آفتاب

بوی نامطبوع، پیش پای مسافران خارجی در پایتخت

بوی نامطبوع، پیش پای مسافران خارجی در پایتخت

تهران- ایرنا- رفع بوی نامطبوع حوالی فرودگاه امام خمینی(ره) از جمله مهمترین موارد طرح شده در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای پایتخت بود که امروز (شنبه) به ریاست استاندار تهران تشکیل شد.

به گزارش ایرن،ا بوی نامطبوعی که در مسیر عوارضی تهران - قم تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بویژه ماه های گرم سال به مشام می رسد، موضوع تازه ای نیست بلکه طی چند سال اخیر همواره خبرساز بوده و حل نشده باقی مانده است.
سایت دفن زباله آرادکوه در نزدیکی کهریزک، فعالیت واحدهای صنعتی مختلف، کشتارگاه ها و نیز دامپروری هایی که به گفته مسئولان از سامانه های مناسب تصفیه استفاده نمی کنند از جمله دلایل ایجاد این بو اعلام شده است.
فرودگاه امام محل ورود و خروج مسافران خارجی است و این بوی نامطبوع در این محدوده زیبنده نام پایتخت نیست.
در جلسه امروز کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران «کیومرث کلانتری» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت که عوامل این بوی نامطبوع 28 کانون هستند که یکی از مهمترین آنها پروژه های کشاورزی و دامداری در مسیر فرودگاه به شمار می روند.
پس از اظهارات کلانتری نوبت به رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران رسید تا در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص کاهش این بوی نامطبوع گزارشی را ارائه کند.
«کریم ذوالفقاری» بیان کرد: طبق کار کارشناسی محیط زیست تهران، پنج شرکت که در زمینه دام و طیور فعالیت می کنند در ایجاد بوی نامطبوع مسیر فرودگاه تاثیرگذار شناخته شده اند.
وی ادامه داد: پنج شرکت مذکور برای حل این معضل نیازمند 85 میلیارد تومان تسهیلات هستند که در صورت موافقت استاندار با پرداخت آن، آماده امضای تفاهم با بانک کشاورزی هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی تهران همچنین پیشنهاد کرد که تسهیلات مورد نظر با سود 10 درصدی به این شرکت ها داده شود.
استاندار تهران پس از استماع اظهارات برخی کارشناسان دیگر در این جلسه گفت: یکی از دستاوردهای امسال کشور رشد 11 برابری در تولیدات علمی نسبت به گذشته است با این وجود همچنان درگیر مشکل بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام(ره) هستیم و این موضوع برای دانشگاه ها، مراکز علمی و بنگاه های اقتصادی ما خوب و پذیرفته نیست.
انوشیروان محسنی بندپی ادامه داد: اولویت ها در این بخش باید مشخص و بعد برای رفع مشکل به صورت عملیاتی اقدام شود.
وی تاکید کرد: پیش از عید باید این قضیه تعیین تکلیف و سهم تاثیرگذاری هریک از کانون های ایجاد بوی نامطبوع مشخص شود.
استاندار تهران همچنین تکیه بر فناوری ها برای حل معضلات اینچنینی را یادآور شد و گفت: باید در این خصوص مراکز دانشگاهی دست به کار شوند.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: در صورت همکاری صاحبان صنایع در مسیر فرودگاه این معضل تا تابستان 98 قابل حل است.
تهرام/9343/ 1008
کد N2090449

وبگردی