آفتاب
رئیس منتخب سازمان نظام روان شناسی مطرح کرد؛

هشدار نسبت به جنگ نرم دشمن برای تغییر نگرش در خانه و مدرسه

هشدار نسبت به جنگ نرم دشمن برای تغییر نگرش در خانه و مدرسه

رئیس سازمان نظام روان شناسی گفت: تهدیدهای گذشته دشمن در حوزه اقتصادی، فرهنگی روی ما اثری نگذاشته اما باید نسبت به جنگ نرم دشمن که تغییر نگرش در خانه و مدرسه را هدف گرفته است هشیار بود.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز همایش ملی روان شناسی مدرسه با حضور وزیر آموزش و پرورش آغاز به کار کرد.

 محمد حاتمی رئیس منتخب سازمان روان شناسی و دبیر همایش ملی روان شناسی مدرسه در این همایش گفت: از سال گذشته اعلام عمومی برای مقاله ها بر اساس اصولی چون شادکامی، آسیب های روانی اجتماعی، نظام استعدادیابی، صلاحیت های حرفه ای معلمان و.... انجام شد و ۸۵۰ مقاله به دستمان رسید که هیات داوران طی سه مرحله داوری ۳۴۰ مقاله را انتخاب کردند و در کتاب خلاصه مقالات چاپ شد و امروز بیش از ۶۰ سخنرانی در این همایش داریم. کارگاه هایی نیز امروز برگزار می شود.

وی ادامه داد: مقاله های برتر نیز در مجله های علمی پژوهشی چاپ می شود. 

حاتمی در ادامه با اشاره به اینکه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش دارد، بیان کرد: ما باید اثرات این همایش را در سطح جامعه ببینیم. من منتقد این موضوع هستم که سه وزارتخانه باید متولی آموزش کشور باشد اما اینجا جای بحث این موضوع نیست. سخن من این است که آموزش و پرورش نیازمند پیوند با سطوح دانشگاهی است. این همایش کمکی برای رخداد این اتفاق می کند.

 وی ادامه داد: در دهه پنجم انقلاب اسلامی به سر می بریم. تهدیدهای زیادی را از جمله تهدیدهای فرهنگی، اقتصادی را پشت سر گذاشتیم. اما امروز من نگرانی خودم را در خصوص جنگ نرمی که دشمن راه انداخته و مدرسه را در راس این حملات قرار داده است اعلام می کنم.

وی بیان کرد: آن تهدیدها روی ما اثر نگذاشته اما تهدیدهایی که امروز وجود دارد روی نگرش خانواده ها به صورت خزنده اثر می گذارد.

وی بیان کرد: امروز ما آمارهایی در خصوص استرس، تنهایی، برخی اختلالات روانی، طلاق، اعتیاد در جامعه داریم که نگرانی را بیشتر می کند. ما باید اتاق فکر تشکیل دهیم چرا که مدرسه مسئول تولید علم است.

حاتمی اظهار کرد: زمانی که در صدا و سیما بودم مدتی به عنوان مشاور در آموزش و پرورش مشغول فعالیت بودم. آن زمان معتقد بودم صدا و سیما تاثیرگذارترین نهاد در جامعه است. اما الان معتقدم آموزش و پرورش تاثیرگذارترین نهاد در رفتارسازی افراد است. یک بخشنامه کوچک وزیر در روستاها هم اثرگذار است.

وی در پایان گفت: ما در مدرسه مساله رفتارهای پرخطر را داریم. تمام مولفه های رفتارهای پرخطر ریشه روانی دارد. باید به ابعاد آن فکر کنیم و وجود روان شناس در مدرسه ضروری است. مساله دوم ما رفتارهای سالم است. بیشتر بچه های ما رفتار سالم دارند و باید آن ها را حفظ کنیم و ارتقاء بدهیم.

وی در پایان گفت: ارتقاء توانمندی های های مشاوران و روان شناسان مدرسه، اینکه ۸۰۰ مرکز ما در اختیار این نهاد است برای مداخله هایی که نیاز دارند و در نهایت بحث سواد سلامت روان در میان معلمان سه نیاز امروز در آموزش و پرورش است که ما آمادگی خود را برای کمک به آموزش و پرورش اعلام می کنیم.

کد N2090969

وبگردی