آفتاب

چین و آمریکا، چند قدم مانده به صلح تجاری

چین و آمریکا، چند قدم مانده به صلح تجاری

پکن- ایرنا- هفتمین دور مذاکرات تجاری چین و آمریکا در مورد جزئیات توافقنامه ای که هدف آن پایان دادن به جنگ تجاری دو کشور است، تنها یک هفته قبل از پایان مهلت مقرر آمریکا برای توافق، روز پنجشنبه به وقت محلی در واشنگتن آغاز شد.

به گزارش ایرنا 'لیو هه' فرستاده رئیس جمهوری، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست، معاون نخست وزیر و هماهنگ‌کننده گفت‎و‎گوهای اقتصادی چین و آمریکا در واشنگتن همراه با نماینده تجاری و وزیر خزانه‌داری آمریکا ریاست مراسم گشایش هفتمین دور رایزنی مقام‎های عالی‎رتبه اقتصادی و تجاری چین و آمریکا را بر عهده داشتند.
طبق برنامه قرار بود این نشست در روزهای 2 و 3 اسفند (21 و 22 فوریه) برگزار شود اما نمایندگان دو کشور گفت‎وگوهای مقدماتی خود را از 30 بهمن (19 فوریه) آغاز کردند ولی دور اصلی گفت و گوها از شب گذشته آغاز شده است.
'یی گانگ' رئیس بانک مرکزی چین؛ 'تسوی تیان‎کای' سفیر چین در آمریکا؛ 'ویلبر راس' وزیر بازرگانی آمریکا و 'لَری کودلو' رئیس شورای ملی اقتصاد آمریکا در مراسم افتتاحیه این مذاکرات حضور داشتند.
برخی منابع رسانه ای اعلام کرده اند دو طرف در حال توافق در مورد مسائل ساختاری هستند و پیش نویس شش یاداشت تفاهم هم در حال نهایی شدن است.
بر اساس گفته های یکی از منابع نزدیک به این مذاکرات این 6 تفاهم نامه در زمینه های جلوگیری از انتقال اجباری فناوری و سرقت سایبری، رعایت حقوق مالکیت معنوی، خدمات، ارز، کشاورزی و موانع غیر تعرفه ای برای تجارت است.
این تفاهم نامه ها پیچیده ترین مسائل مربوط به روابط تجاری بین دو کشور را پوشش می دهد و از دیدگاه ایالات متحده به معنای پایان دادن به اقداماتی است که ترامپ را وارد جنگ تجاری با پکن کرد.
در عین حال 'یانگ شی جان' کارشناس مرکز مطالعات پکن هشدار داده است مذاکرات برای توافق در مورد این شش یاداشت تفاهم هنوز می تواند به شکست منجر شود.
او می گوید: تنظیم این تفاهم نامه ها مهمترین بخش این مذاکرات است و چنانچه دو طرف نتوانند از خواسته های خود بکاهند ممکن است این یاداشت ها به سرانجام نرسد.
ترامپ تاکید کرده است اگر دو طرف نتوانند تا یکم مارس به نتیجه برسند سایر کالاهای چینی نیز مزه تعرفه را خواهند چشید و بر روی دستکم 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه 10 تا 25 درصدی اعمال خواهد شد.
تا کنون دو طرف از ارایه هر گونه نتیجه در مورد این مذاکرات به رسانه ها خودداری کرده اند اما در همین حال کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ روز جمعه (به وقت محلی) با 'لیو خه' سرپرست هیات تجاری چین دیدار و گفت و گو می کند، او دفعه قبل نیز با 'لیو خه' دیدار و گفت و گو کرد.
در همین حال 'سونی پردیو' وزیر کشاورزی آمریکا به نتایج این مذاکرات خوشبین بوده و اعلام کرده است در صورت توافق، آمریکا یک بار دیگر می تواند بازار از دست رفته محصولات کشاورزی چین را به بدست آورد.
او گفت که چین قول داده است مقادیر قابل توجهی از محصولات کشاورزی ایالات متحده را خریداری کند، اما این «پیشنهادها همه به یک معامله بزرگ بستگی دارد» که شامل رعایت مالکیت معنوی توسط چینی ها است.
ششمین دور مذاکرات تجاری دو کشور هفته پیش در پکن برگزار شد یعد از این مذاکرات مقامات دو کشور نسبت به حصول نتیجه اظهار امیدواری کرده بودند.
ترامپ معتقد است چین با سرقت حق مالکیت معنوی و تبعیض تجاری، شرکت های خارجی و آمریکایی را تحت فشار می گذارد و کالاهای ارزان قیمت را با پرداخت یارانه به کشورهای دیگر صادر می کند.
او در مرحله اول برای کاستن از مازاد تجاری 375 میلیارد دلاری چین، بر 250 میلیارد دلار کالای چینی تعرفه 10 تا 25 درصد وضع کرد اما اعلام نمود در آینده ممکن است در صورت تشدید رویارویی تجاری، 275 میلیارد دلار دیگر از این کالاها را مورد تعرفه قرار دهد.
در نهایت در پایان سال 2018 میلادی سران دو کشور برای 90 روز آتش بس اعلام کردند ترامپ تهدید کرده است اگر طرفین در این مدت به توافق دائمی نرسند بر سایر کالاهای چینی نیز تعرفه اعمال خواهد کرد.
قرار است طرفین در این مدت چندین دور از گفت و گوهای تجاری و اقتصادی را برگزار کنند بر این اساس اگر توافقی حاصل نشود این آتش بس موقتی، دیگر تمدید نخواهد شد و سال 2019 میلادی شاهد رویارویی جدی تر اقتصادی و تجاری چین و آمریکا خواهیم بود.
حجم تجارت دو کشور که در سال 1979 میلادی 5 میلیارد دلار بود در سال 2017 میلادی به 580 میلیون دلار رسیده است که برابر با روزانه حدود 1.5 میلیارد دلار است، روزانه 14 هزار نفر برای کار، تحصیل و تفریح میان دو کشور از طریق هواپیما تردد می کنند.
در طول 40 سال گذشته که روابط رسمی دو کشور برقرار شده است سرمایه گذاری دو جانبه نیز از تقریبا صفر به بیش از 230 میلیارد دلار افزایش یافته است.
**آساق**1904**
کد N2095978

وبگردی