آفتاب

به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت «ریلاینس» هند هستیم

به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت «ریلاینس» هند هستیم

مدیر اجرائی شرکت آرامکوی عربستان سعودی امروز- چهارشنبه گفت که این شرکت مذاکراتی را با شرکت «ریلاینس اینداستریز » هند درباره سرمایه گذاری‌های احتمالی انجام داده و برای ایجاد دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور تلاش می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، شرکت آرامکو در ماه آوریل توافقی را با کنسرسیوم شرکت‌های پالایشگاهی دولت هند به منظور مشارکت در پروژه پالایشگاهی ۴۴ میلیارد دلاری در ساحل غرب این کشور امضا کرده است. 

«امین ناصر» مدیر اجرائی شرکت آرامکو طی مشارکت در جلسه بحث و بررسی در دهلی نو گفت: «به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در هند هستیم، بنابراین با شرکت های دیگر از جمله ریلاینس بحث و مذاکره می‌کنیم».

وی در ادامه افزود:‌ «این موضوع را بررسی می‌کنیم. ما فقط به این سرمایه‌گذاری که یک پالایشگاه غول پیکر است، محدود نمی‌شویم. مقصود وی پروژه ساحل غربی است که روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام را در طول روز تامین و سالانه ۱۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید می‌کند».

ناصر در هیأت همراه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در سفر یک روزه به هند حضور دارد. 

شرکت ریلاینس اینداستریز که «موکش آمبانی»، ثروتمندترین فرد آسیا رئیس آن است، بزرگترین شرکت پالایش و پتروشیمی در هند بوده و پالایشگاهی با توان تولید روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشگه در غرب هند را اداره می‌کند. 

این شرکت در نظر دارد  در سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولیدی خود را به دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

عربستان بزرگ‌ترین کشور صادر کننده نفت خام  در جهان به دنبال توسعه بیشتر در دو بخش پالایش و پتروشیمی است. 

هند در آینده بازار رو به رشد نفت و سوخت را فراهم خواهد کرد و در حال حاضر مشتری منظم نفت عربستان سعودی است.

ناصر گفت: «هند نخستین اولویت سرمایه گذاری برای آرامکوی عربستان سعودی است. هند در حال حاضر روزانه حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت از ما می‌خرد و در سال ۲۰۴۰ مجموع مصرف هند به حدود هشت میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید».

هند در حال حاضر سومین مصرف‌کننده جهانی نفت خام است و میزان درخواست این کشور حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز است. 

اما شرکت آرامکو در حال حاضر با مشکل تأخیردر پروژه پالایشگاه روبروست زیرا این پروژه قرار است در ایالت «ماهار اشترا» واقع در غرب هند اجرا شود اما هزاران کشاورز این منطقه مخالف واگذاری زمین‌های خود برای این اجرای این پروژه هستند. 

رویترز روز گذشته- سه‌شنبه- گزارش داد که دولت ماهاراشترا به تغییر مکان اجرای این پروژه چشم دوخته است. 

«یوسف البنبان» مدیر اجرائی شرکت صنایع مادر عربستان سعودی «سابک» که چهارمین شرکت پتروشیمی جهان است،‌ نیز در این جلسه حضور داشته و تأکید کرد که این شرکت به دنبال گسترش فعالیت‌ها و افزایش حضور در هند است.

کد N2094959

وبگردی