آفتاب
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی:

تولید آنزیم‌های صنعتی از باکتری شکمبه شتر/شناسایی تنوع ژنی زعفران

تولید آنزیم‌های صنعتی از باکتری شکمبه شتر/شناسایی تنوع ژنی زعفران

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از تولید آنزیم های صنعتی از باکتری های استخراج شده از شکمبه شتر، تلاش محققان برای تولید برنج مقاوم به خشکی با مهندسی ریشه و شناسایی تنوع ژنتیکی زعفران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، نیره اعظم خوش خلق سیما، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در این نشست با بیان اینکه فعالیتهای این پژوهشگاه بر رفع چالش های عمده بخش کشاورزی متمرکز شده است، گفت: در این راستا، تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار کشاورزی کشور با غلبه بر چالش هایی چون تنش های محیطی، هزینه های تولید، آلودگی محیط زیست و ارتقای کمیت و کیفیت محصولات از جمله اقدامات مدنظر است.

خودکفایی در تولید غده بذری عاری از ویروس ارقام سیب زمینی

وی با بیان اینکه هدفگذاری پژوهشگاه این است که تا سال ۱۴۰۰ حداقل به ۴۰ محصول قابل تجاری سازی، ۱۵ قرارداد انتقال دانش فنی، ۴۶ لاین و ژنوتیپ امیدبخش، ۴۷ دانش فنی، ۱۹۸ مقاله Q۱، ثبت ۲۰ گونه جدید میکروبی و ارائه ۱۰ دستورالعمل ترویجی برسیم، خاطرنشان کرد: طبق بررسی صورت گرفته، تنها یکی از پروژه های پژوهشگاه که طرح خودکفایی در تولید غده بذری عاری از ویروس ارقام سیب زمینی به روش کشت بافت است، با عرضه به بخش خصوصی و تجاری سازی بالغ بر ۲۹ میلیون دلار صرفه جویی ارزی در پی داشته است.

خوش خلق سیما گفت: طرح دیگر ما که تکثیر انبوه پایه های سیب مالینگ مرتون است، با صرف تنها ۸۸ میلیون تومان بودجه اجرا شده که تاکنون ۷۸ میلیارد تومان اثربخشی داشته است.

وی با اشاره به گسترش فزاینده سطح زیرکشت محصولات تراریخته در دنیا که به بیش از ۱۸۰ میلیون هکتار رسیده است، اظهار داشت: گردش مالی بازار جهانی بذر تراریخته بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار است که تنها نصیب ما از این بازار هنگفت، واردات است. در حالی که سال ۱۳۸۲ به دانش فنی تولید محصولات تراریخته نسل اول دست یافتیم و قرار بود سال ۱۳۸۴ اولین محصول برنج تراریخته را برداشت کنیم.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان این که به رغم مخالفت ها با کشت محصولات تراریخته در ایران  مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته در دنیا روز به روز در حال پیشرفت است و از بحث انتقال یک ژن و ایجاد محصولی با یک صفت برتر به تدریج به انتقال چند ژن توسعه یافته است، خاطرنشان کرد: پژوهشگاه علاوه بر برنج تراریخته روی پنبه، سیب زمینی، کلزا، سویا و چغندرقند تراریخته هم کار کرده است.

برنج متحمل به خشکی تولید می شود

وی با بیان اینکه با توجه به خشکی و کمبود فزاینده آب در ایران برای تداوم کشاورزی چاره‌ای جز استفاده از فناوری های نو نداریم، اظهار داشت: یکی از طرح های تحقیقاتی پژوهشگاه در این راستا، مهندسی ریشه برنج با انتقال ژن از خویشاوندان وحشی این گیاه است که به ایجاد رقم جدید برنج متحمل به خشکی و کم آبی منجر می شود. از دستاوردهای دیگر پژوهشگاه که در بخش مهندسی بافت حاصل شده تولید بذور هیبرید فلفل و خیار با روش هاپلوئیدی و اصلاح معکوس است.

شناسایی تنوع ژنتیکی زعفران ایران

خوش خلق سیما خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای پژوهشگاه شناسایی تنوع ژنتیکی زعفران ایران به روش بارکدینگ است که در اصلاح این گیاه خصوصا افزایش سنتز رنگدانه ها موثر است. شناسایی نقاط پراکنش و محل های مناسب برای کشت گیاه شورپسند سالیکورنیا و تشخیص گونه‌های مختلف این گیاه در کشور به روش بارکدینگ از دیگر طرح های پژوهشگاه است.

به گفته وی، گیاه سالیکورنیا در خاک های بسیار شور و با آب شور قابل کشت است و می تواند به عنوان منبع تولید نمک پتاسیم، علوفه و ... استفاده شود.

تولید آنزیم‌های صنعتی از باکتری شکمبه شتر

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، تولید آنزیم های مورد استفاده در صنعت شوینده و خوراک دام با استفاده از باکتری های استخراج شده از شکمبه شتر و تولید آنزیم های نوترکیب دارویی در سلول هویج (بتاگلوکوسربروزیداز)، تولید بیوراکتور ارزان برای کشت سلول ها و بافت های گیاهی و تولید انواع متابولیت های ثانویه، طرح تکثیر خرمای مجول به روش جنین زایی غیرجنسی، تولید و تامین استوک ریزجلبک های مورد نیاز صنعت ابزی پروری از جمله واحدهای پرورش میگو، تولید شیر تخمیری فراسودمند پروبیوتیک و آنزیم بری جوانه گندم به روش پلاسمای سرد را از دیگر طرح های تجاری سازی شده یا واگذار شده به بخش خصوصی عنوان کرد.

وی گفت: طرح سالم سازی پایه ها و ارقام باغی نیز طی تفاهم نامه ای چهارجانبه با موسسه باغبانی، معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و موسسه ثبت و گواهی نهال و بذر در حال اجراست.

خوش خلق سیما، تدوین برنامه منسجم در حوزه نانوفناوری کشاورزی، تولید نانوکود آهسته رهش، تولید نانوسیلیکا از کاه و کلش برنج و پوشش های نانویی افزایش دهنده ماندگاری مواد را نیز از دستاوردهای بخش نانوفناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی عنوان کرد.

کد N2095661

وبگردی