آفتاب

سناریوی ایجاد شبکه نظارت و کنترل تغذیه دانشجویی تهیه شد

سناریوی ایجاد شبکه نظارت و کنترل تغذیه دانشجویی تهیه شد

تهران- ایرنا- بر اساس رویکردِ ایجاد «شبکه نظارت و کنترل تغذیه دانشجویی»، فرهنگ تغذیه دانشجویان در حال تحصیلِ آموزش عالی از درخواست غذای خوشمزه به غذای سالم، تغییر می‌کند.

به گزارش شامگاه جمعه خبرنگار دانشگاه ایرنا، با توجه به حساسیت موضوع تغذیه دانشجویی و لزوم نظارت، کنترل مستمر و دقیق خدمات تغذیه، با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، «شبکه نظارت و کنترل تغذیه دانشجویی» توسط صندوق رفاه دانشجویان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد می‌شود.

**شرایط عضویت دانشگاه‌ها
دانشگاه‌های متقاضیِ شرکت در این طرح می‌توانند از طریق سامانه فاز 2 صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا 9 اسفندماه امسال اقدام کنند.
پس از بررسی اولیه شرایط ثبت‌نام‌کنندگان، دعوت از افراد حائز شرایط و ارزیابی نهایی آنها در جلسه مصاحبه‌ای که 19 اسفندماه در محل صندوق رفاه دانشجویان برگزار می‌شود، اعضای شبکه نظارت و کنترل تغذیه دانشجویی کشور انتخاب و احکام آنها صادر می‌شود.

**تغذیه چهار میلیون دانشجو
صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان متولی مسائل رفاهیِ حدود چهار میلیون دانشجوی تحت پوششِ خدمات رفاهی، به فعالیت‌هایی مانند رتبه‌بندی آشپزخانه‌ها، سالن‌های غذاخوری، مکان‌های جانبی شامل انبار، سردخانه، همچنین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس رعایت قوانین و مقررات ابلاغی در حوزه بهداشت، آنالیز مواد اولیه، نحوه نگهداری و پخت مواد در این سال‌ها اقدام کرده است.

**جزئیات شبکه نظارت و کنترل تغذیه دانشجویی
راهکارهای ارائه شده در طرح شبکه نظارت و کنترل تغذیه دانشجویی، سریع‌تر، کم‌هزینه‌ تر و موثرتر است.
ایجاد سیستم کنترل و نظارت موثر، بالا بردن کیفیت غذای دانشجویی، پیاده‌سازی استانداردها، روزآمدی روش‌های تهیه مواد اولیه و پخت و توزیع غذا، کاهش هزینه‌های اضافی و ایجاد صرفه‌جویی، تغییر فرهنگ تغذیه دانشجو از درخواست غذای خوشمزه به غذای سالم، اطلاع‌رسانی به دانشجویان در خصوص شناخت حقوق خود، تنوع در برنامه‌های غذایی بر اساس هرم غذایی و توجه به نیاز جسمی دانشجویان، برخی از اهداف راه‌اندازی این شبکه ذکر شده است.

**سهم تمام دانشگاه‌ها در شبکه نظارت
ساختار سلسه مراتبی شبکه نظارت و کنترل کشور با مدیریت صندوق رفاه دانشجویان صورت می‌گیرد و دبیران مناطق دهگانه آموزش عالی به همراه دانشگاه‌های دولتی منتخب استان‌ها همچنین دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، غیرانتفاعی و آزاد اسلامی در این شبکه مشارکت می‌کنند.
هر دانشگاه در این شبکه، دبیر تقریباً سه دانشگاه منتخب، هر دانشگاهِ منتخب تقریباً دو دانشگاه دولتی و هر دانشگاه دولتی نیز تقریباً هفت مرکز را بازدید می‌کند.

**وظایف دانشگاه‌ها در شبکه تغذیه
با راه‌اندازی شبکه نظارت و کنترل تغذیه دانشجویی، بازدید از آشپزخانه‌ها، سالن‌های غذاخوری و مکان‌های جانبی هر یک از مراکز غیردولتی، فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه آزاد اسلامی، بر عهده دانشگاه‌های دولتی است.

**چند آشپزخانه بازدید می‌شود؟
در این شبکه از 127 آشپزخانه در 95 دانشگاه دولتی، 51 آشپزخانه در 51 دانشگاه وابسته به دستگاه‌های اجرایی، 46 آشپزخانه در 170 دانشگاه فنی و حرفه‌ای، 256 آشپزخانه در 361 دانشگاه غیردولتی و 266 آشپزخانه در 266 واحد دانشگاه آزاد بازدید به عمل می‌آید.
بازدید از آشپزخانه‌های دانشگاه‌های دولتی ماهی یک بار، دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی و فنی و حرفه‌ای سه ماه یک بار، غیرانتفاعی‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد نیز هر ترم انجام می‌شود.

**قیمت فعلی ژتون غذای دانشجویی
این شبکه در حالی طراحی می‌شود که بر اساس اعلام «ذوالفقار یزدان مهر» رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و «محمدتقی نظرپور» معاون اداری مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خبرنگار ایرنا، استقبال دانشجویان از سلف سرویس‌های غذا به دلیل گرانیِ غذای غیردانشجویی افزایش یافت که در برخی دانشگاه‌ها این استقبال به 80 درصد هم رسید.
اکنون دانشجویان با پراخت سه نوع نرخ، از غذای سلف دانشگاه‌های دولتی استفاده می‌کنند. نرخ مصوب این ژتون به چند بخش تقسیم می‌شود؛ کم‌هزینه شامل ناهار و شام 790 تومان، متوسط هزینه شامل ناهار و شام یک هزار و 125 تومان، پر هزینه شامل ناهار و شام یک هزار و 290 تومان، صبحانه 655 تومان و برای دانشجویان سنوات گذشته بین دو هزار و 470 تومان و سه هزار و 480 تومان در نظر گرفته شده است.
این قیمت بر اساس مصوبه سال تحصیلی 96-95 است و ژتون در سال تحصیلی جاری افزایش قیمت نداشت.
**9492** 1055
کد N2096472

وبگردی