آفتاب
معاون وزیر راه تشریح کرد

آخرین خبرها از طرح ساماندهی دانشگاه تهران

آخرین خبرها از طرح ساماندهی دانشگاه تهران

تهران- ایرنا- معاون حقوقی و امور مجلس وزیر راه و شهرسازی گفت: مجلس شورای اسلامی در چارچوب رسیدگی به بودجه سال 1398 با انتقال بلاعوض املاک وزارت راه تا سقف یک هزار میلیارد تومان به دانشگاه‌ تهران مخالفت کرد.

به گزارش جمعه تارنمای وزارت راه و شهرسازی، مهران کفاش افزود: طبق نامه معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، طرح ساماندهی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکنون 'سند مصوب ابلاغی' نداشته و تمامی مصوبه های این طرح مشروط بوده و مصوبه نهایی اخذ نشده است.
وی ادامه داد: موضوع این طرح قرار بود 24 دی ماه در جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری بررسی شود که به خاطر ارائه نشدن جزییات، از دستور کار خارج شد.

** تقویت بانک مسکن
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر راه و شهرسازی گفت: نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به بودجه سال 1398 مصوب کردند سرمایه دولت در بانک مسکن پنج هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
کفاش در ارتباط با افزایش سرمایه بانک مسکن توضیح داد: بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بابت اصل و سود خطوط اعتباری طرح مسکن مهر تا سقف پنجاه هزار میلیارد ریال به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل و مبلغ یاد شده به‌ عنوان افزایش سرمایه دولت در بانک مسکن منظور می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی که آبان ماه امسال برنامه خود را برای این وزارتخانه ارائه داده بود، یکی از مهمترین برنامه های اجرایی خود را پیگیری موضوع افزایش سرمایه بانک مسکن اعلام کرد.
«افزایش توان خرید، بهسازی و ارتقای مسکن متقاضیان و همچنین تامین مالی سازندگان از طریق ابزارهای مالی و افزایش سرمایه بانک مسکن»، یکی از مهمترین محورهای قید شده در برنامه مکتوب «محمد اسلامی» برای اجرا و پیگیری در دوره جدید مدیریت این وزارتخانه اعلام شد.
چندی پیش مدیرعامل بانک مسکن گفت افزایش 50 هزار میلیاردریالی سرمایه بانک، نسبت کفایت سرمایه آن را به 18 درصد یعنی یک وضعیت بسیار مطلوب رسانده و از این منظر بانک مسکن جزو سه بانک اول کشور قرار دارد.

** اختصاص 1500 میلیارد تومان از منابع داخلی و تهاتر ارضی به مسکن مهر
کفاش گفت: وزارت راه و شهرسازی مجاز است زمین‌های متعلق به شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن را تا سقف 30 هزار میلیارد ریال در قالب قراردادهایی با بانک‌های عامل و صندوق‌های تامین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های جامع، تفصیلی و آماده‌سازی مصوب را اخذ کند.
وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی وزارت راه و شهرسازی را مجاز دانست تا سقف یک هزار و 500 میلیارد تومان از منابع داخلی و تهاتر ارضی برای اجرای طرح مسکن مهر استفاده کند.
«در بند مربوط آمده است وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مجاز است تا سقف 15 هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌ و سازمان ذکر شده را از طریق مزایده و با شیوه گردش خزانه صرف اجرای طرح‌های مربوط کند».
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر گفته است زمان پیش بینی شده برای بستن پرونده مسکن مهر شهریور سال 98 است.
طبق برآوردهای اولیه برای پایان دادن به پروژه مسکن مهر 11 هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است؛ در حالی که با توجه بودجه سال آینده این رقم بالایی نیست و با تخصیص آن، اتمام مسکن مهر در کشور می تواند محقق شود.
دولت برای استفاده از منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن برای کمک به طرح های زیربنایی و روبنایی و همچنین اتمام واحدهای مسکونی مهر در بودجه 98 در نظر گرفته است.
به گزارش ایرنا، لایحه بودجه سال آینده چهارم دی ماه توسط رییس جمهوری با سقف 17 تریلیون و 32 هزار و 332 میلیارد و 270 میلیون ریال تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
مجلس نیز پس از تایید کلیات آن، در حال بررسی مواد مندرج در این بودجه است.
موارد مصوب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پس از تایید شورای نگهبان و ابلاغ از طرف دولت، قابلیت اجرا پیدا می کند.

اقتصام**1559*1961*
کد N2096039

وبگردی