آفتاب

رد کلیات لایحه بودجه سیگنال منفی به جامعه منتقل خواهد کرد

رد کلیات لایحه بودجه سیگنال منفی به جامعه منتقل خواهد کرد

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در لایحه بودجه سال گذشته ۲۷ میلیارد دلار سهم دولت از صادرات نفتی پیش بینی شده بود، اما در بودجه سال جاری این رقم به ۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اردشیر نوریان در جلسه علنی امروز عصر مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات بودجه گفت: انتقادی که مخالفان به لایحه بودجه دارند، این است که درآمدها قابل تحقق نیست، اما مطمئن باشید اگر این موضوع درست بود، کمیسیون تلفیق پیش بینی درآمدی را افزایش نمی داد و به افزایش درآمدها در چارچوب بودجه رأی نمی داد.

وی افزود: دوستان انتقاد می کنند که چرا حامل های انرژی تغییر مطلوبی در چارچوب لایحه بودجه نداشته و من باید به این دوستان بگویم که چندین بار برای افزایش قیمت حامل های سوخت پیشنهاد مطرح شد و همین دوستان بودند که با آن مخالفت کردند. این لایحه براساس مقتضیات کشور تدوین و تلاش شده است که با توجه به شرایط فعلی بهترین بهره را از امکانات داخلی ببریم.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و خون اقتصاد ما در حال ریخته شدن است و رد کلیات لایحه مشکلی از کشور حل نمی کند و یک سیگنال منفی را به جامعه منتقل خواهد کرد و دوستانی که به دنبال رد آن هستند، بیایند بگویند که چه می خواهند و آیا با گفتار درمانی می توان مشکلات را مرتفع کرد؟

وی ادامه داد: ممتازترین ویژگی بودجه امسال عملیاتی بودن آن مبتنی بر عملکرد است، همچنین اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی و دارو و حمایت ویژه از صنعت در این بودجه به چشم می خورد که قطعا می تواند در شرایط کنونی که در تنگناهای فراوانی قرار داریم، گشایش های فراوانی برای ما ایجاد کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور تاکید کرد: توجه به اقشار کم درآمد و دهک های پایین اجتماع یکی دیگر از ویژگی های این بودجه است و اختصاص ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد برای کمک به اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی و ۲ هزار میلیارد جهت اعطای تسهیلات قرض الحسنه برای اقشار کم درآمد و آسیب پذیر، گویای این موضوع است که توجه به اقشار پایین به صورت واقعی در بودجه دیده شده است.

وی با اشاره به بحث همسان سازی حقوق ها گفت: این موضوع یکی از مسائلی بود که بارها و بارها در مجلس از سوی نمایندگان مورد اعتراض بود که در بودجه ۹۸ به طور جدی به آن توجه شد؛ نوسازی مدارس، بیمه زنان سرپرست خانوار و نگاه واقع بینانه به بحث اشتغال و اختصاص منابع ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی برای سرمایه گذاری دولت در این بخش یکی از ویژگی های مهم بودجه ای است که کلیات آن در حال بررسی است.

نوریان در پایان تصریح کرد: این بودجه در شرایط خطیری تهیه شده است و البته ایراداتی نیز به آن وارد است، اما باید توجه داشت با عنایت به مشکلاتی که وجود دارد و وضعیت درآمدهای نفتی و ارزی با یک نگاه واقع بینانه باید به آن نگاه کرد و امیدواریم با تصویب کلیات آن بتوانیم در بررسی جزئیات مشکلات و نواقص آن را در قالب پیشنهادات همکاران مرتفع کنیم.

کد N2090494

وبگردی