آفتاب

آسمان اسفند؛ ماه مقارنه سیارات

آسمان اسفند؛ ماه مقارنه سیارات

تهران- ایرنا- اسفند ماه جاری موقعیت مناسبی برای رصد و عکاسی از موقعیت های نجومی مقارنه به دست می دهد که طی آن سیارات مختلف در وضعیت مقارنه با یکدیگر قرار دارند.

ندا جعفری کارشناس نجوم روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد رویدادهای نجومی ماه پیش رو اظهار داشت: در این ماه شاهد مقارنه سیارات مختلف در آسمان هستیم و رویداد نجومی مهم دیگری در پیش رو نداریم.
وی در توضیح معنای مقارنه سیارات مختلف اضافه کرد: مقارنه زمانی روی می دهد که هر دو جرم در آسمان از نظر ظاهری در فاصله ای کمتر از 7 درجه از یکدیگر قرار گیرند.
این کارشناس ارشد کیهان شناسی در مورد موارد مقارنه طی ماه اسفند گفت: بامداد 8 بهمن مقارنه ماه با سیاره مشتری روی می دهد.
جعفری با اشاره به رویداد هم خطی سه سیاره و قمر زمین (ماه) اضافه کرد: بامداد دو روز بعد؛ یعنی 10 اسفند هم شاهد هم خطی مشتری، زحل ، زهره و ماه هستیم. هم خطی سیارات به معنای آن است که موقعیت این اجرام در مدار خود به گونه ای است که از نظر ناظر زمینی در یک خط قرار بگیرند.
این منجم آماتور اضافه کرد: بامداد 11 اسفند مقارنه ماه، زحل و مریخ را داریم که زمان مناسبی از نظر رصد سیارات است؛ در این شرایط دو نقطه پرنور در نزدیک ماه قرار می گیرند که در واقع دو سیاره زحل و مشتری هستند.
«بامداد 12 اسفند مقارنه ماه و زهره روی می دهد و با توجه به اینکه زهره یکی از پرنورترین اجرام آسمان است موقعیت خوبی برای عکاسی آسمان است».
جعفری اظهار داشت: همچنین شامگاه 20 اسفند مقارنه ماه و مریخ روی می دهد و بامداد اول فروردین اعتدال بهاری را داریم.
علمی**9157**1440
کد N2091910

وبگردی