آفتاب

تعمیر دماغه یک کنکورد پس از 15 سال

تعمیر دماغه یک کنکورد پس از 15 سال

تهران- ایرنا- دماغه متحرک آخرین کنکورد ساخته شده مجددا به وضعیت عملیاتی بازگردانده شد. هواپیمای مسافربری فراصوتی که این روزها در آستانه 50 سالگی خود به سر می برد و بسیاری در تلاشند تا حداقل یکی از کنکوردهای ساخته شده را مجددا عملیاتی کنند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار علمی ایرنا، 16 سال پس از بازنشسته شدن آخرین هواپیمای مسافربری فراصوت کنکورد، دماغه متحرک یکی از آخرین کنکوردهای عملیاتی دنیا به وضعیت عملیاتی بازگشت. آلفا فاکستروت (یا به طور دقیق تر هواپیمای کنکورد با سریال بدنه BOAF که AF در فرهنگ واژگان هوانوردی در حقیقت همان آلفا و فاکستروت معنی می دهد) بیستمین و آخرین هواپیمای کنکوردی بود که در 1979 از کارخانه خارج شد. این هواپیما که این روزها دوران بازنشستگی خود را در موزایرواسپیس بریستول می گذراند پس از تعمیراتی جزئی حالا باز هم می تواند دماغه خود را حرکت دهد. دماغه متحرکی که از ابتدا طراحی شده بود تا خلبان به هنگام فرود با تغییر زاویه آن بتواند باند فرود زیر پای خود را به راحتی مشاهده کند. به علاوه پس از پرواز هم برای ارتقا کیفیت آیرودینامیکی بدنه دماغه مجددا به سما بالا چرخانده می شد. وقتی کنکورد 15 سال پیش بازنشسته شد تقریبا همگی به طور کامل از رده خارج شدند. هیچ قسمت عملیاتی در هیچکدام از هواپیماهای فراصوت باقی نماند. تا اینکه حالا در آستانه پنجاه سالگی این هواپیما زمزمه هایی از تلاش برای بازگرداندن دستکم یک کنکورد به وضعیت پروازی شنیده می شود. هرچند احتمالا هواپیمایی که مورد تعمیر اساسی قرار خواهد گرفت آخرین کنکورد نخواهد بود.
کنکورد محصول تصویری بود که در دهه هفتاد موجب شد بسیاری در دنیای هوانوردی به این باور برسند که دوران سفرهای هوایی فروصوت رو به پایان است. در نتیجه رقابت نفس گیری شروع شد که علاوه بر طرح کنکورد که توسط شرکت های انگلیسی و فرانسوی در دست اقدام بود آمریکایی ها و شوروی نیز درگیر توسعه هواپیماهای فراصوت مسافربری خود بودند. شوروی هواپیمای خود را در قالب توپولوف 144 حتی پیش از کنکورد رونمایی کرد. با این حال این هواپیما به خاطر مشکلات عدیده فنی خیلی زود از رده خارج شد. آمریکایی ها هم در نهایت به خاطر چند مشکل اساسی از جمله ممنوع شدن پرواز فراصوت مسافری روی خشکی در آمریکا از توسعه هواپیمای مسافربری فراصوت دست کشیدند. این شد که کنکورد به تنها هواپیمای مسافربری فراصوت دنیا بدل شد و برای 30 سال بعد به خدمت ادامه داد. مجموعا 20 کنکورد برای دو شرکت ایرفرنس و بریتیش ایرویز ساخته شد اما از این تعداد فقط چهارده هواپیما عملیاتی بودند که سهم هر کدام از این دو شرکت هفت هواپیما بود.
کنکورد در نهایت پس از سال ها به خاطر افزایش هزینه های نگهداری و اوج گیری نگرانی های امنیتی در سال 2003 بازنشسته شد. به این ترتیب دوران کوتاه پروازهای فراصوت مسافربری پایان پذیرفت هرچند که حالا به نظر می رسد که در آینده باید شاهد توسعه و تولید نسل جدیدی از هواپیماهای مسافربری فراصوت باشیم.
گزارش: محمدحسین جهان پناه
کد N2090434

وبگردی