آفتاب
با مصوبه مجلس؛

مالیات بر ارزش افزوده برخی صنوف کمتر از ۹ درصد محاسبه می‌شود

مالیات بر ارزش افزوده برخی صنوف کمتر از ۹ درصد محاسبه می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند که مالیات بر ارزش افزوده برخی صنوف کمتر از ۹ درصد تعیین شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی عصر امروز بند "و" تبصره ۶ را به تصویب رساندند.

بر این اساس، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند مالیات بر ارزش افزوده گروه‌هایی از مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده را با اعمال ضریب کاهشی ارزش افزوده فعالیت آن بخش تعیین کند. مقررات این بند درخصوص دوره‌هایی که مالیات آنها قطعی نشده است، جاری خواهد بود. ضریب ارزش افزوده هر فعالیت با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

گفتنی است هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در جریان بررسی این بند، گفت: در حال حاضر برخی گروه ها برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مشکل دارند و بنابراین باید مالیات بر ارزش افزوده آن‌ها از مابه التفاوت فروش اخذ شود.

وی ادامه داد: صنوفی چون آهن‌فروش‌ها، عینک‌فروش‌ها و سنگ فروش‌ها به دلیل قانون مالیات بر ارزش افزوده زمین‌گیر شده‌اند و می‌توانیم با تصویب این بند به چند گروه از صنوف کمک کنیم.

همچنین محمود شکری در این باره، گفت: در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده‌ای که در کشور اخذ می‌شود ۹ درصد است و اگر گروهی کمتر از این درصد پرداخت کنند در واقع در حق گروه های دیگر اجحاف می‌شود.

پورمحمدی نماینده دولت نیز در توضیحاتی گفت: در صورتی که بخواهیم از برخی اصناف مالیات بر ارزش افزوده به روال عادی دریافت کنیم، باید برای هر مغازه یک مامور مالیات بفرستیم در حالی که کل مالیات آن‌ها ۳ تا ۴ درصد هم نیست.

وی بیان کرد: طبق این مصوبه ما مالیات را از مابه‌التفاوت و سود آهن فروش‌ها، سنگ فروش‌ها و نجاران محاسبه و دریافت می‌کنیم.

کد N2094097

وبگردی