آفتاب

نامزدهای اسکار ۹۱ | سوگلی

نامزدهای اسکار ۹۱ | سوگلی

همشهری آنلاین: سوگلی( The Favourite) یک فیلم در سبک تاریخی و کمدی-درام به کارگردانی یورگوس لانتیموس است که در اسکار ۲۰۱۹ در ۱۰ بخش نامزد دریافت جایزه شده است.

بهترین فیلم؛ بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن نقش اول، دو بازیگر نامزد اسکار بهترین نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس و بهترین تدوین تمامی ۱۰ رشته ای است که فیلم سوگلی در اسکار ۹۱ در آن نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

پیش از این در سال ۲۰۰۸ نیز این اتفاق افتاده بود که برای یک فیلم دو بازیگر نقش مکمل زن نامزد دریافت اسکار شوند: "تردید" یا "شک"  Doubt نام فیلم درامی بود که در سال ۲۰۰۸ به کارگردانی جان پاتریک شنلی ساخته شد. این فیلم موفق شد در ۴ رشتهٔ بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازیِ مریل استریپ، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازیِ فیلیپ سیمور هافمن و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای نقش‌آفرینی‌های امی آدامز و ویولا دیویس نامزد جایزه اسکار شود.

  • شک ساخته جان پاتریک شانلی، دوقدم مانده تا رستگاری | نوشته مهدی تهرانی

اما داستان فیلم سوگلی یک روایت غیراقتباسی تاریخی است. در اوایل قرن هجدهم زمانی که انگلستان با فرانسه در جنگ به سر میبرد. ملکه آن ضعیف تخت سلطنت را اشغال میکند و بهترین دوستش  سارا چرچیل  به جای او به امور حکومتی رسیدگی میکند. تا اینکه یک خدمتکار جدید به نام ابیگل توجه سارا به خود را جلب میکند و او را زیر پرو بالش قرار میدهد. ابیگل فرصتی پیدا میکند تا به ریشه ی اشرافی خود بازگردد اما ...

پنجمین فیلم یورگوس لانتیموس فیلمساز ۴۵ ساله یونانی در اسکار ۲۰۱۹ صاحب بیشترین نامزدی برای دریافت جایزه شده است. لانتیموس که با "دندان نیش" محصول ۲۰۰۹  به سینمای جهان معرفی و با "خرچنگ" محصول ۲۰۱۵ تقریبا تثبیت شد حالا با سوگلی در عرش سیر می‌کند.

کمدی درام تاریخی سوگلی داستان چالش قدرت بین سه زن است. یکی که ملکه است و دو نفردیگر که هرکدام بسته به سابقه خود تلاش می کنند محبوبیت بیشتری نزد وی پیدا کنند. روایت داستان مربوط به قرن هیجدهم انگلستان است.

اولیویا کلمن در نقش ملکه بیمار دربار انگلستان (ملکه آن که حدود ۱۲ سال بین ۱۷۰۲ تا ۱۷۱۴ در قدرت بود)؛ راشل وایس در نقش سارا چرچیل ندیمه اصلی ملکه آن  و اما استون در نقش ابیگل عموزاده فرصت طلب وی بیش از هر چیز سوگلی را یک فیلم بازیگر محور از کار درآوردهاند.

کد N2090579

وبگردی