آفتاب
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف:

علوم انسانی در حوزه کنترل فناوری، پژوهش انجام دهد

علوم انسانی در حوزه کنترل فناوری، پژوهش انجام دهد

تهران- ایرنا- عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: علوم انسانی باید در زمینه فناوری ها پژوهش های بسیاری انجام دهد؛ چرا که در عصر فناوری انسان با تأثیرگذاری بر محیط پیرامون خود تعادل اکوسیستم را برهم می زند که این موضوع برای جامعه بسیار خطرناک است.

حمیدرضا ربیعی امروز (سه شنبه) در سمینار چشم انداز فضای مجازی: راهنمایی، روندها، الگوها و توسعه های 2019 در دانشکده‌ مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهار کرد: در برداشت اولیه از هوش مصنوعی به نظر می رسد ماشین باید در تعامل با محیط بتواند رفتاری مشابه انسان را انجام دهد.
وی افزود: هدف درست کردن ماشین هایی است که با دریافت داده ها رفتار تعاملی مناسب برای انجام کاری را داشته باشند.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره اینکه ابزارها برای رسیدن به اهداف شرطی کافی نیست، یادآور شد: باید با نگاه کلان تر به مسائل فناوری نگاه کرد، اما در چرخه زندگی از کودکی تا بزرگی به ما آموخته نمی شود.
ربیعی معتقد است باید با اندیشه صحیح جایگاه مناسبی برای کشور در عرصه فناوری تعریف کرد.
به گفته وی، نظام ارزشی در دنیا از نظر ارزش افزوده به سمت پردازش داده و اطلاعات پیش می رود.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: باید با پردازش صحیح اطلاعات و نگاهی متناسب با ارزش های فرهنگی در فناوری به جایگاه مناسبی دست یافت.
ربیعی با اشاره به اینکه در سال 1957 ایده هوش مصنوعی برای اولین بار در کنفرانسی مطرح شد، اظهار کرد: هوش مصنوعی در مسیر توسعه افت و خیزهای بسیاری داشته است؛ چرا که ابزارهای تعامل و درک محیط کامل نبوده است.
وی با اشاره به اینکه بشر در ساخت سیستم های هوشمند شبیه انسان موفق عمل نکرده است، اظهار کرد: ساخت ماشین های هوشمند شبیه انسان ملزم به شناخت همه جانبه رفتار انسان است که این کار امری بسیار پیچیده است و نیاز به پژوهش بسیاری از علوم انسانی در خصوص رفتارها دارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: بشر تاکنون در ساخت ماشین های هوشمند برای انجام اعمال خاص بسیار موفق عمل کرده است. در حال حاضر دانشمندان توانسته اند با استفاده از ارتباط نوری برخی از حشرات را تحت کنترل خود درآورند.
ربیعی با اشاره به فناوری یادگیری ماشینی اظهار کرد: بشر در سال های اخیر متوجه شده می تواند با استفاده از پردازش داده و دانش علوم جدید را کشف کند.
وی با اشاره به برهم خوردن تعادل محیط توسط فناوری ها گفت: باید پیش از وقوع رویداد به دنبال راهکاری برای کنترل شرایط بود؛ چرا که این توانایی اداره شرایط برای تمامی افراد وجود دارد، اما باید از سنین کم به آموزش کودکان در این خصوص پرداخت.
ربیعی خاطر نشان کرد: دانشمندان در دنیا به دنبال ساخت ماشین هایی شبیه انسان هستند، اما با توجه به کمبود ابزار و علم کافی در این زمینه با محقق شدن این سیستم فاصله بسیاری وجود دارد.
**9491**1584
کد N2094062

وبگردی