آفتاب
ضمن قدردانی از حمایت های ایران؛

بغداد:عراق اجازه حضور نظامی و ایجاد پایگاه به آمریکا نمی دهد

بغداد:عراق اجازه حضور نظامی و ایجاد پایگاه به آمریکا نمی دهد

بغداد- ایرنا- نماینده ویژه نخست وزیر عراق در چهارمین کنفرانس بین المللی مبارزه رسانه ای و فکری با داعش در بغداد تاکید کرد که بغداد مخالف حضور نیروهای نظامی و پایگاه های آمریکا در خاک عراق است و اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

به گزارش ایرنا، «فالح الفیاض» مشاور نخست وزیر عراق در امور امنیت ملی امروز چهارشنبه در این کنفرانس تاکید کرد که توافق عراق با ائتلاف بین المللی (به سرکردگی آمریکا) فقط در زمینه مبارزه با داعش و آموزش نظامی نیروهای عراق است و هیچ توافقی در خصوص وجود نظامی این نیروها از جمله نیروهای زمینی آنها و یا پایگاه های نظامی شان در خاک عراق وجود ندارد.
وی اضافه کرده است که عراق و ائتلاف بین المللی (به رهبری آمریکا) در خصوص سازوکارهای مبارزه با تروریسم و همکاری در زمینه آموزش نظامی نیروهای عراق و تامین تسلیحاتی عراق آنهم در چارچوب حاکمیت ملی عراق صورت گرفته است.
وی غیر مستقیم برخی گزارش ها از احتمال توافق های پنهانی بین دولت عراق و نیروهای آمریکایی در این خصوص را رد کرد و گفت که تمامی این توافق ها به صورت آشکار است و دولت عراق هیچ چیزی برای پنهان نگاه داشتن در این زمینه ندارد.
الفیاض همچنین از نقش کشورهایی که خارج از چارچوب ائتلاف بین المللی به عراق در مبارزه با تروریسم کمک کردند تقدیر کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران در پیشاپیش این کشورها قرار دارد.
وی خاطرنشان ساخت که خوشبختانه فضای عمومی منطقه و جهان از جمله کشورهای عربی نسبت به تروریسم تغییر کرده و همه اینها اکنون خطر داعش و تروریسم را احساس می کنند.
وی یکی از زمینه های مهم در مبارزه با داعش را حل و فصل قضیه فلسطین ذکر کرد و گفت که تروریسم در منطقه از این قضیه بهره برداری های منفی بسیار کرده است.
الفیاض ابراز امیدواری کرد که عراق از تمامی امکانات بین المللی برای مبارزه فکری و رسانه ای با داعش استفاده کند و گفت که باید همکاری منطقه ای و جهانی برای مبارزه فکری و رسانه ای با داعش ایجاد شود.
وی بر موضع ثابت سیاسی عراق در عدم ورود در قطب بندی های منطقه ای تاکید کرد و گفت که عراق خواهان روابط با همه کشورهاست و مخالف آن است که خاکش پایگاه و سکویی برای آسیب رساندن به دیگران باشد.
وی تاکید کرد که «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق بارها بر این سیاست ثابت بغداد تاکید کرده و خاطرنشان ساخته است که عراق می خواهد عامل ثبات در منطقه باشد.
مشاور نخست وزیر عراق در امور امنیتی تاکید کرد که اصل همکاری مثبت و مهار کردن خصومت ها و ایجاد یک منطقه امن و باثبات بهترین راه برای مقابله با گروه تروریستی داعش است.
وی اضافه کرد که عراق خواهان روابط با همه کشورها در چارچوب محترم شمردن حاکمیت ملی کشورش است و درصدد همکاری با همه کشورها برای مبارزه با تروریسم در چارچوب حاکمیت ملی عراق است.
خاورم *2*353*380*
کد N2094587

وبگردی