آفتاب

در حق دولت منصفانه رفتار نشده است/ انجام گشت‌های مشترک تعزیرات پیش از سال جدید

در حق دولت منصفانه رفتار نشده است/ انجام گشت‌های مشترک تعزیرات پیش از سال جدید

وزیر دادگستری گفت: شیوه تعلق صنفی، بخشی و سازمانی نباید به گونه‌ای باشد که از مسیر حق خارج شود و حقیقتا گاهی وقت‌ها با دولت منصفانه رفتار نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، سیدعلیرضا آوایی در دیدار با کارکنان تعزیرات حکومتی استان قزوین اظهار کرد: یکی از آفات کار دستگاه قضایی، دادگستری، تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های شبه قضایی، عادی شدن کار است که می‌توان به عادی شدن صدور قرار بازداشت موقت، بازرسی منزل، ایجاد سوءسابقه و جریمه کردن افراد اشاره کرد. گرچه امری طبیعی است اما هر کدام از این تصمیمات زلزله‌ای در طایفه‌ای ایجاد می‌کند.

وی افزود: گاهی ارسال یک دعوتنامه و یا احضار به یک فرد برای حضور در سازمان تعزیرات حکومتی و تشکیلات قضایی می‌تواند تمام اعتبار یک نفر را نابود کند که لازم است مراقب باشیم که آثار و عوارض آن، متوجه آبروی افراد نشود چرا که اگر باور داشته باشیم آبروی مومن مانند خونش است، حتما احتیاط خواهیم کرد گرچه نباید آن قدر احتیاط کنیم که وظیفه قانونی خود را نتوانیم انجام دهیم.

تعزیرات حکومتی پناهگاه مردم باشد

وزیر دادگستری ادامه داد: مردم گاهی اوقات تحت ظلم برخی افراد قرار می‌گیرند که تعزیرات حکومتی باید پناهگاه مردم باشد و نباید آنها را بی‌پناه بگذارد.

آوایی اضافه کرد: تجربه سال‌ها کار، نشان داده کسانی که نسبت به آبروی مردم بی‌احتیاطی کرده‌اند، در هر رده و با هر میزان حمایتی که از آنها شده است، معمولا بی‌آبرو شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: قانون روزگار، عمل و عکس‌العمل است و عالم بازتاب رفتارهای ما است و باید مراقب باشیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این شرایط اقتصادی مردم از مسئولان قضایی انتظار دارند که به آنها کمک کنند که با توجه به فرا رسیدن ایام عید، سازمان تعزیرات حکومتی در سراسر کشور نسبت به برگزاری گشت‌های مشترک به صورت واقعی همراه با اطلاع‌رسانی و نه نمایشی و تبلیغاتی اقدام خواهد کرد تا با هرگونه گرانفروشی مقابله شود و این موضوع بر مردم تحمیل نشود.

فضاهای اجتماعی ما را هیجانی نکند

وزیر دادگستری افزود: فضاهای اجتماعی و سیاسی نباید ما را هیجانی کند و برای مطالبات مردمی نباید تصمیمات تندی را برای ظلم به مردم و کسبه أخذ کنیم تا مردم خوشحال شوند.

آوایی ادامه داد: محدوده اختیارات ما در حوزه شرع و قانون است که مطالبات اجتماعی، مطبوعات و رسانه‌ها در همین پروسه است بنابراین آنچه مهم است، شرافت حرفه‌ای و وجدان ماست چراکه با هر تصمیمی باید عمری زندگی می‌کنیم و خاطراتی که از تصمیمات داریم ما را رها نمی‌کند.

وی اضافه کرد: اینکه چه کسی برای ما کف زد، چه کسی به ما پست داد و از چه مقامی تقدیر گرفتیم خیالات و وهم است و جز ما، وجدان و قیامت چیزی واقعی نیست و بقیه داستان است.

این مقام قضایی خاطرنشان کرد: امام رحمه‌الله از دو چیز فرار کرد یکی شهرت و دیگری مرجعیت بود که اجازه نمی‌داد دو نفر همراهش در خیابان راه بروند تا جلب توجه شود و خدا هم به ایشان عزتی وافر داد.

خیلی به دولت حمله شده است

وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط خاص ایجاد شده و نوسانات در قیمت‌های ارز و بازار تصریح کرد: خیلی به دولت حمله شده گرچه دفاع مطلق هم نمی‌کنم و در تمام تصمیماتی که گرفته‌ایم نمی‌توانیم مطلقا اذعان کنیم اشتباهی نداشته‌ایم.

آوایی افزود: شیوه تعلق صنفی، بخشی و سازمانی نباید به گونه‌ای باشد که از مسیر حق خارج شود و حقیقتا گاهی وقت‌ها با دولت منصفانه رفتار نمی‌شود.

وی ادامه داد: دولت تقریبا همان دولت یازدهم با اندک تغییرات است آیا قیمت ارز در دولت گذشته ثابت بود یا متغیر، آیا نرخ تورم سیر صعودی داشته یا کنترل شده بود اگر دولت ضعیف و ناتوان است، باید در دولت قبلی هم این گونه می‌بود که نبود.

این مقام قضایی اضافه کرد: یک مجموعه‌ای نقض عهد و خلاف کرده و همه ضابطه‌های بین‌المللی را به هم ریخته است، به جای اینکه نوک پیکان حمله متوجه عهدشکنان باشد به سمت دولت است و دولت هم در زیر این همه فشار که از هر سو بر آن وارد می‌شود، ایستاده و تحمل می‌کند.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: هر دولتی با هر خط و مشی که داشت در این شرایط همین وضعیت دولت دوازدهم را داشت؛ قبل از اینکه بگوییم جایگاه سازمانی داریم باید بدانیم که بشر و انسان هستیم و لازمه کار انصاف است که گاهی وقت‌ها در خصوص دولت، انصاف مشاهده نشده است.

کد N2093838

وبگردی