آفتاب

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه پنجشنبه تا صبح جمعه

تهران- ایرنا- پیام تسلیت رئیس جمهوری به مناسبت ارتحال آیت‌الله محمد مؤمن، تاکید وزیر کشور بر عدم تحمل افزایش قاچاق به دلیل نوسانات در بازار ارز، تصریح صالحی بر توان تکنولوژیکی ایران برای بازگشت به قبل از برجام، تاکید سفیر آفریقای جنوبی بر پیگیری گسترش مبادلات تجاری با ایران، اذعان مقام آمریکایی به باقی ماندن تلاش ترامپ برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره در حد آرزو و توافق ترامپ و اردوغان برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه مهمترین خبرهای 12ساعت گذشته ایرنا بود.

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در پیامی رحلت فقیه عالیقدر و مجاهد حضرت آیت الله محمد مؤمن عضو فقید شورای نگهبان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری را تسلیت گفت.
* تهران- ایرنا- وزیر کشور در نشست ستاد مقابله با قاچاق کالاهای اساسی تاکید کرد: افزایش قاچاق را به دلیل نوسانات در بازار ارز تحمل نمی کنیم بلکه باید به صورت ویژه شرایط را مدیریت و متعادل کنیم.
* تهران- ایرنا- رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ایران توان تکنولوژیکی لازم برای بازگشت به قبل از برجام را دارد.
* تهران- ایرنا- رئیس دفتر رئیس جمهوری تاکید کرد که اگر حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر (نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس) درخصوص ادعای خود مبنی بر دستور صریح رئیس جمهوری برای اختصاص هزار میلیارد تومان به پدیده شاندیز سندی در اختیار دارد حتما آن را منتشر کنند و ما هم از آن استقبال می کنیم.
* قم- ایرنا- رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: جریان مقاومت ، قدرت اسلام را احیا و به مردم جهان درس آزادی و آزادگی داده است.
* بجنورد- ایرنا- معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آینده جمهوری اسلامی در دست پسران و دخترانی است که در عرصه های مختلف قرآنی حضور فعال داشته و جرعه نوش آموزه های قرآنی و سنت نبوی هستند.
* تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه به تجاوزهای اخیر صهیونیست ها به مسجد الاقصی اشاره کرد و گفت: سکوت مرگبار برخی دولت های منطقه موجب تشویق و گستاخی صهیونیست ها در تعدی و تعرض به اماکن تاریخی و اسلامی فلسطین شده است
* تهران- ایرنا- رئیس جمهوری درحکمی محمدرضا ظفرقندی را به عنوان رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.
* اهواز- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رعایت بومی گزینی در شرایط برابر در آگهی های استخدامی شرکت ها و دستگاه ها را یک ضرورت دانست و گفت: استاندار خوزستان از اختیارات قانونی استفاده و آگهی های استخدامی خلاف این مساله را ابطال کند.
* زاهدان- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ساخت 12 هزار واحد مسکونی برای محرومان سیستان و بلوچستان از فردا/جمعه/ آغاز و در مدت یک سال ساخته می شود.
* یزد- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از بازنگری هشت هزار عنوان کتاب درسی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور جزو اولویت‌ های اجرایی وزارت علوم است.
* قم- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر تاکنون حضور انقلاب اسلامی بیشتر در سطح کشور ایران و منطقه بوده است، در دهه پنجم آن، جبهه مقاومت بیش از پیش در سراسر جهان گسترش خواهد یافت و هرجا آمریکا و طرفدارانش باشند، این جبهه در آن نقطه حضور خواهد داشت.
* تبریز- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با عمل 2 خودروساز بزرگ کشور به تعهدات خود و افزایش تولید روزانه آن ها، قیمت خودرو پایین می آید و بازار سامان می یابد.
* مشهد - ایرنا- سرپرست دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: طرح جامع مدیریت پسماند برای 640 شهر کشور تهیه شده است.
* تهران- ایرنا- آیت الله محمد مومن عضو مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان که از مدتی پیش در بستر بیماری بود، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.
* یزد- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از طرح های پیگیری این وزارتخانه ساماندهی دانشگاه ها ناظر بر کیفی کردن و بالا بردن ظرفیت های آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش عالی کشور و استفاده از سرمایه های پراکنده و قراردادن سرمایه ها در کنار هم است.
* تهران- ایرنا- عضو تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر چقدر از پیروزی انقلاب گذشت از مردم فاصله گرفته ایم، گفت: دولت ها باید کارهایی را دنبال کنند که مردم نمی توانند انجام دهند.
* تهران- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: ستادهای اسکان نوروزی در ادارات آموزش و پرورش فعال شده است و ما آمادگی پذیرایی از 11 میلیون نفر روز از همکاران فرهنگی در ایام نوروز را داریم.

اخبار خارجی
**********
* یزد- ایرنا- سفیر آفریقای جنوبی در تهران گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در بخش های مختلف به خصوص معدن، گردشگری و فناوری ارتباطات و ارتباطات در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که می توان از آنها برای گسترش مبادلات تجاری و ارتباط بیشتر و بهتر بین 2 کشور و ملت استفاده کرد.
* تهران- ایرنا- گری سیک عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در گفت وگو با موسسه پژوهشی اسپین ایتالیا (Aspen Institute Italia) افزود که ترامپ در آرزوی بازگرداندن ایران به میز مذاکره خواهد ماند، چرا که تهران حاضر به انجام چنین کاری به خاطر فشارهای اقتصادی نخواهد شد.
* تهران- ایرنا- رئیسان جمهوری آمریکا و ترکیه در گفت وگویی تلفنی پیرامون خروج نظامیان آمریکایی از سوریه در انطباق با منافع دو طرف توافق کردند.
* تهران- ایرنا- رسانه های انگلیسی زبان در جهان خبر برگزاری رزمایش دریایی ولایت 97 را با اشاره به افزایش تنش میان ایران و آمریکا بازتاب دادند.
* تهران- ایرنا- سفیر سوئیس در بیروت تصمیم کشورش برای تعلیق همکاری های نظامی با لبنان را اعلام کرد.
* تهران- ایرنا- نشریه نشنال اینترست در یادداشتی به افزایش انزوای واشنگتن پس از کنفرانس ضدایرانی ورشو پرداخت و افزود: سیاست کاخ سفید در قبال تهران سبب تسریع افول قدرت آمریکا می شود.
* لندن- ایرنا- پژوهشگر ارشد امور ایران در اندیشکده چتم هاوس گفت: 40 سالگی انقلاب نقطه عطف بزرگی در تاریخ ایران به شمار می رود و زمان آن رسیده که جامعه جهانی روابط خود با تهران را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.
* نیویورک- ایرنا- وزارت خارجه آمریکا از برگزاری نشست تبادل نظر با چند کشور عربی به منظور یک اتحاد در واشنگتن خبر داد.
* تهران- ایرنا- عربستان مناطق غیرنظامی از جمله یک باب مدرسه را در مناطق مرزی یمن بمباران کرد.
* تهران- ایرنا- کاخ سفید اعلام کرد که پس از خروج آمریکا از سوریه، 200 نظامی آمریکایی تحت عنوان نیروهای حافظ صلح در این کشور باقی می مانند.
* نیویورک- ایرنا- وزیر خارجه آمریکا، گفت وگوی برخی کشورهای عربی را با نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای آنچه که او ثبات منطقه نامید، دستاورد نشست ورشو دانست.
* تهران- ایرنا- معاون پیشین پلیس فدرال آمریکا گفت که معاون وزیر دادگستری این کشور از تمایل دو عضو کابینه ترامپ برای پیگیری برکناری او خبر داده است.
* قم- ایرنا- معاون فرهنگی حشد الشعبی عراق گفت: موسس حقیقی جبهه مقاومت، امام خمینی(ره) و ستون آن نظام جمهوری اسلامی ایران است.
* اربیل- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با 'مسعود بارزانی' رهبر حزب دموکرات کردستان عراق دیدار و گفت وگو کرد.
* تهران- ایرنا- وزیر خارجه موقت رژیم صهیونیستی که با اظهارات خود درباره مشارکت لهستان در قتل یهودیان جنجال آفریده، گفت هرگز بابت این سخنان از ورشو عذرخواهی نمی کند.
* تهران- ایرنا- نماینده مخالفان دولت مادورو گفت: واشنگتن حساب های بانکی سفارت و کنسولگری های ونزوئلا در آمریکا را مسدود کرده است.
* تهران- ایرنا- رئیس جمهوری ونزوئلا دستور بستن مرز این کشور با برزیل را صادر کرد و در حال بررسی بستن مرز کلمبیا است.
* مشهد- ایرنا- مسئول ارشد دفتر سازمان همکاری‌ های بین ‌المللی ژاپن (جایکا) در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران و ژاپن به عنوان دو عضو مسئول در جامعه بین المللی می توانند نقش مهم برای بازسازی افغانستان و کمک به مردم این کشور ایفا کنند.
* مسکو- ایرنا- سخنگوی رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه کشورش با عربستان در حوزه انرژی همکاری های گسترده ای را آغاز کرده است، اظهار داشت که این همکاری ها ادامه خواهد یافت.
شبد**1953**9122
کد N2095993

وبگردی