آفتاب
کوتاه از کانون

آغاز فصل جدید فعالیت‌های باشگاه انیمیشن با فیلم «گرینچ»

آغاز فصل جدید فعالیت‌های باشگاه انیمیشن با فیلم «گرینچ»

تهران-ایرنا-فصل جدید فعالیت‌های باشگاه انیمیشن تهران با فیلم «گرینچ» از روز دوشنبه 29 بهمن 97 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون،این باشگاه که از شهریور سال ١٣٩٤ با حضور جمعی از مدرسان و بزرگان فعال در عرصه انیمیشن ایران و جهان تاسیس و آغاز به فعالیت کرده بود از این پس دوشنبه هر هفته در کانون پرورش فکری انیمیشن‌های کوتاه و بلند مطرح ایرانی و جهانی را نمایش می‌دهد.
قرار است در این نشست‌ها در مورد تکنیک‌ها، سبک‌ها، بزرگان انیمیشن، فیلمنامه، طراحی کاراکتر و ... تحلیل و گفت‌وگو انجام ‌شود.
بر همین اساس، در نخستین برنامه این باشگاه در کانون، نمایش و تحلیل انیمیشن گرینچ (The Grinch) 2018 با حضور «امیر سحرخیز» و «محمدرضا مقدسیان» روز دوشنبه 29 بهمن 1397 ساعت 18 در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران، برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این فیلم از سایت تیوال بلیت تهیه کنند.
داستان این انیمیشن نوشته‌ی تئودور سوس گایزل مشهور به دکتر سوس در مورد شخصیتی بدعنق و سبز رنگ به اسم گرینچ است که رابطه‌ی خوبی با اجتماع و البته شادی کریسمس ندارد و تنهایی در بالای کوهستانی نزدیک دهکده‌ی Who-ville (هوویل) زندگی می‌کند، درحالی‌که تنها همدمش سگی به اسم مکس است. گرینچ فقط برای خرید مایحتاج زندگی به دهکده می‌رود و یک روز بعد از این‌که متوجه می‌شود قرار است مراسم کریسمس با شکوه بیشتری برگزار شود تصمیم به دزدیدن آن می‌گیرد و...
دکتر سوس نویسنده‌ی مشهور داستان‌های کلاسیک کودکان بود و آثارش بارها مورد اقتباس‌های سینمایی قرار گرفته است، این دومین بار بود که استودیو ایلومینیشن برای تولید انیمیشن به سراغ داستان‌های او رفت.

**«خاله پیرزن» نامزد دریافت نشان لاک‌پشت پرنده شد
«خاله پیرزن» اثری از راشین خیریه به عنوان یکی از نامزدهای دریافت نشان‌های هفتمین دوره لاک‌پشت پرنده معرفی شد. فهرست لاک‌پشت پرنده همه ساله علاوه بر معرفی برترین کتاب‌ها به صورت فصلی، دو اثر را نیز حایز دریافت نشان‌های طلایی و نقره‌ای معرفی می‌کند.
در آخرین فهرست نهایی لاک‌پشت پرنده، نام هفت کتاب از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چشم می‌خورد اما برگزارکنندگان این رویداد نام 10 نامزد دریافت نشان‌های طلایی و نقره‌ای این جایزه را نیز اعلام کرده‌اند که کتاب «خاله پیرزن» نیز در بین آن‌ها قرار دارد.
این آثار از بین آثار دریافت کننده پنج و شش لاک ‌پشت در دوره‌های پیشین انتخاب شده است.
«خاله پیرزن» اثر بازآفرینی، روایتی از ادبیات فولکلور است. در این داستان، خاله پیرزن به خاطر این‌که پشه‌ای را قورت داده است حیوانات دیگر را هم قورت می‌دهد. خاله پیرزن تصور می‌کند این حیوانات به ترتیب با خوردن یکدیگر می‌توانند پشه را از توی شکم او خارج کنند. در این میان اما بالاخره زور پیرزن به اسب نمی‌رسد و داستان با اتفاق‌های جدیدی همراه می‌شود.
این کتاب که از سوی راشین خیریه بازآفرینی و تصویرگری شده است، با تکیه بر قوه‌ تخیل و فانتزی، این فرصت را برای مخاطب فراهم می‌آورد تا خود به موازات داستان اصلی به خلق روایت‌های جدید دست بزند.
براین اساس در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «پیرزن یک گربه قورت داد. قورت دادن گربه خیلی وحشتناک است، مگر نه؟ پیرزن گربه را قورت داد که پرنده را بگیرد. پرنده را قورت داد که عنکبوت را بگیرد. عنکبوت را هم قورت داد که پشه را بگیرد. حالا چرا پشه را قورت داده بود، نمی‌دانم. نکند بلایی سرش بیاید؟»
این کتاب که سال 1396 از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای مخاطبان بالای 9 سال منتشر شده است، به انتخاب هیات داوران فهرست لاک‌پشت پرنده با 9 کتاب دیگر برای کسب نشان طلایی و نقره‌ای رقابت خواهد کرد.
گفتنی است مراسم اهدای نشان ساعت 18 روز 8 اسفند 1397 در شهر کتاب مرکزی واقع در تهران، خیابان شریعتی، ‌ پایین‌تر از معلم، نبش کوچه کلاته برگزار می‌شود.

**داوران بخش دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران معرفی شدند
محمدرحیم لیوانی، مهدی مسعودشاهی و بهزاد فراهت سه داوری هستند که آثار بخش دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی در یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران را داوری می‌کنند.
بر همین اساس، 11 اثر ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی روز 29 بهمن داوری می‌شوند.
محمدرحیم لیوانی دانش آموخته­ کارگردانی تلویزیونی از دانشکده صداوسیماست و در دانشکده بیربیک، دانشگاه لندن، طراحی و توسعه­ صفحات وب خوانده است. از سمت­‌های او می­‌توان به مدیریت پخش شبکه 3 سیما و مدیریت تولید دفتر صدا و سیما در لندن اشاره کرد. لیوانی در حال حاضر علاوه بر تدریس رشته تولید پویانمایی در دانشگاه سوره، رییس مرکز پویانمایی صبا نیز هست.
مهدی مسعودشاهی دانش‌­آموخته­ رشته‌ مهندسی برق و نیز زبان آلمانی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. با پیروزی انقلاب اسلامی، وی مسئولیت طراحی ساختار و برنامه­‌ریزی استراتژیک سینمای نوین را بر عهده گرفت. او موسس و اولین مسئول بنیاد سینمایی فارابی، موسس و رییس مرکز گسترش سینمای تجربی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسس و رییس واحد هنرهای تصویری در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، رییس مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز موسس و اولین مدیرعامل شرکت فرهنگی و هنری صبا بوده است. وی در حال حاضر مشاور مدیر شبکه دوم سیما است.
بهزاد فراهت دانش آموخته­ رشته­‌های پزشکی و هنر است و سابقه تهیه­‌کنندگی و کارگردانی انیمیشن، اجرا و بازیگری نیز دارد. فراهت پس از راه­‌اندازی استودیو «سبز قبا» و تولید چند مجموعه تلویزیونی و چندین فیلم کوتاه برای کانون، به همکاری با شرکت­‌های فیلم‌سازی در فرانسه، انگلستان و کانادا پرداخت. وی در سال‌های 1390- 1389 مسئولیت واحد پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را برعهده داشته است.
یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 12 تا 16 اسفند 1397 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب با نمایش آثار منتخب داخلی و خارجی در چند بخش میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان خواهد بود.

**ثبت‌نام آزمون جذب مدرس کانون زبان ایران تا 5 اسفند تمدید شد
علاقه‌مندان به ثبت‌نام لازم است پس از مراجعه به نشانی www.ilireg.ir و مطالعه پوشه‌های پیوست آن، مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.
آزمون کتبی جذب مدرس در بخش‌های انگلیسی (کودکان، نوجوانان و بزرگسالان)، فرانسه، عربی، اسپانیایی، آلمانی و روسی در روز جمعه 10 اسفند 1397 برگزار می‌شود. در عین حال، تلاش شده است تا پذیرفته شدگان از ترم بهار و تابستان 1398 در استان‌های مربوطه به کار گمارده شوند.
علاقه‌مندان به ثبت‌نام لازم است پس از مراجعه به نشانی www.ilireg.ir و مطالعه پوشه‌های پیوست آن، مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.
بر اساس این گزارش، این آزمون با دوره‌های پیشین تفاوت‌هایی دارد از جمله برای گروه نوجوانان در بخش‌های آلمانی و عربی برای اولین بار برگزار می‌شود همچنین سن درنظر گرفته‌شده برای داوطلبان تدریس در گروه سنی کودکان از 22 سال به 20 سال کاهش یافته است.
علمی**9294**1440
کد N2091595

وبگردی