آفتاب
پس از ۳ سال بازگشت به زمین؛

جدیدترین تغییرات در بدن فضانورد ناسا اعلام شد

جدیدترین تغییرات در بدن فضانورد ناسا اعلام شد

سه سال بعد از بازگشت «اسکات کلی» فضانورد ناسا بعد از حدود یک سال حضور در مدار زمین، پزشکان در حال مقایسه وضعیت سلامت او با برادر دوقلویش هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یاهونیوز، ناسا داده های فراوانی را در مورد وضعیت سلامت این فضانورد جمع آوری کرده و حالا این داده ها را با داده های مربوط به برادر دوقلوی وی که طی این مدت بر روی کره زمین حضور داشته مقایسه کرده تا دریابد آیا سفر فضایی شرایط جسمانی و فیزیکی اسکات کلی را بدتر کرده یا خیر.

مقایسه های انجام شده در این زمینه نشان می دهد که حضور اسکات کلی در ایستگاه فضایی بین المللی تاثیر مخربی بر روی سلامت وی نداشته است و در مجموع شرایط او امیدوارکننده است.

ناسا قصد دارد طی سال های آینده فضانوردانی را به کره ماه و مریخ اعزام کند و از همین رو تحقیقات گسترده ای را در مورد تاثیر حضور طولانی مدت انسان ها در فضا آغاز کرده تا دریابد چه خطراتی سلامت افراد را در چنین شرایطی تهدید می کند. نتایج بررسی های انجام شده در این زمینه در نشست سالانه انجمن پیشرفت علوم در آمریکا ارائه شد.

البته برخی تغییرات در وضعیت جسمانی اسکات کلی در زمان حضور در فضا رخ داده که از نظر ناسا باید به طور دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرند. این تغییرات عبارتند از افزایش شدید سرعت واکنش سیستم ایمنی بدن، تشدید نرخ بازسازی دی ان ای ها در ژن های این فضانورد و افزایش سطح میتوکندری در خون وی. میتوکندری اندامکی است که برای تنفس سلولی و انتقال انرژی در بدن به کار می رود.

محققان ناسا هنوز علت وقوع این تغییرات را در فضا درک نکرده اند، ولی امیدوارند در نهایت راهی برای تثبیت شرایط بدن در حین مسافرت های فضایی بلند مدت بیابند.

کد N2091947

وبگردی