آفتاب

«چهل سال نمایش» گشایشی برای تسهیل آینده تئاتر

«چهل سال نمایش» گشایشی برای تسهیل آینده تئاتر

تهران - ایرنا - مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» ،گفت:داشتن آمار سال های گذشته بدون شک دریچه ای بسوی تسهیل آینده حوزه تئاتر گشوده و کمک شایانی برای برنامه ریزی های آتی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شهرام کرمی عصر سه شنبه در آیین رونمایی چهل سال صحنه با اشاره به جزئیاتی از این کتاب، اظهار داشت: کتاب چهل سال نمایش می تواند به آینده تئاتر کمک کند تا با استناد به آن برنامه ریزی تسهیل می شود.
وی افزود: چهل سال نمایش سرمایه خوبی از هنرمندان این عرصه و رویداد های تئاتر در اختیار ما قرار می دهد که سرمایه هنر انقلاب اسلامی و تئاتر کشور ما است و با چشم انداز روشنی برنامه ریزی کنیم.
مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد همچنین با بیان اینکه در تئاتر جهان و مدیریت فرهنگی و هنری و هنرهای مبنا برای برنامه ریزی های در طولانی مدت استفاده از آمار است خاطرنشان کرد: 150 سال از حضور تئاتر شهری در ایران می گذرد؛ از آن زمان تاکنون هنرهای نمایشی دچار افت و خیز های فراوانی شده است و گاها تحریم، تفکر سیاسی، محدودیت، تجدد صرف را تجربه کرده است و دوران باشکوهی که منجر به تحول در هنرهای نمایشی شد تاتر بعد از انقلاب بود.
وی همچنین با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی نمایش به سمت تئاتر اروپایی سوق یافته بود تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی تئاتر دچار تحولات اساسی شد و در این 40 سال اتفاقات خوبی را رقم زده است و کتاب چهل سال نمایش می تواند به عنوان ارزیابی، اطلاعات مناسبی را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
کرمی تاکید کرد: انقلاب اسلامی با هدف تغییر در بنیاد فکری جامعه، سیستم و نظام حکومتی ایجاد شد و می توانیم مهم ترین تغییر در فرهنگ جامعه را از مهم ترین اتفاقات انقلاب اسلامی نام ببریم.
این نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه هنرهای نمایشی تثبیت شده امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به فعالیت علمی داشتن و به دست آوردن اطلاعات ضروری است.
وی با بیان اینکه اطلاعات آماری تئاتر ایران از خط سیر و جریان هنری بسیار کمتر است اظهار داشت: حاصل شش ماه تلاش گروهی کتاب دو جلدی چهل سال نمایش 900 صفحه ای شد که سیر تئاتری ایران را به صورت غنی و ارزشمند ارائه می کند.
کرمی تصریح کرد: پس از جمع آوری اطلاعات در این کتاب به این نتیجه رسیدیم که به عنوان مثال در ایران بیش از 80 جشنواره تئاتری برگزار می شود و این آمار در کشور آلمان 40 جشنواره است اما مخاطبان نمایش ها در آلمان 35 میلیون نفر است که این تعداد در ایران به پنج میلیون نفر می رسد.
وی افزود: ما با استناد به این نگاه آماری متوجه می شویم که باید رویداد های مردمی را گسترش دهیم و با حمایت از تولیدات اجرایی و تبادل آثار هنری میان کشورها شاهد تئاتر مردمی بیشتری باشیم.
وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت های تئاتر ایران بیشتر استفاده کنیم، اظهار داشت: آغاز هر فعالیت می تواند با نقاط ضعف و قوتی رو به رو باشد و ما با شناسایی این نقاط می توانیم بهترین بهره برداری را داشته باشیم تا تئاتر ایران هر روز گامی به جلو بردارد.
در آیین چهل سال صحنه از کتاب چهل سال نمایش رونمایی شد و از کریم اکبری مبارکه، سعید اسماعیلی، اعظم بروجردی، ندا ثابتی، مرتضی شاه کرم، امیرحسین شفیعی، حسین عالم بخش، محمود فرهنگ، نصراله قادری و مریم معترف به عنوان 10 هنرمند انقلاب اسلامی عرصه نمایش تقدیر شد.
این آئین با حضور سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید نیلی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی، علیرضا زندوکیل معاونت هنری شهرداری تهران و نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد.
«چهل سال نمایش» حاوی کوشش‌های هنرمندان هنر نمایشی در سطح کشور از سال 57 تا 97 را دربرمی گیرد که توسط علی ایزدی و منوچهر اکبرلو گردآوری شده است.
فراهنگ ** 7561 ** 1355 **
کد N2094061

وبگردی