آفتاب

کلاهبرداران حرفه‌ای موسسه خیریه داشتند!

کلاهبرداران حرفه‌ای موسسه خیریه داشتند!

میزان نوشت: رئیس پلیس فتا استان از دستگیری اعضای باند کلاهبرداری به روش فیشینگ که در پوشش کمک به موسسات خیریه از حساب کاربران در سراسر کشور مبلغ ۲ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بودند، خبر داد.

سرهنگ "محمد اقبالی"  گفت: در پی دریافت یک فقره پرونده شکایت خانمی به پلیس فتا مبنی بر برداشت ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از حساب بانکی وی به صورت اینترنتی پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران این پلیس قرار گرفت.

این مقام انتظامی گفت: در تحقیقات اولیه از شاکی محرز شد که وی به قصد کمک و انجام عمل خیرخواهانه وارد برنامه‌ای (اپلیکیشن) با نام بچه‌های بهشت شده که پس از ورود به لینک ارائه شده از وی درخواست شده که مبلغ ۲ هزار تومان واریز کند که در این هنگام با پیغام عملیات ناموفق مواجه و سپس بعد از حدود یک ساعت مبلغ فوق (۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) در چند مرحله از حساب وی برداشت شده است.

سرهنگ اقبالی افزود: بلافاصله در این رابطه تیم ویژه‌ای تشکیل و طی استعلام از حساب شاکی مشخص شد که موجودی به صورت انتقال وجه و خرید اینترنتی از حساب وی برداشت شده و به حساب شخص دیگری واریز شده که حساب مذکور مسدود و در بررسی پرینت حساب مشخص شد که خریدهای اینترنتی از درگاه یک شرکت تبلیغاتی صورت گرفته است.

این مقام انتظامی تصریح کرد: در استعلام از شرکت مذکور مشخص شد که این شرکت در امر تبلیغات به صورت گسترده در سطح کشور فعالیت دارد و بنا به درخواست شخصی، جهت تبلیغات کمک به کودکان بهشت یک شماره تلفن همراه و لینک کانال مربوطه برای انجام تبلیغات در اختیار شرکت قرار داده شده و مبلغ واریز شده به حساب شرکت نیز به عنوان هزینه تبلیغات دریافت شده است.

سرهنگ اقبالی بیان کرد: پرونده در حال بررسی بود که چندین پرونده شکایت دیگر مشابه پرونده مذکور به پلیس فتا ارجاع شد که با تحقیقات صورت گرفته تمامی شماره تلفن‌های ارائه شده جهت واریز وجه استعلام و فردی که این شماره‌ها را تهیه و معرفی کرده بود شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.

رئیس پلیس فتا استان البرز افزود: متهم دستگیر شده اظهار داشت که با شماره ملی افراد مختلف که اغلب معتاد بودند اقدام به خرید چندین فقره سیم کارت کرده و آن‌ها در اختیار فرد دیگری قرار داده و آن شخص نیز با درج آگهی در سایت‌های تبلیغاتی معروف که در تمامی کشور در حال فعالیت است اقدام به تبلیغ در این خصوص کرده است که در بازرسی از محل اختفای وی چندین فقره سیم کارت بانکی که در زمینه فیشینگ از آن‌ها استفاده می‌شد، مدارک شناسایی اصلی و خام کشف شد.

با ۲ هزار تومان، حساب کاربران تخلیه می‌شد

این مقام انتظامی ادامه داد: با تلاش کارشناسان پلیس فتا و اقدامات اطلاعاتی، همدست وی دستگیر و در بازجویی‌های تکمیلی ماموران به جرم خود مبنی بر راه اندازی یک برنامه در فضای مجازی (اپلیکیشن) و یا تبلیغات در سایت‌های مختلف تبلیغاتی، با ادعای استخاره گرفتن و یا کمک به بچه‌های بی سرپرست در قالب موسسه خیریه "بچه‌های بهشت" از طعمه‌های خود می‌خواست تا مبلغ ۲ هزار تومان به عنوان کمک واریز کند که بلافاصله با ارسال این پیغام که بانک تراکنش کمتر از ۵ هزار تومان را پشتیبانی نمی‌کند و عملیات بانکی شما ناموفق است، اطلاعات و مشخصات صاحب حساب و کارت را از طریق درگاه جعلی (فیشینگ) سرقت و اقدام به برداشت از حساب مال باختگان و انتقال وجه به حساب ۴ نفر دیگر از اعضای این باند کرده و با وجوه برداشت شده اقدام به خرید در خارج از کشور و یا برداشت از دستگاه خودپرداز در مکان‌های مختلف و یا خرید اینترنتی می‌کردند.

سرهنگ اقبالی گفت: با تلاش ماموران سایر اعضای باند نیز دستگیر و تمامی اعضای باند جعل و کلاهبرداری که در مجموع ۶ نفر بودند و گستره فعالیت آن‌ها کل کشور بود تا کنون به ۲ میلیارد تومان کلاهبرداری از شهروندان به صورت فیشینگ اعتراف کرده اند.

کد N2091841

وبگردی