آفتاب
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص در گفت و گو با ایرنا:

خدمات بیماران اوتیسم در سند ملی سلامت ثبت شد

خدمات بیماران اوتیسم در سند ملی سلامت ثبت شد

تهران- ایرنا- رئیس بنیاد امور بیماری های خاص گفت: بنیاد بیمارهای خاص بیماری اوتیسم و خدمات مورد نیاز این بیماران را در سند ملی سلامت مطرح کرد و امیدواریم سال آینده نهایی شود.

فاطمه هاشمی امروز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا یادآوری کرد: تدوین سند ملی سلامت از سه سال پیش آغاز شده است.
وی گفت: همین که وزارت بهداشت تصمیم گرفت این بیماری را در سند ملی قرار دهد و اوتیسم جزو بیماری های خاص محسوب شود یک امیدواری است و بودجه ای که برای این بیماری اختصاص داده شد یکی از آثار موفقیت های بنیاد در چهار سال گذشته است.
هاشمی افزود: سه همایش اوتیسم از سوی این بنیاد برای بیماران اوتیسم برگزار شده است اما همچنان به اهداف خود دست پیدا نکرده ایم؛ زیرا در دستیابی به نتایج مطلوب یک طرف بنیاد امور بیماران خاص است و طرف دیگر سازمان ها و نهادها مرتبط، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی قرار دارند.
وی گفت: بنیاد امور بیماران خاص می گوشد فرهنگ حمایت از بیماران اوتیسم را ایجاد کند که این حرکت برای بنیاد موفقیت آمیز به شمار می رود.
هاشمی افزود: اصل کار بنیاد بیماری های خاص این است که بیماران دارای اختلالات روانی و دارای مشکل را رصد کرده و با فرهنگ سازی، توجه مسئولان کشور را به این دسته از بیماران معطوف سازد.
وی گفت: در ابتدای کاریم و امیدواریم با تغییرمدیریت در وزارت بهداشت بتوانیم این امر را با سرعت بیشتری به پیش بریم.

** دولت بودجه بنیاد بیماری های خاص را تخصیص دهد
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص افزود: بنیاد برای تحت پوشش قراردادن بیماری ها نمی تواند مستقیم ورود کند بلکه پیشنهاد می دهد و این دولت است که باید تصمیم گیرد. بر همین اساس پارسال سه نوع بیماری به عنوان بیماری خاص از سوی دولت و مجلس به تصویب رسید اما متاسفانه یک ریال هم برای آن در بودجه منظور نشد. بنابراین از مسئولان و شخص رئیس جمهوری تقاضا داریم به وزارت بهداشت تاکید کند بودجه های مربوطه را اختصاص دهد.
«موضوع بیماران سرطانی، ام اس، اوتیسم و دیابت با فشارهای این بنیاد تحت پوشش بیمه ای قرار داده شد و 60 تا 70 درصد هزینه دارویی این بیماران پرداخت می شود. بیماران یی.بی. هم تحت پوشش این بنیاد قرار دارند و به طور رایگان درمان می شوند.
هاشمی گفت: زمانی که بنیاد امور بیماری های خاص شروع به کار کرد (سال 75) پیشنهاد سه بیماری شامل هموفیلی، دیالیز و تالاسمی را مطرح کردیم و مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی با تایید این پیشنهاد اعلام کرد این بیماران تا آخر عمر باید از لحاظ دارو و درمان به طور رایگان تامین و پشتیبانی شوند.
هاشمی گفت: مقرر شد از آن تاریخ به بعد همه ساله بودجه ای به بنیاد امور بیماران خاص برای تحت پوشش قراردادن بیماران اضافه شود و دولت آن را تصویب کرد ولی متاسفانه بعد از دولت سازندگی تاکنون هیچ یک از دولت ها که بر سر کار آمدند زیربار این تعهدات نرفتند.

** اقدام های درمانی بنیاد
هاشمی گفت: سالیانه تا 40 هزار نفر به بنیاد امور بیماران خاص مراجعه و فرانشیز دارویی برای انواع خدمات درمانی کمک دریافت می کنند و در زمینه سرطان و ام اس بیشترین تعداد تقاضا را دارد.
وی افزود: پارسال این بنیاد چهار میلیارد تومان برای بیماران ام اس و سرطانی فرانشیز دارویی پرداخت.
هاشمی ادامه داد: مرکزی برای بیماران دیالیزی ایجاد کرده ایم و یکصد دستگاه دیالیز به طور رایگان در کشور توزیع شده است و 2 پروژه بیمارستانی برای بیماران سرطانی و بیماران خاص در دست اجراست.
«مرکز درمانی برای بیماران سرطانی واقع در شمال غرب تهران (تقاطع چمران - سئول) با بیش از 60 هزار مترمربع زیر بنا و 200 تخت درمانی دارد که 120 تخت آن برای بیماران شیمی درمانی اختصاص داده شده است.
یک کلینیک تخصصی در شرق تهران (شهرک مسعودیه) نیز با زیربنای 20 هزار مترمربع در مراحل پایانی ساخت است که امیدواریم سال آینده به بهره برداری رسد».
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص افزود: دو نقاهتگاه برای بیماران سرطانی و ام اس نیز در دست ساخت داریم که ساختمان کرج 90 درصد و مرکز بجنورد با 65 درصد پیشرفت فیزیکی کرده و در شهر بابک مرکزی نیز یک مرکز برای بیماران خاص در حال ساخت و تکمیل شدن است و به زودی راه اندازی خواهد شد.
هاشمی گفت: بخش اعظم فعالیت های این بنیاد اعم از درمان، ساخت و تجهیز و بهره برداری از مراکز درمانی با کمک نیکوکاران در حال انجام است.
به گفته وی، امسال بودجه این بنیاد 70 میلیارد تومان بود، درحالی که برای ساخت فقط یکی از بیمارستان ها تاکنون 200 میلیارد تومان هزینه شده است.
اجتمام*1417*3063*1961*
کد N2096203

وبگردی