آفتاب

همکاری ایران و چین برای مقابله با گرد و غبار

همکاری ایران و چین برای مقابله با گرد و غبار

تهران-ایرنا- مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در تلاش برای همکاری با چین در زمینه مقابله با گرد و غبار هستیم که امیدواریم تا پایان سالجاری محقق شود.

علی محمد طهماسبی بیرگانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: گرد و غبار یکی از چالش های زیست محیطی است که مشکلات زیادی را برای کشور به ویژه در استان های غربی و جنوبی ایجاد کرده است.
وی اظهارداشت: ایران برای مقابله با این پدیده اقدامات گسترده ای انجام داده و تجربیات خوبی کسب کرده است به طوری که در این زمینه به عنوان کشوری پیشرو در دنیا شناخته می شود اما به علت اهمیت موضوع و برطرف کردن هر چه سریعتر این معضل در استان های تحت تاثیر گرد و غبار در صدد استفاده از تجربیات بین المللی هستیم.
وی ادامه داد: در این زمینه با ژاپن همکاری های خوبی داریم اما این کشور بیشتر در زمینه نرم افزاری فعالیت می کند و تجریه اجرا ندارد از این رو در صدد همکاری با کشوری مانند چین هستیم که تجربه اجرایی موفقی در زمینه مقابله با گرد و غبار دارد.
طهماسبی افزود: چند سالی است تجربه مشترکی در زمینه مقابله با گرد و غبار میان چهار کشور ژاپن و کره جنوبی به عنوان تامین کننده منابع مالی و چین و مغولستان به عنوان مجری شکل گرفته که بسیار هم موفق بوده از این رو در تلاش برای استفاده از این تجربیات در کشور هستیم.
وی گفت: کشور ژاپن منشاء گرد و غبار ندارد فقط گرد و غباری به نام ' کوزا ' از سوی چین وارد این کشور می شود بنابراین باید آنرا در کشور مبدا یعنی چین مهار کند از این رو کارهای اجرایی خوبی برای مهار آن انجام شده است.
مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این شرایط مانند وضعیت ایران است به این صورت که بیشترین گرد و غبار از عراق و سوریه وارد ایران می شود بنابراین مهار آن نیاز به همکاری دارد.
وی اظهار داشت: سالها است که این چهار کشور در زمینه مقابله با گرد و غبار همکاری می کنند بنابراین درخواست برگزاری نشستی را با چین داده ایم تا بتوانیم از تجربیات مشترک آنها استفاده کنیم تا بر اساس آن طرحی را با همکاری برنامه محیط زیست ملل متحد (UNDP ) برای همکاری مشترک با کشورهای عراق و سوریه آغاز کنیم.
طهماسبی ادامه داد: به دنبال این هستیم تا این تجربه موفق جنوب شرق آسیا را وارد کشور کنیم زیرا قطعا این کشورها به ویژه چین در مدت 10سال همکاری مشترک به تجربیات خوبی دست یافته اند، بنابراین همکاری با ژاپنی ها در زمینه گرد و غبار را به این سمت و سو پیش خواهیم برد.
وی گفت: ژاپنی ها تجربه چندانی در زمینه عملیات و اجرا ندارند اما در زمینه نرم افزاری بسیار خوب کار می کنند در حالی که برای ما قوی بودن بخش اجرا نیز بسیار مهم است از این رو تلاش می کنیم یک گروه چینی را وارد کار کنیم.
وی افزود: در چین رودخانه ای موسوم به ' رودخانه زرد ' وجود دارد که رسوبات آبرفتی را وارد دشت کرده و مشکلات گرد و غباری زیادی را به وجود آورده است که در این زمینه بسیار خوب کار کرده اند و موفق بوده اند از این رو به فکر استفاده از این تجربیات برای برطرف کردن مشکل سیستان و بلوچستان هستیم.
مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار با اشاره به اینکه تاکنون در زمینه مقابله با گرد و غبار با چین همکاری نداشتیم گفت: یک موسسه تحقیقاتی به نام «گانزو» در چین درباره گرد و غبار فعالیت می کند، این موسسه با همکاری وزارت گردشگری این کشور دوره های چند روزه تا چند ماهه برگزار می کند که در آن هم به معرفی جاذبه های گردشگری و هم کار فنی در زمینه گرد و غبار می پردازد که در صدد برقراری ارتباط با آن موسسه هستیم.
وی گفت: برای شروع همکاری با چینی ها مکاتبات لازم را با بخش بین المللی سازمان محیط زیست انجام داده ایم و آنها نیز با این موسسه ( گانزو ) مکاتبه کرده اند و ما نیز خواسته های خود را به آنها اعلام کرده ایم و در نظر داریم تا گروهی از آنها برای بازدید به ایران سفر کنند و شرایط را ببیند تا شرایط انتقال تجربیات فراهم شود و یا اگر لازم باشد از ایران کارشناس بفرستیم.
مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: خیلی تلاش می کنیم که تا پایان سالجاری این همکاری را آغاز کنیم، رییس سازمان محیط زیست نیز تاکید دارد تا این کار زودتر انجام شود.
وی درباره نوع جنس گرد و غبار در کشورها گفت: قطعا جنس و اندازه گرد و غبار در کشورها متفاوت است اما در منشاء و راه های مقابله با هم فرقی ندارند، ممکن است در ریز مساله یک سری تفاوت هایی وجود داشته باشد اما اصول کلی مساله یکی است بنابراین می توان تجربیات موفق را با کمی تطبیق استفاده کرد.
علمی 9014**1440
کد N2093106

وبگردی