرده بودیم، فیلم بازی‌ها ‌ی پیام را در چند روز گذشته برای بازیکنان پخش کردیم، بازی را مورد آنالیز قرار دادیم، نقاط قوت و ضعف را مورد شناسایی قرار دادیم و برای پیروزی برنامه داشتیم.

* آسیب مهدوی کمر تیم را شکست
محمدرضا دامغانی ادامه داد: ست نخست بازی را پیروز شدیم، در ست دوم نیز شروع خوبی داشتیم و تا امتیاز ۲ برابر بودیم اما در ادامه به دلیل اشتباهات فردی ۸ بر ۲ عقب ماندیم و دیگر نتوانستیم به بازی برگردیم در نهایت نتیجه این ست را واگذار کردیم. در ست سوم هم مانند ست دوم شروع خوبی داشتیم اما ستون تیم ما یعنی مهدوی از ناحیه زانو دچار آسیب دیدگی شد و مصدومیتش طوری بود که قادر به ادامه بازی نبود. با بیرون رفتن مهدوی از زمین کمر تیم ما شکست چراکه مهدی در بعد فنی، مدیریتی و روانی مهره کلیدی تیم است. نفر جایگزین هم خوب پاس داد اما آسیب مهدوی شوک بزرگی به تیم بود. از عملکرد بازیکنانم راضی هستم و از آنها تشکر می‌کنم، تیم پیام نیز خوب بازی کرد اما اگر مهدوی را از دست نمی‌دادیم پیروز مسابقه می‌شدیم و برای آن برنامه داشتیم. بدشانسی بزرگی آوردیم و مهدوی آسیب دید.

* بخش عمده دلیل آسیب بازیکنان، فشردگی مسابقات است
سرمربی تیم والیبال فولاد در ادامه درباره فشردگی برنامه بازی‌ها گفت: در این زمینه هیچ خورده‌ای به سازمان لیگ ندارم، سازمان لیگ بر اساس آن چیزی که برایش تعریف کرده‌اند برنامه ریزی کرد. قرار بود رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیای تیرماه سال آینده برگزار شود اما به یکباره برنامه تغییر کرد و مسابقات به اردیبهشت ماه موکول شد همین امر باعث شد تا رقابت‌های لیگ داخلی که قرار بود اردیبهشت ماه تمام شود باید تا پایان سال به کار خود پایان دهد. این سرعت در پایان مسابقات برای تیم‌های شهرستانی فقط آسیب و ضرر به همراه دارد. بخش عمده آسیب دیدگی بازیکنانی مانند مهدوی به دلیل فشردگی مسابقات و برگزاری رقابت ها هر سه روز یک بار است. پس از بازی مقابل پیام نه زمان برای ریکاوری وجود دارد  تمرین.

* هدفم مقصر جلوه دادن فردی نیست
دامغانی افزود: در کشوری زندگی می کنیم که هر روز به همه جای ایران پرواز ندارد، باید در همین زمان اندک تا مسابقه برگشت تمرینات را با ساعت پرواز هماهنگ کنیم. هدفم مقصر جلوه دادن کسی در فدراسیون نیست ولی باید تقویم مناسبی در اختیار باشگاه ها قرار گیرد تا مدیران و سرمربیان با توجه به آن برنامه ریزی کنند. برگزاری مسابقات به فاصله سه روز یک بار قطعا آسیب  بسیاری برای بازیکنان به ویژه در تیم‌های شهرستانی در پی خواهد داشت. بازیکنانی که آسیب‌های قدیمی و کهنه داشتند در انتهای لیگ دچار مشکل جدی شده‌اند. طبق اطلاعاتی که همکاران در اختیار ما قرار دادند بازیکنانی که دچار آسیب‌های کهنه بودند در دور رفت مسابقات عملکرد خوبی داشتند اما در دور برگشت مسابقات دچار افت کیفیت شدند.

* باید بر اساس ساعت پرواز برنامه تمرین را تنظیم کنیم!
سرمربی تیم فولاد تاکید کرد: تیمی مانند شهرداری ورامین و سایپا که ترافیکی از بازیکنان خوب را در اختیار دارند کم تر در این زمینه با مشکل مواجه می شوند چرا که به بازیکنان خود استراحت می دهند اما من اگر مهدوی را از زمین بیرون بکشم چه کسی را می توانم جایگزین او کنم که فاصله کمی از نظر فنی داشته باشد. به غیر از بحث ریکاوری بازیکنان، مشکل دیگر ما پرواز ها است. باید ابتدا ببینیم تاریخ و ساعت پرواز در چه تایمی است و سپس بر اساس پرواز برنامه تمرینی را تنظیم کنیم! مشکلات این چنینی دست و پای تیم های شهرستانی را بسته است. در نتیجه این بی برنامگی‌ها و فشارهایی که به بازیکنان وارد شد مهدوی را از دست داده‌ام و در بازی برگشت او را در اختیار نداریم. نتیجه زحمات ۵ ماهه بازیکنان را چگونه بدهیم؟ مهدوی مهره کلیدی تیم بود.

* زیر آب یکدیگر  را می زنیم و همین باعث عدم نفوذ در مجامع بین المللی می‌شود
دامغانی با انتقاد به تغییر برنامه ریزی مسابقات و اتمام رقابت‌های لیگ تا پایان سال گفت: چرا به یک باره باید تاریخ برگزاری جام باشگاه های آسیا تغییر کند؟ چرا مسئولان در AVC ارتباط و نفوذ ندارند؟ چرا به راحتی با تغییر زمان بازی‌های جام باشگاه های آسیا موافقت کردند؟ چطور ژاپن و چین اگر بخواهند اعمال نفوذ دارند اما ما خیر؟ سال گذشته در کنار سیچلو به عنوان کمک مربی در تیم امید حضور داشتم و چندین ماه بر روی قانون جدید FIVB تمرینات را ادامه دادیم اما کشورهایی مانند برزیل و ایتالیا زیر بار قانون جدید نرفتند و در نهایت فدراسیون جهانی مجبور به حذف قانونی شد که شش ماه روی آن کار کرده بود! ولی در ایران بجای اینکه هوای یکدیگر را داشته باشیم و کرسی‌های بیش‌تری کسب کنیم فقط زیر آب یکدیگر را می زنیم و با ارسال نامه خواستار برکناری افرادمان در کمیته‌های مختلف می شویم. به این ترتیب نفوذمان را در مجامع بین المللی از دست می دهیم.

* عدم برگزاری مسابقات لیگ محال است
دامغانی در ادامه درباره بحث مطرح شده برای عدم برگزاری مسابقات لیگ در سال آینده نیز گفت: این صحبت در حد نظریه است و امکان ندارد چنین چیزی رخ دهد. در کجای دنیا به خاطر تیم ملی، باشگاه‌ها را تعطیل می‌کنند، چنین چیزی محال است. ذوق و شوق بین مردم و اهالی والیبال از بین می رود. متاسفانه بازیکنان در اردوهای ملی آماده می شوند و در اختیار باشگاه ها قرار می گیرند در حالیکه در دنیا باشگاه ها بازیکنان را آماده و در اختیار تیم ملی قرار می دهند. تیم ملی موفق از دل یک لیگ خوب بیرون خواهد آمد. نکته دیگر که باید به آن توجه کرد این است که مگر باید تا ابد به بازیکنانی مثل معروف،  غفور و... تکیه کنیم پس تکلیف بازیکنان جوان چه می شود؟ این بازیکنان کجا باید دیده شوند؟ اگر امسال تیم فولاد در رقابت‌ها شرکت نمی کرد بازیکنانی مانند رنجبر ها هرگز دیده نمی شدند.

* نباید لیگ فدای اتفاقات دیگر شود
سرمربی تیم والیبال فولاد سیرجان در پایان به بازی برگشت مقابل پلی آف اشاره و گفت: اگر مهدوی را از دست نمی دادیم جز ۴ تیم پایانی قرار می گرفتیم، بازیکنان برای این هدف هم قسم شده بودند. امیدوارم فدراسیون در ادامه برنامه ریزی دقیق تری داشته باشد و شروع و انتهای مسابقات مشخص باشد و هر اتفاقی که رخ داد رقابت‌های لیگ را فدای آن اتفاق نکند.

کد N2096907

وبگردی