آفتاب

برنامه ستاره ساز فوتبال، قانونی یا غیر قانونی؟

برنامه ستاره ساز فوتبال، قانونی یا غیر قانونی؟

شیراز- ایرنا- برنامه استعدادیابی ستاره ساز فوتبال در شیراز اجرا شد، با این حال با چالش ها و مقاومت هایی از سوی هیات فوتبال فارس با استناد به نامه 27 آذرماه 97 فدراسیون فوتبال مواجه و گفته شد که این برنامه غیرقانونی است.

سرانجام مقاومت هیات فوتبال فارس مبنی بر غیر قانونی بودن این برنامه و آن هم با استناد به نامه فدراسیون، نتیجه ای نداد و این برنامه، روزهای بیستم و بیست ویکم بهمن ماه 97 در ورزشگاه شهید آیت الله دستغیب شیراز برگزار شد و بیش از 100 نفر در آزمون فنی فوتبال زیر نظر مجتبی جباری بازیکن سابق تیم ملی و استقلال شرکت کردند.
بیشتر کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال فارس براین باورند اجرای برنامه ستاره ساز فوتبال که کلید ورزشگاه دستغیب شیراز، شبانه در اختیار دست اندرکاران این برنامه قرار گرفت، بیانگر این است که هیات فوتبال فارس در شهر خودش قدرت اعمال قانون را ندارد و این مورد ضعف بزرگی است.
آنان می گویند: برای برون رفت ازاین وضعیت نیاز به خانه تکانی اساسی در ساختار هیات فوتبال فارس و شیراز است.

** برنامه مستند استعدادیابی ستاره ساز فوتبال چیست؟
بر اساس تبلیغات این برنامه که از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی و شبکه های مجازی پخش شد، برنامه ستاره ‌ساز رقابتی است از جنس فوتبال. جایی برای دیده شدن. مسابقه‌ای برای شناسایی، رشد و ساختن استعدادهای جوان فوتبال.
تبلیغات بیان می کرد که این مسابقه در قالب رقابتی جذاب و سالم، ستاره‌های آینده‌ دنیای فوتبال در ایران را شناسایی می‌کند و با کمک فیروز کریمی، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی‌ کیا و مجتبی جباری چهره های مطرح فوتبال ایران ، بهترین‌ها انتخاب و سپس قرار است سه نفر برتر به تیم های اروپایی معرفی شوند.
همچنین در فُرم ثبت نام این برنامه آمده است:علاقه مندان پس از دریافت فرم و پُر کردن آن برای ثبت نام، مبلغ 100 هزار ریال برای بررسی فیلم های آنها پرداخت کنند.
یعنی علاقه مندان به ستاره شدن و شرکت در این برنامه، پیش از برگزاری کلاس ها و آزمون ها باید از خود فیلم می گرفتند و برای دست اندرکاران می فرستادند تا مشخص شود در چه سطحی هستند و یا امکان شرکت در برنامه را دارند یا خیر.

** کمیته استعداد یابی هیات فوتبال فارس: به ما مربوط نیست
فرود آصف نخعی مسئول کمیته استعداد یابی هیات فوتبال فارس بیستم بهمن ماه با ارسال نامه ای به ایرنا اعلام کرد: براساس مقررات فیفا تمام امور فوتبال هر کشور دراختیار فدراسیون فوتبال است از این رو این برنامه چون زیر نظر فدراسیون فوتبال نیست، پس غیر قانونی است و هیات فوتبال فارس هیچ گونه مسئولیتی در این ارتباط ندارد و عواقب ناشی از آن به عهده برگزار کنندگان است.
وی اضافه کرد: به تازگی برخی افراد به این فکر افتاده اند که از استعدادیابی فوتبال که انحصار آن در اختیار فدراسیون فوتبال و به تبع آن هیات های استان ها است، سوءاستفاده کنند و در پوششی ریاکارانه و منفعت طلبانه برای خود از این نمد کلاهی بسازند.

** رئیس هیات فوتبال شیراز، توپ را به زمین فدراسیون فوتبال انداخت
رئیس هیات فوتبال شیراز، بیستم بهمن ماه با انتشارمتنی که در اختیار ایرنا قرار گرفت اعلام کرد: چند روز است درگیر این موضوع هستیم و با اجرای آن در شیراز مخالف بودیم و هستیم.
کاووس عباسی اضافه کرد: به دفتر مدیر کل ورزش و جوانان فارس مراجعه کردیم و از طریق مدیرکل با دفتر وزیر ورزش و جوانان و معاون وزیر در امور فدراسیون تماس گرفتیم.
وی ادامه داد : ابتدا اعلام شد که هیچ همکاری با این گروه مستند ساز نشود اما مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال طی تماس تلفنی مجوز اجرای این برنامه را داد.
عباسی بیان کرد: رئیس فدراسیون فوتبال حتی به نامه خود که بیست و هفتم آذرماه 97خطاب به هیات فوتبال فارس نوشت و اعلام کرد که این گروه مجوز از فدراسیون ندارد و کارشان غیر قانونی است، بی محلی کرد.
رئیس هیات فوتبال فارس ادامه داد: در واقع رئیس فدراسیون با لغو نامه خود، مقصر است.
وی گفت: اداره کل ورزش و جوانان فارس و هیات فوتبال این استان از ابتدا با توجه به نامه فدراسیون مخالف بودند اما رئیس فدراسیون بدعهدی کرد.
این پرسش مطرح است چگونه وقتی تمام دست اندرکاران فوتبال فارس و اداره کل ورزش و جوانان این استان با این کار مخالف هستند، تهیه کنندگان این برنامه تلویزیونی توانستند به راحتی امکانات عمومی و دولتی را در شیراز در اختیار بگیرند وبرنامه خود را اجرا کنند؟

** نامه فدراسیون فوتبال و برنامه ستاره ساز برای هیات فارس متفاوت است
فدراسیون فوتبال در تاریخ 27 آذر ماه 97 با ارسال نامه ای به هیات فوتبال فارس که یک نسخه از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، گفته است هر گونه همکاری با این برنامه مشروط به مجوز رسمی از سوی فدراسیون است و در صورت مشاهده این کار با آنها همکاری نکنید.
مسئول برنامه مستند ستاره ساز در تاریخ 11 بهمن ماه 97نامه ای به هیات فوتبال فارس ارسال کرده و نوشته است که طبق موافقت وزارت ورزش و جوانان روزهای 20 و 21 بهمن ماه، زمین فوتبال ورزشگاه شهید دستغیب شیراز را در اختیار این گروه مستند ساز قرار دهید.

** برنامه مستند ستاره ساز فقط پخش تلویزیونی است، استعدادیابی نسیت
مسئول برنامه ستاره ساز در شیرازگفت:این برنامه صرفا تلویزیونی است و با مجوز وزارت ورزش و جوانان قراراست درفرورین ماه 98 از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی پخش شود و موضوع استعدادیابی سوءتفاهم بوده و برنامه فرهنگی است.
هادی علی محمدی درحاشیه برگزاری این برنامه در ورزشگاه شهید دستغیب شیرازبه ایرنا گفت:چون صرفا این برنامه تلویزیونی است و ربطی به استعداد یابی ندارد از این رو نیاز به مجوز فدراسیون و هیات فوتبال فارس ندارد.
وی اضافه کرد: ما به فدراسیون فوتبال و مسئولیتی که در قبال این رشته دارد احترام می گذاریم اما شبکه سه سیما برای اجرا و پخش این برنامه از وزارت ورزش و جوانان مجوز دارد.
علی محمدی افزود: چون زمین های فوتبال در اختیار هیات فوتبال استان ها است از این رو مکاتبه کردیم که هیات فوتبال فارس زمین در اختیار این برنامه تلویزیونی قراردهد.

** بهترین ها به آکادمی های فوتبال معرفی می شوند
کاپیتان سابق تیم استقلال تهران گفت: برنامه ستاره ساز یک مستند تلویزیونی است که می تواند به توسعه فوتبال و کشف استعدادها در سراسر ایران به فدراسیون فوتبال کمک کند و قرار است بهترین ها به آکادمی های فوتبال معرفی شوند.
مجتبی جباری که به عنوان استعدادیاب در این برنامه شرکت کرده بود در گفت وگو با خبرنگارایرنا در شیراز افزود: این برنامه در چهار منطقه بر گزار می شود و پیشتر نیز از طریق صداو سیما به اطلاع علاقه مندان رسید و بازیکنان هم فیلم هایی برای ما ارسال کردند.
وی گفت: ما به فیلم های ارسالی از سوی بازیکنان اکتفا نکردیم و تصمیم گرفتیم از نزدیک آزمون های مختلف بگیریم.
بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران ادامه داد: این برنامه انگیزه خوبی برای علاقه مندان به فوتبال بوجود آورده است و ما نیز سعی می کنیم این برنامه را بخوبی اجرا کنیم چرا که هم تفریحی است و هم فنی.
جباری با اشاره به اینکه در نهایت 120 نفر از بین این افراد در سراسر کشور انتخاب خواهند شد، اظهار داشت: این نفرات به تهران دعوت خواهند شد و سپس از بین آنها بهترین ها را انتخاب خواهیم کرد و قرار شده به آنان جوایز بدهند و به آکادمی های مختلف معرفی کنند.
وی در مورد همکاری هیات فوتبال فارس با برنامه ستاره ساز گفت: ابتدا مقاومت هایی از سوی هیات فوتبال فارس صورت گرفت اما بعدا همکاری کردند و زمین ورزشگاه دستغیب شیراز را در اختیارمان قرار دادند و در نهایت این برنامه برای فوتبال ایران مفید است و فکر نکنم ایرادی داشته باشد.

** بازیکنان: قرار است به اروپا معرفی شویم
اما بازیکنان شرکت کننده در برنامه ستاره ساز استعدادیابی در گفت وگو با ایرنا در شیراز نظر متفاوتی با مسئول این برنامه دارند و آن ها براین باورند بر اساس اعلام این برنامه قرار است بهترین ها به اروپا معرفی شوند که در تناقض با نظر مسئول این برنامه با بازیکنان و حتی مجتبی جباری است.
امین محمد غیبی که از استان چهار محال و بختیاری در این برنامه شرکت کرده بود، به خبرنگار ایرنا گفت: از طریق شبکه سه تلویزیون از این برنامه اطلاع پیدا کردم.
وی اضافه کرد: ابتدا فیلم های بازی ام را برای این برنامه ارسال کردم وقبول شدم و بیستم بهمن ماه جاری در ورزشگاه شهید دستغیب شیراز، آزمون های مختلف فنی فوتبال از من گرفتند.
غیبی گفت: قرار است در پایان مراحل مختلف سه نفر از برترین ها به تیم های اروپایی معرفی شوند.
مهدی پورجلالی از استان کرمان هم گفت: پس از چندین مرحله آزمون فنی قرار است بهترین بازیکنان انتخاب شوند ، امیدوارم بتوانم برای مرحله نهایی برگزیده شوم و شانس رفتن به اروپا را بر اساس وعده ها دریافت کنم.
دانیال اکبرزاده از شیراز هم به ایرنا گفت: پس از اینکه فیلم بازی هایم را ارسال کردم در این برنامه پذیرفته شدم؛ مرحله نهایی این برنامه در تهران بر گزار می شود و سه نفر برتر هم به اروپا بر اساس گفته های مسئولین معرفی می شوند.
محمد جواد زارعی از شهرستان داراب استان فارس گفت : 100 نفر از سراسر ایران به مرحله پایانی این برنامه راه می بایند و قرار است سه نفر از جمع بازیکنانی که در این برنامه شرکت کردند به تیم های اروپایی معرفی شوند.
محمد امین بهمنی از شیراز هم گفت:وعده دادند سه نفر برتر را برای به تیم های اروپایی معرفی کنند.

** دلال ها
محمدعلی هنرپیشه رئیس هیات فوتبال فارس بیست و هشتم بهمن ماه در گفت وگو با ایرنا در مورد برنامه استعداد یابی ستاره ساز گفت: با توجه به تماس ها واقداماتی که شد، می دانستم در پشت پرده این ماجرا دست دلالان در کار هست اما رئیس فدراسیون با ما همکاری نکرد و نامه خودش را زیر پا گذاشت.
وی اضافه کرد:براساس نامه مورخ بیست و هفتم آذر ماه 97 فدراسیون فوتبال، پس از سه هفته مقاومت ما در برابر برنامه ستاره ساز شکسته شد و این تمکین به دلیل تماس تلفنی بود که یک روز قبل از اجرای این برنامه، مهدی تاج رئیس فدراسیون با من گرفت و گفت همکاری کنید.
هنرپیشه ادامه داد: سرانجام زمین ورزشگاه شهید دستغیب شیراز به مدت 2 روز در اختیار برنامه سازان قرار گرفت.
رئیس هیات فوتبال فارس گفت: فریدون معینی مسئول کمیته جوانان و توسعه فدراسیون فوتبال و میرشاد ماجدی دبیر کمیته آموزش فدراسیون و بازیکن سابق تیم استقلال و عضو هیات مدیره این باشگاه تماس گرفتند و در باره این برنامه سئوال کردند که چه شد؟ من هم جواب دادم از این به بعد در برابر نامه های فدراسیون سخت گیری نخواهم کرد چرا که مهدی تاج رئیس فدراسیون پس از این همه مقاومت، با یک تلفن همه اقدامات ما را به هم زد که تعجب آنها را به دنبال داشت.
وی بیان کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، سه نفر از چهره های مطرح فوتبال ایران که با این برنامه همکاری می کنند، ماهیانه مبلغ 700 میلیون ریال از دست اندرکاران این برنامه حقوق دریافت می کنند.
رئیس هیات فوتبال فارس ادامه داد: مادر یکی از بازیکنان تماس گرفت و گفت که یکی از مربیان گفته مبلغ 100 میلیون ریال بدهید تا فرزند شما را به تیم های مطرح تهران معرفی کنم.
هنرپیشه ادامه داد: زمانی که به مادر این بازیکن اعتراض کردم که چرا در برابر آنها مقاومت نکردید، گفت فرزندم تهدیدم کرد اگر پرداخت نکنی خودم را از پنجره به پایین پرتاب خواهم کرد.
رئیس هیات فوتبال فارس بیان داشت: حرف های زیادی هست که ابایی از گفتن آن ندارم و به زودی برای شما شرح خواهم داد.
هنرپیشه گفت: اعتراف می کنم که طی چهارسال گذشته از ضعف های بزرگ ما این بوده است که خوب و شفاف به مردم اطلاع رسانی نکرده ایم.
7368/ 1876
گزارش از حمیدرضا خلیقی
کد N2090822

وبگردی