آفتاب
کاردار آمریکا در بغداد اعلام کرد؛

ترامپ دنبال جنگ با ایران و اقدام خصمانه از خاک عراق نیست

ترامپ دنبال جنگ با ایران و اقدام خصمانه از خاک عراق نیست

بغداد – ایرنا – فشارها و اعتراضات گسترده افکار عمومی عراق و جناح های سیاسی و دولت و پارلمان این کشور به حضور و نوع ماموریت نظامیان آمریکا در کشورشان، آمریکا را به عقب نشینی از مواضع مداخله جویانه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا واداشت.

کاردار سفارت آمریکا در بغداد روز سه شنبه در گفتگو با چند رسانه عراقی گفت که حضور نظامی آمریکا در عراق به خواست بغداد است و هر زمان که دولت عراق بخواهد خاک این کشور را ترک می کنند.
«جوی هود» همچنین درباره سخنان نقل شده از رییس جمهوری آمریکا مبنی اینکه درصدد تبدیل کردن عراق به صحنه درگیری با ایران است تاکید کرده است که «دونالد ترامپ» به هیچ وجه درصدد جنگ با جمهوری اسلامی ایران نیست.
وی خاطرنشان ساخته است که هرگز نیروهای آمریکایی نمی خواهند از آسمان و خاک عراق برای حمله به هیچ کشور یا هر مکان دیگر بهره ببرند.
وی در تفسیر سخنان نقل شده از ترامپ گفته است که قصد ترامپ این بود که آمریکا نمی خواهد در جنگ هایی که هیچ سودی برای واشنگتن ندارد، درگیر شود و به هیچ وجه نمی خواهد با ایران بجنگد.
وی اضافه کرده است که ترامپ بارها بر این ایده خود تاکید کرده و گفته است که فقط از ابزارهای دیپلماتیک و تحریم های اقتصادی بهره می برد.
وی با اشاره به اینکه هنوز نیروهای مسلح عراق نیازمند کمک نیروهای خارجی هستند اضافه کرده است که نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی و همچنین نیروهای ناتو در صورتی که بغداد از آنها بخواهد، خاک عراق را ترک خواهند کرد.
کاردار سفارت آمریکا در بغداد درباره تعداد واقعی نیروهای آمریکایی در خاک عراق نیز گفته است که میانگین هفتگی تعداد نظامیان آمریکا در خاک عراق در حدود 5 هزار و 200 نفر است اما این رقم ثابت نیست و تعداد نیروها به خاطر ورود و خروج نیروها از عراق، مرتب در حال تغییر است.
وی همچنین برخلاف ادعای سابق ترامپ که از وجود پایگاه دائمی آمریکا در عراق خبرداده بود تاکید کرد که واشنگتن هیچ گونه پایگاه نظامی در عراق ندارد بلکه آنچه وجود دارد نیروهای مستشاری و آموزش دهنده آمریکایی هستند.
هود درباره توافقنامه راهبردی بین بغداد و واشنگتن (امضا شده در سال 2008) گفت که رییس جمهوری آمریکا هیچ پیشنهادی در خصوص تغییر یا اصلاح توافقنامه راهبردی بین عراق و آمریکا ارائه نکرده است.
این درحالیست که رییس جمهور آمریکا پیشتر در 14 بهمن ماه گذشته در اظهاراتی تلویزیونی گفته بود که درصدد بقای نیروهای کشورش در خاک عراق برای زیر نظر گرفتن ایران است.
این اظهارات موج گسترده ای از اعتراضات عمومی را در عراق به دنبال داشت تا جایی که حتی آیت الله «سید علی سیستانی» مرجع عالی دینی عراق در اظهارات کم سابقه ای گفت که مخالف استفاده از خاک عراق برای آسیب رساندن به کشور دیگر است.
«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و «برهم صالح» رییس جمهوری عراق نیز در مواضع مشابه با حضور نظامی آمریکا در کشورشان و استفاده از خاک عراق برای تعرض به کشورهای همجوار مخالفت کردند.
همزمان با این مواضع دو فراکسیون بزرگ «اصلاح» و «سازندگی» در پارلمان عراق از تهیه لایحه قانونی برای خروج فوری نظامیان آمریکا از خاک عراق خبر داده و گفتند که با شروع فصل دوم قانونگذاری در ماه آینده، پارلمان عراق به این قانون رسیدگی می کند.
به دنبال گسترش اعتراضات و جدی شدن رسیدگی پارلمان به این قانون و احتمال اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، واشنگتن در طول هفته های اخیر وزیران خارجه و دفاع خود را به بغداد ارسال کرده تا در خصوص ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق به مسوولان عراقی اطمینان لازم بدهد.
سرپرست وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر به بغداد در 23 بهمن ماه گذشته با نقض سخنان رییس جمهوری کشورش که مدعی شده بود وظیفه نیروهای امریکایی در عراق زیر نظرگرفتن ایران و تجسس علیه این کشور است، غیر مستقیم این ادعاهای ترامپ را رد کرد.
«پاتریک شانهان» در دیدار با عادل عبدالمهدی تاکید کرد که «ماموریت نیروهای آمریکایی درعراق منحصر به مبارزه با داعش، آموزش نظامی نیروهای عراق و حمایت از بغداد برای نابودی بقایای داعش است».
با وجود تلاش هایی که واشنگتن در هفته های اخیر برای ممانعت از تصویب لایحه قانونی اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق انجام داده اما تمامی شواهد و قرائن حاکیست که همچنان پارلمان عراق مصمم است به این لایحه قانونی رسیدگی کند.
برخی از نمایندگان پارلمان عراق نیز گفته اند که پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکا و تهدیدی که این نیروهای بیگانه بر امنیت و حاکمیت عراق - بعد از اظهارات ترامپ - دارند، حتی نیازی به تصویب لایحه جدید ندارند و بر اساس قانون اساسی عراق و توافقنامه راهبردی بخش همکاری های دفاعی بین بغداد و واشنگتن می توان، نیروهای آمریکایی را از خاک عراق اخراج کرد.
طبق این نظر، قانون اساسی عراق بر نبود نیروهای نظامی بیگانه در خاک عراق و عدم استفاده از خاک آن برای تعرض به کشورهای دیگر تصریح شده و در تواققنامه راهبردی امضا شده بین بغداد و واشنگتن در سال 2008، نیز به صراحت ذکر شده است و بر مبنای آنها می توان نظامیان آمریکا را از خاک عراق اخراج کرد.
سفارت آمریکا در بغداد بعد از پایان زودهنگام دوره ماموریت «دوگلاس سیلیمان» سفیر سابق در نیمه بهمن ماه گذشته، فعلا فاقد سفیر است و به جای وی، جوی هود به عنوان کاردار مسوولیت های سفیر را برعهده دارد.
گفته می شود که به دلیل شکست سیلیمان در تشکیل دولت عراق بعد از انتخابات 22 اردیبهشت ماه گذشته، متناسب با خواست و دلخواه واشنگتن، کاخ سفید او را به همراه «برت مک گورک» فرستاده ویژه رییس جمهوری آمریکا در ائتلاف بین المللی پیش از موعد از سمت هایشان برکنار کرده است.
سیلیمان در بیانیه تودیع خود در 16 بهمن ماه گذشته تلویحا با اظهارات ترامپ در خصوص ماموریت نظامیان آمریکا در عراق اعلام مخالفت کرده بود.
خاورم *10*353*380*
کد N2094076

وبگردی