آفتاب
در حاشیه برگزاری نمایشگاهی با عنوان «به اورشلیم خوش آمدید»!

آلمانی‌ها به منع ورود خبرنگار ایرانی به موزه «یهود» اعتراض کردند

آلمانی‌ها به منع ورود خبرنگار ایرانی به موزه «یهود» اعتراض کردند

موزه «یهود» آلمان از ورود خبرنگار ایرانی که قصد تهیه گزارش از نمایشگاه «به اورشلیم خوش آمدید» را داشت، ممانعت کرد. این کار اعتراض روزنامه‌نگاران آلمانی را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، «موزه یهود» در برلین از ورود خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای فیلم‌برداری از بخش‌های مختلف این موزه جلوگیری کرد. به گفته مسئولان موزه، این تصمیم به دلیل نگرش ضد صهیونیستی این شبکه اتخاذ شده است.

تصمیم مسئولان موزه با واکنش‌ روزنامه‌نگاران و نمایندگان رسانه‌های مختلف در آلمان مواجه شده است. آن‌طور که گفته می‌شود، برگزاری نمایشگاه «به اورشلیم خوش آمدید» در موزه یهود برلین، نتانیاهو را بسیار عصبانی کرده، این در حالی است که خبرنگار شبکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خواستار فیلم‌برداری از این موزه شده است.

در  نمایشگاه «به اورشلیم خوش آمدید»، شهر اورشلیم به عنوان مکانی محبوب برای یهودیان، مسلمانان و مسیحیان نشان داده می‌شود. به اعتقاد نتانیاهو، این نمایشگاه بیش از حد یک طرفه است. او مسئولان موزه را به جانبداری از مسلمانان فلسطین متهم کرده و حتی خواستار کاهش منابع مالی موزه یهود از سوی مقامات کشور آلمان شده است. در این میان، درخواست خبرنگار ایرانی برای تهیه گزارش از این موزه جنجال‌برانگیز شده است. ولی‌الله شجاعی خان‌آبادی، خبرنگار ارشد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در برلین می‌گوید، این شبکه می‌خواهد پیام نمایشگاه را منعکس کند. در این نمایشگاه، اورشلیم به عنوان شهری که همه ادیان بزرگ توحیدی در آن ریشه‌ دارند، معرفی شده است. مسئولان موزه، درخواست خبرنگار صدا و سیما را رد کردند.

آنان دلیل این کار را نگرش ضد صهیونیستی و تبلیغات ضد اسرائیلی در این شبکه عنوان کرده‌اند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در برلین، از سال ۲۰۰۲ عضو مطبوعات خارجی آلمان است و سال‌هاست در برلین فعالیت می‌کند. خبرنگار ارشد این شبکه معتقد است که برخورد مسئولان موزه با روحیه کار رسانه‌ای در آلمان مطابقت ندارد. با این وجود، مسئولان وزارت فرهنگ و رسانه‌ آلمان از تصمیم مسئولان موزه حمایت کردند.

براساس بیانیه‌ای که این وزارتخانه منتشر کرده، این تصمیم در شرایط خاص گرفته شده است. آنها در این بیانیه تاکید کرده‌اند که اعتبار رسانه‌ها به آنها این امکان را نمی‌دهد که اجازه دسترسی به اماکنی مانند موزه یهود را داشته باشند. این‌ها در حالی است که اکثر خبرنگاران و کارشناسان رسانه در آلمان با تصمیم مسئولان موزه یهود مخالفت کرده‌اند. هندریک زورنر، سخنگوی انجمن‌های روزنامه‌نگاران آلمانی در این‌باره گفت: «هیچ موسسه دولتی در آلمان نباید به دلیل نوع گزارش‌دهی یک رسانه، از ورود آن جلوگیری کند. همچنین هیچ‌یک از سازمان‌ها و نهادهای فدرال نباید درباره شیوه گزارشگری یک رسانه اظهارنظر کنند.»

مسئولان انجمن رسانه‌های خارجی در آلمان نیز به رفتار مسئولان موزه اعتراض کرده‌اند. پاسکال تیبات، رئیس انجمن در این باره می‌گوید: «با نمایندگان رسانه‌های خارجی باید به گونه‌ای مشابه برخورد شود و این مشمول شبکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز می‌شود.» این اتحادیه که یکی از قدیمی‌ترین اتحادیه‌های خبرنگاران در آلمان است، محدودیت آزادی رسانه‌ها را به طور کلی محکوم می‌کند.

علاوه بر این،‌ توبیاس گوستومیس، کارشناس حقوق رسانه در موسسه روزنامه‌نگاری دانشگاه فنی دورتموند نیز معتقد است که تصمیم مسئولان موزه درست نیست. او می‌گوید: «تنها در صورتی می‌توان جلوی کار رسانه‌ها را گرفت که بدانیم گزارش آنها امنیت افراد یا مکان را مختل می‌کند. البته این باید اثبات شود و تنها داشتن این فرضیه که فیلمبرداری از یک مکان باعث برهم خوردن امنیت آن می‌شود، کافی نیست.» براساس قوانین موزه، مسئولان آن درصورتی می‌توانند از حضور افراد ممانعت به عمل آورند که حضور آنان یا عملیات موزه را مختل کند و یا به کارکنان و سایر بازدیدکنندگان آسیب برساند. این در حالی است که به نظر می‌رسد مسئولان موزه تنها به دلایل سیاسی مانع حضور خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این مکان شده‌اند. رئیس دفتر صدا و سیمای ایران در برلین می‌گوید: «ما ممنوعیت را پذیرفته‌ایم، اما دلایل مسئولان موزه برایمان قابل قبول نیست.»

این خبر را رایزنی فرهنگی ایران در آلمان برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر گذاشته است.

کد N2092761

وبگردی