آفتاب

ناگفته های از "درساژ" / فیلمی که برای برخی دانش آموزان مدارس ممنوع شد

ناگفته های از "درساژ" / فیلمی که برای برخی دانش آموزان مدارس ممنوع شد

همه ما دیده، شنیده و یا حتی تجربه کرده‌ایم که بچه‌هایی از قشر متوسط و حتی مرفه جامعه دست به حرکت‌های ناهنجار بزنند. علتش شاید این باشد که نوجوان در این سن می‌خواهد اثری از خودش به جای بگذارند و به یک هویت مستقل دست پیدا کند. «درساژ» دست روی همین موضوع گذاشته اما دو سال تلاش برای دریافت پروانه ساخت و بی‌توجهی مسئولان مربوطه حکایت دیگری است!

به گزارش ایسنا، «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه و به تهیه کنندگی روح الله و سمیرا برادری و نویسندگی حامد رجبی به موضوعی جهانی پرداخته است و به شیوه‌ای آن را بیان کرده که هر کسی در هر جای دنیا بتواند با آن ارتباط برقرار کند. این فیلم داستان گلسا، دختری نوجوانی است که مانند هر نوجوان دیگری در این سن به دنبال پیدا کردن هویت و خود واقعی‌اش است و در این راه با اتفاقات گوناگونی مواجه می‌شود و در نهایت دست به انتخاب می‌زند و مسیر زندگی‌اش را خودش مشخص می‌کند.

این اثر سینمایی که از معدود آثاری است که تعمدا به موضوعی حول محور نوجوانان پرداخته است توانسته به دور از جنسیت زدگی، این شرایط را توصیف کند.

در این فیلم علی مصفا، شبنم مقدمی، هوشنگ توکلی، علیرضا ثانی‌فر، علیرضا آقاخانی، سیامک ادیب، جلال فاطمی، لویی سیفی، یسنا میرطهماسب، باسط رضایی، به‌آفرید غفاریان، شایان فصیح‌زاده، رامبد مطلبی و با معرفی نگار مقدم نقش آفرینی می‌کنند.

نگار مقدم بازیگر نقش گلسا اولین تجربه سینمایی خود را در این اثر پشت سر گذاشته است و توانست در جشنواره‌های خارجی اعم از برلین و شانگهای توجه داوران و مخاطبان را به خود جلب کند.

این فیلم سینمایی که از هفته سوم دی ماه روی پرده سینما رفت، در زمان اکرانش با مشکلات بسیاری مواجه شد. از یک هفته به تعویق افتادن نمایشش روی پرده سینما تا فوتبال جام ملت‌های آسیا و بخشنامه آموزش و پرورش مبنی بر اینکه مدارس اجازه ندارد دانش آموزان‌های خود را به دیدن این فیلم ببرند!

همزمان با اکران این فیلم؛ ایسنا گفت‌وگویی داشته با پویا بادکوبه کارگردان «درساژ» که در ادامه مشروح آن میآید و با توجه موضوع این فیلم نیلوفر کیان راد _روان‌درمانگر_ هم در این نشست، کارگردان فیلم را همراهی می‌کرد.

- آقای بادکوبه، ما در فیلم «درساژ» اولین ساخته سینمایی شما، با موضوعی مواجه هستیم که هر مخاطبی اعم از خانواده یا نوجوانان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کرده و همذات پنداری کنند. ایده اولیه ساخت این اثر از کجا آمد؟ و چرا به‌عنوان اولین تجربه‌تان برای ساخت یک فیلم سینمایی سراغ این موضوع رفتید؟

ما جلساتی را با نویسنده کار داشتیم که در آنها دغدغه‌هایی را مطرح می‌کردیم. مسئله مشترک ما قشر متوسط جامعه بود.

جوامعی که صنعتی شدند یا در مسیر صنعتی شدن هستند، شیوه زندگی شان تغییر کرده است. در این جوامع صنعتی، تبلیغات و بازارسازیی فعالیت مؤثری دارد و مصرف گرایی، بالا است همه این‌ها باعث شده مردم با الگوهای جدیدی با عنوان ارزش زندگی کنند.

در این جوامع، رسیدن به برخی چیزها نیاز به کار و فعالیت زیادی دارد به همین دلیل در یک خانواده می‌تواند تأثیراتی چون کمتر دیدن همدیگر و کار بیشتر و دوری را بین اعضا ایجاد کند.

من در ابتدا می‌خواستم این موضوع را در یک مستند بگنجانم اما امکان ساخت آن ایجاد نشد و در نهایت به ساخت فیلم سینمایی "درساژ" منجر شد.

[figure] [figcaption] شبنم مقدمی، علی مصفا، نگار مقدم و پویا بادکوبه در پشت صحنه فیلم «درساژ»
[video controls='controls' data-source='[{"file": "https://cdn.isna.ir/d/2019/02/16/1/57831321_180p.mp4", "label": "180p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2019/02/16/2/57831321_270p.mp4", "label": "270p"}, {"file": "https://cdn.isna.ir/d/2019/02/16/3/57831321_360p.mp4", "label": "360p", "default": "true"}]' id='video2019116154951' poster=''] [source src='https://cdn.isna.ir/d/2019/02/16/0/57831321.mp4' type='video/mp4']مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4
[p]انتهای پیام

کد N2095983

وبگردی