آفتاب

برای اولین بار انجام شد؛ عمل موفق‌آمیز پیوند «پر»

برای اولین بار انجام شد؛ عمل موفق‌آمیز پیوند «پر»

ایرنا نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت : برای نخستین بار در کشور عمل پیوند پر برای پرندگان آسیب دیده در این استان با موفقیت انجام شد.

فردین حکیمی گفت: یک تیم دامپزشکی در البرز این عمل پیوند پر را بر روی ۲ قطعه پرنده اهلی انجام داد.
او گفت: امروزه زنده گیری و تجارت غیرقانونی حیات وحش به ویژه پرندگان شکاری
یکی از تهدیدات جدی برای بقاء نسل جانوران به شمار می رود.
حکیمی گفت: برخی با اهداف سودجویانه جانوران را از زیستگاه خود جدا و با دریافت مبالغ گزاف در اختیار سوداگران حیات وحش قرار می دهند تا این گونه ها را در شرایط اسارت، قفس، منازل مسکونی و مراکز تجاری و در معرض عموم نگهداری کنند.
حکیمی ادامه داد: پرندگان گرفتار در قفس پس از مدتی دچار ضعف عضلانی شده و توانایی پرواز را از دست می دهند.
او بیان داشت : تعدادی از این پرندگان به علت شرایط نامناسب نگهداری و تغذیه نامناسب تلف می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز ، اقدامات غیر قانونی شکارچیان را از دیگر تهدیدهای حیات وحش برشمرد و گفت: این افراد با حضور در زیستگاه های وحوش ، خسارات فراوانی به گونه های جانوری وارد می کند.
وی افزود: خوشبختانه در استان البرز میزان همکاری و مشارکت مردم در بخش حفاظت از حیات وحش در سطح بالایی قرار دارد و دوستداران حیات وحش هرگونه آسیب دیدگی پرندگان و سایر جانوران را گزارش می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز درعین حال گفت: انتظار می رود شهروندان البرزی پرندگان آسیب دیده در قفس را برای درمان به کلینیک های ئامپزشکی انتقال دهند.
وی اظهار داشت : عمل موفقیت آمیز پیوند پر برای پرندگان گام ارزشمند علمی است که دارندگان پرندگان آسیب دیده می توانند از این دستاورد جدید علمی استفاده کنند.

سعید یزدانی نیا دامپزشک فعال در حوزه حیات وحش و مجری طرح پیوند پر در پرندگان اظهار داشت: حیات وحش به ویژه پرندگان همواره در معرض انواع مخاطرات طبیعی و انسانی همچون تخریب زیستگاه ها، خشکسالی، شکار غیر مجاز و نامتعارف، تله گذاری، قاچاق و تجارت غیر قانونی از سوی افراد سودجو مواجه هستند.
وی گفت: یکی از بزرگترین معضلات مربوط به تیمار و بازپروری پرندگان، آسیب دیدگی در پرها به ویژه شاه‌پرها می‌باشد، چرا که در این صورت امکان رهاسازی و بازگرداندن پرندگان به طبیعت تا زمان رویش مجدد پرها وجود نخواهد داشت.
وی افزود: طبق تجربه شخصی و آمار ثبت شده از پرندگان وحشی آسیب دیده که طی 2 سال اخیر از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست استان های خوزستان و البرز ارجاع داده شده است، در بیشتر مواقع این پرندگان و بخصوص پرندگان شکاری با آسیب ها و نقایص پر همراه بوده و همین امر روند بازپروری و رهاسازی این پرندگان را به تعویق انداخته یا اینکه در بعضی موارد غیر ممکن می سازد.
یزدانی نیا اظهار داشت: از جمله علل رایج آسیب به پرهای پرندگان حیات وحش، برخورد پرندگان با تاسیسات شهری و روستایی مانند برخورد با سیم های برق، تله گذاری توسط قاچاقچیان، بریدن و قیچی کردن پرها توسط متخلفان با هدف نگهداری آنها در اسارت، حمل و نقل غیر اصولی از محل زنده گیری و ضبط پرندگان تا مراکز درمانی و بازپروری است.

وی گفت: به جز برخی بیماری های متابولیک و عفونی، بیشترپرندگان آسیب دیده حیات وحش به ویژه پرندگان شکاری که توسط سازمان حفاظت محیط زیست و فعالان محیط زیست به مراکز دامپزشکی ارجاع داده می شوند با مشکلاتی از قبیل انواع شکستگی ها، زخم ها، تروما و اصابت گلوله مواجه هستند.
این دامپزشک افزود: اگر چه صدمات ذکر شده بسته به نوع و میزان آسیب وارد شده، با روش های جراحی و مراقبت های ویژه قابل جبران است اما تا زمانی که سلامت کامل پرنده و بخصوص سلامت پرها توسط دامپزشک معالج تایید نشود امکان رهاسازی و بازگشت به طبیعت برای پرنده وجود نخواهد داشت.
وی بیان داشت: حتی اگر مدت زمان نقاحت پرنده بیمار برای رفع عارضه اولیه ( مثلا اصابت گلوله یا شکستگی استخوان ) به طور کامل سپری شود، تا زمان رویش دوباره پرهای جدید نمی توان پرنده را رهاسازی کرد.
وی اضافه کرد: به عبارت دیگر عامل محدود کننده زمان برای رهاسازی این موارد،رویش دوباره و رشد کافی پرهای جایگزین است که حدود یکسال به طول می انجامد.

یزدانی نیا گفت: بازپروری و نگهداری طولانی مدت پرندگان در شرایط اسارت با هدف رویش
دوباره پرها نیز موجب بروز مشکلات جدی دیگری هستند که در برخی موارد منجر به از دست دادن دائمی توانایی پرندگان وحشی برای بازگشت به طبیعت می شود.
وی افزود: عمل پیوند پر در پرندگان راه حلی نوین با هدف رفع مشکلات ناشی از نگهداری طولانی مدت در شرایط اسارت می باشد که اخیرا توسط برخی محققان طب حیات وحش در کشورهایی همچون انگلستان و استرالیا با موفقیت انجام گرفته است.
این دامپزشک ادامه داد: در زمان حاضر روش رایجی که برای تیمار پرندگان با مشکلات و نقایص پر اتخاذ می شود، ارجاع آن ها به مراکز بازپروری به منظور نگهداری طولانی مدت تا زمان رویش و رشد دوباره پرها است.
وی افزود: خوشبختانه برای نخستین بار در استان البرز عمل پیوند پر در پرندگان با سه تکنیک مختلف، مشابه پیوند در ارگان های بیولوژیک بدن با موفقیت انجام گرفت.
یزدانی نیا اظهار داشت: در این عمل از یک فرد طوطی خاکستری آفریقایی و 2 فرد کبوتر برای انجام تکنیک های نام برده شده استفاده شد.
وی گفت: علاوه بر عمل پیوند، تست های بیومکانیکی پر و آزمایش پرواز برای پرنده های پیوند داده شده نیز صورت پذیرفت و نتایج رضایت بخش بود.

۴۲۲۳۸

کد N2093455

وبگردی