آفتاب

این داده؛ محرمانه است

این داده؛ محرمانه است

تهران- ایرنا- در سمینار آموزشی بستر ملی داده‌های باز و کاربردی تمام سخنرانان از خوبی‌های استفاده از داده‌ها صحبت به میان آوردند اما «رضا باقری اصلی» عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، نوع دیگری سخن گفت.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، باقری اصل روز چهارشنبه در سمینار آموزشی سازمان فناوری به جای اینکه همانند دیگر سخنرانان، به استفاده از داده‌های باز (Open Data) اشاره کند به راه‌حل‌هایی اشاره کرد مسئولان برخی نهادهای دولتی یا شرکت‌ها می‌توانند به کار بگیرند تا کسی نتواند از این داده‌ها استفاده کنند.صحبت‌های او کنایه‌ای دارد به سختگیری‌هایی که سازمان‌های مختلف برای انتشار داده‌های‌شان دارند.
وی گفت: تا الان دوستان در سمینار از خوبی‌های داده های باز و رشدی که در این مدت داشته گفتند؛ اما برای اینکه خیلی در این زمینه رشد نکنیم و داده‌ها در اختیار افراد و کسب‌وکارها قرار نگیرد، یک سری راه‌حل‌ها دارم. تاکنون 21 درصد از داده‌ها، باز شده‌اند و 79 درصد آن هنوز باز نشده‌اند.
باقری اصل ادامه داد: یکی از مباحثی که مانع از باز شدن داده‌ها می شود مساله امنیت است؛ قدم اول این است که بگوییم باز شدن این داده امنیت را به خطر می‌اندازد. دومین مسئله تاکید بر از بین رفتن حریم خصوصی است.
باقری اصل در ادامه به کنایه گفت:صدور مجوز برای باز کردن داده ها کار را سخت می کند. به همین دلیل می توان برای باز کردن هر کدام از داده ها یک مجوز خواست و اگر آن مجوز صادر نشد آن داده را هیچ وقت باز نکنیم.
«یک کار دیگر این است که برای ارائه همین مجوز که به سختی صادر می‌شود، یک شرط بگذاریم و بگوییم به این شرط مجوز می‌دهیم که نباید از آن استفاده تجاری شود.این خیلی مفید است که نگذاریم استارتاپ ها با کمک دیتاها، فعالیت بهتری انجام دهند.»
قدم بعدی که باقری اظهار کرد و تأکید کرد می توان با این تکنیک کار را برای باز کردن دیتاها بسیار سخت کرد، مسئله احراز هویت است: اینکه اهلیت هر فرد را بررسی کنیم، کمک می‌کند باز کردن دیتاها به شدت سخت شود.
وی ادامه داد:حالا اگر دیتایی را منتشر کنیم اما نخواهیم کسی از آن استفاده کند نیز باید کارهایی انجام دهیم: مثلا داده ها را به شکل عکس ارائه کنیم تا امکان جستجو در آن وجود نداشته باشد.
باقری در ادامه توصیه‌هایش جهت باز نشدن داده‌ها گفت:راه دیگری که می توانیم از آن استفاده کنیم این است که مسئولیت کار را برعهده نگیریم. مثل داده‌های نقشه که معلوم نیست مسئولیتش با کیست. هر کسی می‌گوید مسئولیتش با دیگری است و این دعوایی که رخ می‌دهد باعث می‌شود دیتایی روی خروجی قرار نگیرد چرا که مسئولیت را کسی قبول نمی کند.
وی در پایان گفت:می خواستم پیشنهاد بدهم تمام این کارهایی که گفتم را انجام بدهید تا داده های باز همین طور محرمانه بمانند و آمارشان بالا نرود، اما متاسفانه باید بگویم قبل از این، تمام خلاقیت هایی که از آن صحبت شد را انجام داده اند تا «داده های باز» به راحتی در اختیار کسی قرار نگیرد.
به گزارش ایرنا، عنوان «داده باز» به داده‌هایی اطلاق می‌شود که به صورت رایگان و آزاد در اختیار همه قرار دارد تا بتوانند از آن استفاده کنند و به هر صورت دلخواه به نشر آن بپردازند.
«داده باز» دارای محدودیت‌های مربوط به حق کپی‌رایت یا موارد محدودکننده مشابه آن نیست و مفاهیم مشابهی با دیگر جنبش‌های باز (Open)، نظیر نرم‌افزارهای متن باز (Open Source) درست مشابه آنچه در سیستم عامل اندروید شاهد آن هستیم یا محتوای آزاد (Open Content) دارد.
سمینار آموزشی بستر ملی داده‌های باز و کاربردی امروز چهارشنبه با حضور دکتر امیر ناظمی، معاون وزیر و ریاست سازمان فناوری اطلاعات ایران، دکتر ربیعی ریاست پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه شریف، مهندس باقری اصلی عضو هیات عاملی سازمان فناوری اطلاعات ایران و تنی چند از مسئولان دیگر در مرکز همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
علمی** 9702**1440
کد N2094763

وبگردی