آفتاب
تندگویان در گفتگو با مهر:

همه نهادها قوانین مربوط به اشتغال‌زایی جوانان را تسهیل کنند

همه نهادها قوانین مربوط به اشتغال‌زایی جوانان را تسهیل کنند

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت همه نهادها باید قوانین مربوط به اشتغال جوانان را تسهیل کرده و در اعطای کمک های لازم ازجمله تسهیلات مالی و مجوزهای لازم به آنان، مطابق قوانین عادی برخورد نکنند.

محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اشتغال طرح ها و برنامه های اجرا شده برای اشتغال جوانان گفت: یکی از مهم ترین اقداماتی که در بحث اشتغال جوانان انجام شده شبکه سازی سمن ها بوده است. به منظور تجمیع سمن های سراسر کشور با یکدیگر و افزایش همکاری و هم افزایی سمن ها، این شبکه سازی و متصل کردن سمن ها به یکدیگر انجام شده و خود اشتغال مستقیم ایجاد می کند.

معاون امور جوانان با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دیگر نیز باید در ایجاد اشتغال برای جوانان تلاش کنند، تاکید کرد: از نهادهای دیگر میخواهیم تا برای در تسهیل در ایجاد اشتغال جوانان،  قوانین حوزه جوانان را تغییر داده و در اعطای کمک های لازم ازجمله تسهیلات، مجوزهای لازم و برخورد با کارآفرینان و جوانان همکاری داشته و مطابق با قوانین عادی کشور با آن ها برخورد نشود.

وی اظهار داشت: ما طبق قانون برنامه ششم توسعه، در حال ایجاد یک فضای آزمایشی در تشکل‌ها برای آسان کردم مراحل اشتغال زایی جوانان هستیم و اگر سایر نهادها همکاری لازم را نداشته باشند، جوانان دچار مشکل جدی خواهند شد.

تندگویان تاکید کرد: در واقع قوانین موجود در بستر آموزشی و فضای کسب کار برای جوانان باید تسهیل شود تا بتوانیم در ایجاد اشتغال موفق شویم.

وی با اشاره بر همکاری دیگر نهادها در زمینه تخصیص اعتبار برای اشتغال‌زایی توضیح داد: تاکنون صندوق کارآفرینی امید و یکی از بانک ها با اعطای وام و اعتبارات به کارآفرینان جوانان کمک بسیاری در ایجاد اشتغال کرده و ما نیز اعتبارات مالی خود را با برنامه ریزی و سیاست‌گذاری در این حوزه مصرف خواهیم کرد.

وی افزود: یکی از بانک های کشور که با بخش جوانان وزارت ورزش همکاری دارد، در طول سال جاری و در عرض چهار ماه ۶۰۰ اشتغال مستقیم با اعتبار بسیار کم را ایجاد کرده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش تصریح کرد: این اشتغال های ایجاد شده نیز به صورت چرخه‌ای و بسیار کارآمد بوده است. به طوریکه علاوه بر اعطای تسهیلات، مواد اولیه را نیز تهیه، با تخصیص وام کارگاه را تجهیز و محصول را نیز خریداری می کند.

تندگویان درخصوص نقش صندوق کارآفرینی امید در اشتغالزایی عنوان کرد: در این صندوق نیز جوانان در تشکل‌ها طرح های خود را ارائه می دهند و پس از تایید با مراجعه به بانک اعتبار لازم را دریافت می کنند. از ابتدای سال نیز حدود ۵۰ میلیارد تومان وام از این طریق پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در برخی استان ها از جمله تهران برای دریافت این اعتبارات با مشکل مواجه بودیم، اظهار داشت: به همین منظور اخیرا کارگروه ویژه‌ای برای حل این مشکل و تسهیل اخذ ضمانت‌نامه و اعتبارات تشکیل شد. در واقع معاونت جوانان به طور مستقیم با اعطای اعتبارات و ایجاد شرایط تخصصی در حال ایجاد اشتغال است.

تندگویان خاطرنشان کرد: در واقع اعتبارات ما بسیار کم است و اگر اعتباری که به دیگر وزارتخانه ها داده می شود را در اختیار داشتیم، اشتغال زایی بسیار زیادی را با الگوی کنونی ایجاد می کردیم.  

کد N2091890

وبگردی