آفتاب

سهم 60 درصدی بندر جبل علی در تخلیه و بارگیری منطقه، در برابر سهم 6 رصدی بندر شهید رجایی/ 98 درصد سواحل رها شده مانده‌اند/ همه تقصیرها را متوجه تحریم و آ‌مریکا ندانیم

سهم 60 درصدی بندر جبل علی در تخلیه و بارگیری منطقه، در برابر سهم 6 رصدی بندر شهید رجایی/ 98 درصد سواحل رها شده مانده‌اند/ همه تقصیرها را متوجه تحریم و آ‌مریکا ندانیم

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه همه دلایل عقب‌ماندگی ایران در پیشرفت متوجه تحریم‌ها و آ‌مریکا نمی‌شود، گفت: در حالی که سهم بندر جبل علی در تخلیه و بارگیری بار منطقه 60 درصد است بندر شهید رجایی سهم شش درصدی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا محمدرضا رضایی کوچی در بیست و ششیمن هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور با بیان اینکه سند جشم انداز کشور که در سال 84 تصویب شد ایران باید به قدرت اول منطقه در افق چشم انداز تبدیل شود، گفت: امروز که در سال 97 هستیم 60 درصد زمان گذشته است و باید حداقل به 60 درصد شاخص‌های مورد نظر دست پیدا کرده باشیم و همه با ید از خودمان بپرسیم در تحقق این شعار چقدر سهم داشتیم.

وی تاکید کرد: قطعا امروز با 60 درصد اهدافی که باید به آن دست پیدا می‌کردیم بسیار فاصله داریم و البته تا سال 1404، 40 درصد زمان باقی مانده است و امروز باید از عملکرد خودمان ارزیابی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ظرفیت‌های انحصاری که در ایران وجود دارد گفت: ‌ایران تنها کشوری است که به دریای شمال و جنوب دسترسی دارد و به بازار 400 میلیون نفری متصل است.

وی افزود: ایران در مسیر 5 کریدور جهانی قرار دارد و در این حوزه جزو 5 کشور برتر محسوب می‌شود.

رضایی کوچی تاکید کرد: 50 درصد کل ذخائر نفتی از تنگه هرمز عبور می‌کند که این تنگه کاملا تحت مدیریت کشورمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه 56 درصد سواحل خلیج فارس در اختیار ایران است، گفت: سالانه 40 هزار شناور از تنگه هرمز عبور می‌کنند و 30 درصد کل تجارت دریایی از آبراهه تنگه هرمز انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ایران 5600 کیلومتر سواحل دریایی دارد و بزرگترین ناوگان نفتکش دنیا در اختیار ایران است و بیشترین ناوگان تجاری را در منطقه داریم.

رئیس کمیسیون عمران تاکید کرد: اما به رغم تمام این امکانات سهم کمی از تجارت دریایی داریم به طوری که از 11 بندر اصلی کشورمان تنها 20 درصد ظرفیت این بنادر استفاده می‌شود و 80 درصد ظرفیت 11 بندر اصلی کشورمان بلااستفاده باقی مانده است.

وی تاکید کرد: تنها 2 درصد از سواحل کشورمان احیا شده است و 98 درصد سواحل رها شده باقی مانده‌اند.

وی تاکید کرد: ‌در مقابل کشور امارات که نسبت به ایران ظرفیت‌های بسیار کمتری در حوزه بندری دارد درآمد بیشتری را از حوزه بندری به دست می‌آورد به طوری که میزان درآمد امارات از بنادر 20 میلیارد دلار است که این معادل ده‌ها برابر اعتبارات عمرانی کشور ما است که البته این درآمد فقط از محل سوخت رسانی به کشتی‌ها تامین شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: بندر جبل علی 60 درصد عملیات کانتینری را در منطقه انجام می‌دهد حال اینکه سهم بندر شهید رجایی در منطقه تنها شش درصد است.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه نباید همه تقصیرها را متوجه تحریم‌ها و آمریکایی‌ها بدانیم گفت: باید ببینیم در این عقب‌ماندگی‌ها سهم سوء مدیریت و ساختار نادرست چقدر است.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها به طور قطع تاثیرگذار بوده اما نه در این حد که این میزان عقب‌ماندگی در حوزه‌های مختلف باقی بماند گفت: البته هنوز تا ا فق سند چشم‌انداز 1404 ، 40 درصد زمان باقی مانده است و این عقب‌ماندگی از برنامه قابل جبران است.

وی با انتقاد از تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه دریایی اظهار داشت: صدها دستگاه دولتی و شرکت در تصمیم‌گیری‌های حوزه دریایی نقش دارند که در اکثر مواقع منافع دستگاه‌های دولتی در حوزه دریایی با یکدیگر در تضاد هستند که این خود عامل توقف، پیشرفت محسوب می‌شود.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه امروز توسعه یافته‌ترین کشورها از کشورهایی هستند که در مجاورت دریا قرار دارند اظهار داشت: به رغم این موضوع امروز ضعیف‌ترین مردم شهرها در ایران از شهرهایی هستند که در کنار دریا زندگی می‌کنند و این نشان می‌دهد که مدیران باید برنامه‌ریزی درستی برای استفاده از ظرفیت‌های دریایی داشته باشند و یک دستگاه متولی در حزوه دریا به وجود بیاید و سایر دستگاه‌ها زیرمجموعه این دستگا ه واحد قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: در مجلس  این آ‌مادگی را داریم هر قانونی در حوزه دریایی که دولت خواستار آن باشد و بدانیم که به نفع کشور است تصویب کنیم.

کد N2091126

وبگردی