آفتاب

قربانی کردن منافع ملی پای مصالح گروهی

قربانی کردن منافع ملی پای مصالح گروهی

تهران-ایرنا- اقدام ناکام برخی نمایندگان برای طرح موضوع استیضاح رئیس جمهوری با انتقاد صاحب نظران قرار گرفت و آنها با اشاره به ضرورت درک شرایط کشور، بر حفظ وحدت و ترجیح منافع ملی بر خواسته های حزبی تاکید کردند.

در شرایطی که کشور درگیر مقابله با فشارهای آمریکا و متحدان منطقه ای است و کاخ سفید با تلاش برای ایجاد شکاف میان مسئولان و مردم با حاکمیت درپی تحمیل خواسته های خود به جمهوری اسلامی است، طرح این موضوع از سوی شماری از نمایندگان مخالف دولت، بهت و حیرت ناظران سیاسی را برانگیخت.
اگر چه افکار عمومی و قاطبه نمایندگان، تقلای تعداد اندکی برای بی اعتبار کردن اقدامات دولت دوازدهم را جدی نگرفته اند، ولی رویکرد آنها به رغم توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم حفظ وحدت، نشان داد این طیف منافع شخصی و آنی را برمنافع و مصالح ملی کشور ترجیح می دهند.
در این چارچوب، تعدادی از نمایندگان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه طرح این مسائل تنش آفرین در شرایط فعلی به سود کشور نیست، این اقدام را نوعی فرافکنی دانستند.
نمایندگان مجلس این گونه اقدامات را نمایش اقلیت تندرو در آستانه انتخابات سال آینده مجلس یازدهم می دانند و پیشنهاد می کنند این عده بجای پررنگ کردن اختلافات، انرژی خود را صرف گفت و گوی ملی برای حل مسائل کشورکند.
در این زمینه، «احمدمازنی» رئیس کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر به لحاظ قانون اساسی و قوانین موضوعه به این موضوع نگاه کنیم نظارت بر دولت و بخش های مختلف نظام، حق مجلس است. اما در استفاده از این حق باید ملاحظات مختلف را درنظر بگیریم که یکی از آن ملاحظات شرایط خاص کشور است.
وی ادامه داد: در طرحی که برخی همکاران از رییس جمهوری تهیه کرده اند، احساس می شود که هدف فشار بیشتر به دولت و رییس جمهوری از موضع یک جناح سیاسی افراطی درکشور است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: بخش قابل توجهی از عوامل تعیین کننده فشارهای اقتصادی و روانی بر کشور، خارجی است نکته ای که رهبری، دولت و ملت به خوبی دریافته اند این فشار، واقعی است و دشمن هم نگفته است که می خواهد به یک جناح خاص فشار بیاورد، بلکه این فشار و تحریم ها به همه جناح ها و مردم تحمیل شده است. فشاری که توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا مدیریت می شود و حکومت های زبونی چون عربستان سعودی و امارات از آن پیروی می کنند.
مازنی خاطرنشان کرد: لبه تیغ فشارها بر مردم متوجه کسانی است که در سال های گذشته از فرصت های داخلی و بین المللی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور استفاده نکردند، حال که از این فرصت ها استفاده شده است، طلبکار هستند و به جای پاسخگویی در پی تخریب به هر وسیله ای هستند. اگرچه بیشتر این تخریب ها متوجه دستاوردهای مثبت دولت است.
وی با بیان این که سوال هایی که درباره رییس جمهوری می شود نوعی فرافکنی است، گفت: کسانی باید پاسخگو باشند که نگذاشتند دولت درمسیر ایجاد توازن روابط بین الملل و ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی موفق باشد.
مازنی با بیان این که دلیل عدم توفیق دولت ممکن است درصدی به خود دولت برگردد، گفت: اما امروز کسانی که این سوالات را مطرح می کنند بیش از دولت باید پاسخگو باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دوستان ما از مسیر گفت و گو و تعامل با دولت و حامیان آن وارد شوند هم نزد افکار عمومی محبوب تر می شوند و هم می توانند به حل مساله کمک کنند. اما این روش باعث می شود برخی حامیان دولت که احیانا منتقد دولت نیز هستند در موضع دفاع از دولت قرار بگیرند و در نتیجه به جای گفت و گوی علمی و منطقی، از منظر سیاسی و مجادله حیدری- نعمتی به مسائل مهم از جمله اقتصاد کلان و خرد و نیازهای روزمره مردم بپردازند.
وی از نمایندگان طراح این موضوع خواست به جای این اقدام از گفت و گوی ملی حمایت کنند. موضوعی که مورد تاکید رئیس جمهوری و فراکسیون امید بوده است. «از این آقایان تقاضا می کنم به اکثریت ملت پیوسته و از این رفتارها دست بردارند»
مازنی خاطرنشان کرد: طرح این موضوع را در شرایط فعلی کشور مناسب نمی دانم چرا که یکسال تا پایان دوره دهم مجلس مانده است. اهداف این نمایندگان بیشتر سیاسی است و آنها خوب می دانند که با این کار نمی توانند دولت را ساقط کنند. آنها با این روش ها تصور می کنند می توانند در سال 1398 و 1400 از مردم رای بگیرند که میسر نیست. حتی ممکن است مردم به دلیل این اختلافات سیاسی و جناحی با صندوق رای قهر کنند.

** این گونه اقدامات در مجلس به تفکرات نتانیاهو کمک می کند
«محمد حسین قربانی» نماینده مردم آستانه و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: طرح عدم کفایت رییس جمهوری توسط برخی نمایندگان، یکی از کارهای «بسیار بسیار ناموفق، غیرعملیاتی و صددرصد سیاسی» مجلس دهم است که در افکار عمومی نقش می بندد.
وی با بیان اینکه شرایط جنگ اقتصادی به مراتب سخت تر از جنگ هشت ساله است، ادامه داد: پس از گذشت چهاردهه، امروز در شرایط سختی قرار گرفته ایم. رهبر معظم انقلاب تاکید می کنند که همه موظف هستند دولت را حمایت کنند چون در خط مقدم جبهه است. این گونه کارها در مجلس جز کمک به تفکرات نتانیاهو هیچ چیزدیگری نیست.

**از تجربیات جهانی برای رفع چالش ها استفاده کنیم
«علی وقف چی» نماینده مردم زنجان و طارم و عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: اگرچه نقدهایی به دولت وارد است اما اگر معتقدیم که امروز جنگ، جنگ اقتصادی است برآن مبنا باید تصمیمات اقتصادی در دولت، مجلس و قوه قضاییه گرفته شود یعنی این که همه دست به دست هم بدهند و با جدیت تمام چالش ها را مدیریت کنند.
وی افزود: از آقای ذوالنور خواهش می کنم به جای این مسیر، راهی را برویم که در آن منافع ملی در نظر گرفته شود. چالش ها و راهکارها که فکر می کنیم درست است را ارائه دهیم و از دولت بخواهیم در زمانی مشخص در ارتباط با مشکلات کشور و بحث هایی که مطرح است، اعلام موضع کند.
وقف چی با بیان اینکه در شرایطی که در منطقه حاکم است باید مشکلات و دعواهای خودمان را در مجموعه داخلی حل و فصل کنیم و آن را به جامعه تسری ندهیم، خاطرنشان کرد: هم اکنون مردم در استرس و نگرانی هستند، بنابراین باید سعی کنیم با تصمیماتی که می گیریم این نگرانی را به حداقل برسانیم.
وی یادآور شد: مجلس و دولت باید رویکرد خود را تغییر دهند. تا به امروز تصمیمات و بودجه نویسی ها منجر به تشدید اختلافات طبقاتی شده است. بنابراین با استفاده از ظرفیت های علمی و نگاهی مثبت، همه باید رویکرد خود را به وضع موجود تغییر دهند.
نماینده مردم زنجان تاکید کرد: در جاهایی هم نمی توانیم کاری کنیم از تجربیات جهانی استفاده کنیم و ببینیم که کشورهای دیگر با چالش ها چگونه برخورد می کنند.

** طرح عدم کفایت سیاسی رییس جمهوری به صلاح نیست
«محسن کوهکن» نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود انتقادهای جدی به دولت اما طرح عدم کفایت سیاسی رییس جمهوری را به صلاح نمی دانیم و آنرا امضا هم نمی کنیم.
در هر شکل شرایط پیش روی کشور در معرض داوری همگانی است. در شرایطی که دولت در مواجهه سنگین با سیاستهای خصمانه دولت آمریکا و متحدان منطقه ای آن قرار گرفته است، گرفتاری های جدید و ماجراآفرینی داخلی روزانه مخالفان برای دولت، به صلاح کشور نیست و افکار عمومی و فضای سیاسی از چنین رویکردهای نمایشی استقبال نمی کند و انتظار هم نمی رود از چنین اقداماتی آبی برای عاملان آن گرم شود.
سیام**3202**1535
کد N2092827

وبگردی